כל השאלות והתשובות שיהפכו אתכם למומחים לבחירות האמריקאיות במשרד

יותר מ-90 מיליוני אמריקאים הצביעו בשבועות האחרונים, באמצעות הדואר ובקלפיות מוקדמות • יום הבחירות ובעיקר תהליכי הספירה יעמידו במבחן חודשים של הכנות לקיום ההצבעה בימי הקורונה • "גלובס" עושה סדר בכמה מהסוגיות העיקריות בבחירות

תומכי טראמפ ותומכי ביידן בעצרת בחירות בפלורידה / צילום: Wilfredo Lee, AP
תומכי טראמפ ותומכי ביידן בעצרת בחירות בפלורידה / צילום: Wilfredo Lee, AP

זהו כמובן היום (ג') הגדול של הנשיא טראמפ ויריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן שמתמודדים על הבית הלבן, אבל הם לא היחידים שעומדים לבחירה. בגיליונות ההצבעה, האמריקאים מתבקשים לבחור גם חברי קונגרס וסנטורים, וב-11 מדינות, גם המושלים עומדים לבחירה. בנוסף, הבוחר האמריקאי מצביע גם על סוגיות שונות שמטרידות את המדינות השונות - מלגליזציה של סמים ופטריות הזייה, דרך סוגיית ההפלות ועד לכלכלת החלטורה בקליפורניה.

אבל הפוקוס הוא כמובן על זהות הנשיא שייבחר. האם טראמפ, כמו רוב הנשיאים לפניו, ייבחר לקדנציה שנייה, או שביידן, הסגן לשעבר של הנשיא אובמה ייכנס לחדר הסגלגל, הפעם כנשיא בעצמו.

מה אומרים הסוקרים?

24 השעות האחרונות היו מותחות במיוחד. הרבה סוקרים ואנליסטים מצאו עצמם באולפנים עונים תשובות אפולוגטיות על נתוני סקרים שמצביעים על ביידן כמנצח בבחירות. אלא שבחירות 2016, בהן ניצח טראמפ בניגוד לכל הציפיות, ממשיכות להלך אימים על כל מערכות החדשות ואולפני הטלוויזיה. החשש מתוצאות הפוכות מאלה שהוצגו בסקרים הוא כל כך גדול, שכולם דואגים לסייג אותם ולתהות על מידת דיוקם.

בכל הכנות, צריך לומר שיש לסוקרים גם נסיבות מקלות. שיטת הבחירות האמריקאית היא אחת מהן - עצם העובדה שבארה"ב יכול להיבחר נשיא למרות שזכה בפחות קולות בכלל המדינות בגלל שיטת האלקטורים האנכרוניסטית, מאפשרת את קיומן של סיטואציות מאד מוזרות שקשה לצפות את תוצאותיהן. כל זה מוסיף כמובן למתח ולציפייה לתשובות, שחלק לא קטן ממנו יגיע במדינות שונות בדואר אפילו ימים לאחר סגירת הקלפיות במדינות.

מה קורה עם ההצבעה המוקדמת?

כמעט כל מדינה כבר קיבלה יותר קולות ממצביעים מוקדמים מאשר בבחירות של 2016 לנשיאות. 93.8 מיליוני אמריקאים כבר הצביעו, זאת לעומת 58.8 מיליון שעשו זאת לפני יום הבחירות ב-2016.

היקף ההצבעה המוקדמת חסר התקדים, בייחוד בדואר, מהווה אתגר לוועדות הבחירות המקומיות. יתכן מצב שבו הבוחרים יצטרכו להמתין לתוצאות הרבה אחרי יום הבחירות במרוץ הנשיאותי, בייחוד במדינות שבהן הסקרים צופים מאבק צמוד. ועדות הבחירות בכמה מדינות, כולל מישיגן, וויסקונסין ופנסילבניה, הזהירו את הבוחרים לצפות להמתנה ממושכת בספירת כל הקולות. התוצאות אינן רשמיות עד לווידוא שלהן, שעשוי להידחות בימים ואפילו שבועות לאחר יום הבחירות.

מתי ייסגרו הקלפיות?

הקלפיות הראשונות ייסגרו כבר בשש ב-1:00 בלילה שעון ישראל. האחרונות, בחוף המערבי, ייסגרו ב-8:00 בבוקר יום ד' שעון ישראל. רוב הקלפיות ייסגרו ב­-2:00 בלילה שעון ישראל.

אחרי איזה מדינות מפתח צריך לעקוב?

הדרך לבית הלבן מחיייבת רוב של 270 מתוך 538 האלקטורים (נציגי המדינות בגוף הבוחר), אך הקולות המכריעים יגיעו כנראה מכ-13 מדינות ומחוזות שבהן המאבק צמוד. 187 האלקטורים מ-11 מהמדינות הללו, בתוספת שני מחוזות קונגרס ששולחים אלקטור אחד, צפויים לקבוע מי ינצח בתום ספירת הקולות.

המדינות הללו הן פלורידה, ג'ורג'יה, איווה, צפון קרולינה, אוהיו, טקסס, אריזונה, מישיגן, וויסקונסין, פנסילבניה ונבדה. המחוזות של הקונגרס הם במיין ונברסקה. מחוץ לקבוצה הזו, כדאי לעקוב אחרי עוד שתי מדינות: מינסוטה וניו-המפשייר. טראמפ מנסה להעביר אותן אליו, אחרי שהילארי קלינטון זכתה בהן לפני ארבע שנים.

אילו בעיות יש לבוחרים בדרך להצביע?

