מנדלבליט: קושי להגן בבג"ץ על אי מינוי בכירים בשירות המדינה

היועמ"ש הודיע לרה"מ בנימין נתניהו ולשר הביטחון בני גנץ כי הקפאת מינויי הבכירים בשירות המדינה מעוררת קשיים משפטיים משמעותיים, אשר הולכים ומתעצמים • בעקבות הדברים הודיע גנץ כי ביקש משר המשפטים להאיץ את הליך מינוי פרקליט המדינה

היועמ”ש, ד”ר אביחי מנדלבליט / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
היועמ”ש, ד”ר אביחי מנדלבליט / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הודיע לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הביטחון בני גנץ כי הקפאת מינויי הבכירים בשירות המדינה מעוררת קשיים משפטיים משמעותיים, אשר הולכים ומתעצמים. מנדלבליט מתריע כי יתקשה מאוד להגן בבג"ץ על התנהלות הממשלה שאיננה מקדמת את מינוי הבכירים, אלא אם ייעשה שינוי מהותי בדחיפות.

במכתבו התייחס מנדלבליט לעובדה כי חלפה כחצי שנה מאז הוקמה הממשלה, אולם משרות רבות בתקופה זו ממשיכות להיות מאוישות בדרך של מינוי זמני.

מנדלבליט מונה בין היתר את תפקידי מנכ"לי משרדי הממשלה, מפכ"ל המשטרה, נציב שירות בתי הסוהר, פרקליט המדינה, החשכ"ל ועוד. "בחלק גדול מהמשרות הפנויות, הליך האיתור הנדרש לצורך איושן דרך קבע טרם החל, ובאחרות - הליך בחינת המועמד הושלם, אולם הצעת ההחלטה על המינוי איננה מועלית על סדר היום של הממשלה לצורך דיון בה. זאת כשלמיטב ידיעתי לא הוצגה כל הצדקה עניינית להימנעותה של הממשלה מאיוש משרות בכירות אלה".

לדברי מנדלבליט, אי-נקיטת צעדים בהקדם האפשרי לקידום המינויים מעצימה את הפגיעה הקיימת כבר עתה בתפקוד ויציבות שירות המדינה. "לפיכך אבקשכם לפעול ללא דיחוי בהתאם לסמכויותיכם שבדין לקידום מינויי קבע למשרות הבכירות בשירות המדינה", כותב מנדלבליט.

מנדלבליט מסיים את מכתבו בתזכורת על עתירות הוגשו על התנהלות זו של הממשלה, ואחת מהן אף עתידה להיות נדונה בבג"ץ ב-12 בנובמבר. "ככל שלא יחול שינוי במצב הדברים המתואר, יקום קושי רב להגן על התנהלות הממשלה בהליכים המשפטיים האמורים".

בעקבות מכתבו של מנדלבליט הודיע גנץ כי הנחה את שר המשפטים אבי ניסנקורן להאיץ את הליך מינוי פרקליט המדינה במסגרת ועדת האיתור ולהביא אותו בהקדם לאישור הממשלה. גנץ קורא גם לשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה למנות בהקדם מפכ"ל למשטרה ולקדם את כל המינויים הבכירים בשירות המדינה שתקועים. "המדינה זקוקה כעת ליציבות ולתפקוד מלא. אסור לעכב מינויים באופן שיפגע במתן המענה לאזרחי ישראל", אמר גנץ.

בעקבות הדברים צייץ ח"כ שלמה קרעי מהליכוד: "חוות-דעת שהוזמנה בתיאום מוחלט כנראה. שוק אתרוגים. לא נאפשר לשחיתות של כנופיית שלטון החוק להמשיך לבצר את עצמה. יועמ"ש נסחט שממנה את זה שיסלול את דרכו לבית המשפט העליון - לא בבית ספרנו. בכל מקרה, זה חייב להיות מאבק איתנים שלנו מולם. נשמור על הדמוקרטיה. בלי בג"ץ ובלי בצלם".