הבוחרים ברחבי ארה"ב ניצבים בפני סוללה של אתגרים: השימוש הרחב בהצבעה בדואר, התורים הארוכים בהצבעה המוקדמת, מאבקים בין המפלגות על חוקי הבחירות וערימות של התדיינות משפטית בבחירות סוערות מאד ומורכבות מאד בין היתר (ואולי בעיקר) בגלל הקורונה. תקלות בקלפיות, מאבקים בבתי משפט ועוד בעיות הצבעה כבר הצטברו ברחבי המדינה.

ועדות הבחירות המקומיות קיבלו אי-מיילים שחשודים שהם חלק מקמפיין זדוני נרחב נגד כמה מדינות, לפי אזהרות של גורמי סייבר פרטיים. מדינות וערים פועלות לאבטחת הבוחרים ללא נוכחות משטרה שעלולה להפחיד בוחרים מהגעה להצבעה.

מה צפוי לקרות בנוגע להצבעה בדואר?

מגפת הקורונה גרמה השנה לכך שהאמריקאים הצביעו במספרים חסרי תקדים באמצעות הדואר. פקידי בחירות בכירים ומומחים להיסטוריה של ארה"ב אומרים כי עד כה אין כל ראיה להונאות נרחבות בהצבעה בדואר או בכל הצבעה בבחירות האחרונות בארה"ב, ונמצאו רק מקרים נדירים כאלו.

קולורדו, הוואי, אורגון, וושינגטון ויוטה הן מדינות שמקיימות בשגרה בעיקר הצבעות באמצעות הדואר, בדרך כלל עם אופציה גם להצביע בקלפי רגילה או בתיבות מעטפות מיוחדות שמוצבות לפני הבחירות. בתגובה למגפה, לפחות ארבע מדינות - קליפורניה, ניו ג'רזי, ורמונט, נבדה ומחוז קולומביה (וושינגטון הבירה) - עברו להצבעה בדואר לכל בוחר רשום.

כמעט כל המדינות מציעות למצביעים אפשרויות שונות לבדוק את סטטוס ההצבעה שלהם בדואר, בדומה למעקב אחרי פריט שהוזמן באינטרנט מאמזון או עלי אקספרס. סוג המעקב תלוי במדינה או אפילו במחוז המגורים. מדינות רבות משוות את חתימת הבוחר על טפסי הדואר לחתימה בתיק הבוחר שלו (מטופס הרישום שלו או מקור אחר).

אחרי אילו מירוצים אחרים שווה לעקוב?

הבחירות בארה"ב מנוהלת על ידי המדינות ולא על ידי הממשל המרכזי. גיליונות ההצבעה של כל מדינה הם שונים, והם מאפשרים להן לקיים משאלי-עם בסוגיות שונות שמטרידות את בתי המחוקקים שלהן.

נוסף לאלה ישנן כמה התמודדויות חשובות לבית הנבחרים, הסנאט וכן למושלי המדינות. כל אלה גם יוכרעו עם חשיפת התוצאות.

הדמוקרטים זקוקים לשלושה מושבים נוספים כדי להחזיר לעצמם את הרוב בסנאט אם הם יזכו בבית הלבן, או לארבעה מושבים אם טראמפ ייבחר מחדש - זאת משום שסגן הנשיא יכול להצביע במקרים של שוויון. על פי הסקרים, נראה כי הדמוקרטים נמצאים על המסלול המהיר להרחבת הרוב שלהם בבית הנבחרים. הדמוקרטים מחזיקים כעת 232 מושבים בבית הנבחרים, מול 197 לרפובליקנים ואחד לעצמאי.

הדמוקרטים החלו את סבב בחירות 2020 בתקווה דחוקה לזכות במושבי סנאט במדינות שבהן טראמפ ניצח ברוב דו-ספרתי ב-2016. כעת, כמה מירוצים כאלו כבר אינם נחשבים בלתי אפשריים. אנליסטים בלתי-מפלגתיים ממשיכים לעדכן כלפי מעלה את הסיכויים של הדמוקרטים במדינות "אדומות" מסורתיות כמו דרום קרוליינה, קנזס ואפילו אלסקה. הרפובליקאים מצדם, נלחמים להעביר אליהם מושב דמוקרטי במישיגן.

מירוץ מעניין אחד הוא באיווה. הפעם האחרונה בה תושבי מדינה זו החליפו סנטור מכהן הייתה לפני 36 שנים. כעת, הסנטורית הרפובליקאית, ג'וני ארנסט, נמצאת בסכנה כזו. על פי הסקרים היריבה הדמוקרטית שלה, תרזה גרינפילד, נושפת בעורפה ומחזיקה בסיכויים טובים להיכנס לסנאט במקומה.

עוד זירה ששווה לפקוח עליה עין היא צפון קרוליינה, שם מתרחשת אחת ההתמודדויות היקרות ביותר לסנאט השנה. במדינה הוצאו כ-160 מיליון דולר על תשדירי טלוויזיה במהלך הקמפיין. המועמד הדמוקרטי קאל קנינגהאם, נאלץ להתנצל על מסרי טקסט רומזניים מבחינה מינית שהוא החליף עם אשת יחסי ציבור. ההתפתחות הזו נתנה לסנטור הרפובליקאי תום טיליס תחמושת חדשה בישורת האחרונה של המרוץ בעוד שהסקרים הראו במשך תקופה ארוכה על יתרון לקנינגהאם.

בג'ורג'יה, שני מושבי הסנאט עומדים לבחירה, ושתי המפלגות כבר נערכות עם עורכי דין למאבק משפטי מקומי.