בחירות 2020: ההבדלים בין טראמפ לביידן בנושאים העיקריים

מה אמרו נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וסגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן על המדיניות שלהם בנושאים המהותיים כמו חברות הטכנולוגיה הגדולות, מסים והגירה

העימות הטלוויזיוני בין הנשיא טראמפ ולבין ג'ו ביידן / צילום: Jim Bourg, AP
העימות הטלוויזיוני בין הנשיא טראמפ ולבין ג'ו ביידן / צילום: Jim Bourg, AP

מדיניות מס

יש פער אדיר בעמדות שני המתמודדים במירוץ אל הבית הלבן במדיניות המס - פער בשווי טריליוני דולרים בעשור הקרוב. הנשיא טראמפ ניהל את הקמפיין שלו כדי להמשיך את ההישג החקיקתי הגדול ביותר שלו, חוק המס מ-2017, שמפחית מסים לעסקים וליחידים ומגדיל בכך את הגירעון התקציבי. ביידן מציע העלאות מסים לחברות גדולות ולעשירים כדי לממן תוכניות חברתיות.

מסחר

בחירתו של טראמפ ב-2016 הובילה לשינוי הגדול ביותר במדיניות הסחר העולמי של ארה"ב מאז מלחמת העולם השנייה, כשהוא הטיל מכסים ונמנע מיצירת בריתות. ניצחון של ביידן עשוי לשנות שוב את כיוון המדיניות. סגן הנשיא לשעבר אומר שהוא יחזר אחרי בעלות ברית שנפגעו מעיצומים של טראמפ, יחשוב מחדש על השימוש במכסים וינסה ליצור חזית מאוחדת מול סין.

מקומות עבודה ושכר

המנצח בבחירות יתמודד עם שוק עבודה שעדיין מתאושש מההלם של המגפה באביב, שסיים עשור של צמיחת תעסוקה. שני המועמדים מבטיחים ליצור מיליוני מקומות עבודה, אך האסטרטגיות שלהם לעשות זאת שונות.

אקלים ומדיניות אנרגיה

ביידן הפך את שינויי האקלים לחלק מהותי מהקמפיין שלו, מול טראמפ שמבטל את חשיבותו ומתחייב להמשיך במדיניות הקלת פיקוח. מדיניות הסביבה היא אחד הניגודים הגדולים בין שני המועמדים. חברות אנרגיה, יצרני רכב ואיגודים עלולים להיפגע מחילופי שלטון בבית הלבן.

מדיניות החוץ

לטראמפ ולביידן יש חילוקי דעות יסודיים בתחומי מפתח של מדיניות חוץ האמריקנית, כולל בריתות, והיחסים עם סעודיה ואיראן. אבל יש להם השקפות דומות על כמה יעדים גדולים, כולל הגבלת פריסת חיילים במזרח התיכון ובאפגניסטן.

עזרה לעסקים קטנים

שני המועמדים מדגשים את הצורך לסייע לעסקים קטנים שעדיין נאבקים בהשלכות הקורונה, אך יש להם פתרונות שונים.

רגולציה פיננסית

ביידן היה סגנו של הנשיא אובאמה שחתם על חוק הרגולציה הפיננסית דוד-פרנק ב-2010. החוק הזהממשיך לסמל את הבדלי המדיניות של הדמוקרטים והרפובליקנים בנושא הפיקוח על מוסדות פיננסיים. ממשל טראמפ שני, ישמור על המאמצים להקל על מה שהוא רואה כסעיפים מעיקים מדי, ואילו ממשל ביידן צפוי להגביר את הפיקוח על וול סטריט.

מדיניות הטק

תחת כל מי שיזכה בבחירות, חברות הטכנולוגיה החזקות צפויות להיבחן בזכוכית מגדלת.

ממשל טראמפ ישמור כנראה, ואולי יאיץ, בדיקה רחבה של חברות טכנולוגיה, כמו בכהונה הראשונה שלו. המאמץ הזה כלל האשמות בהטיה אנטי-שמרנית במדיה החברתית, חקירות הגבלים עסקיים של ענקיות כמו גוגל ופייסבוק, ופעולות נגד יישומים סינים כמו טיקטוק ו-וויצ'ט.

ביידן מתח גם הוא ביקורת על כוח השוק של הטק הגדול, ואמר שיתמוך בפיקוח הדוק יותר בנושא הגבלים עסקיים ושמירה על פרטיות.

שירותי בריאות

רוב ההבדלים בהשקפות שני המועמדים בנושא זה מתמקדים בוויכוח מרכזי אחד: טראמפ רוצה להפחית את תפקיד הממשל בטיפול הרפואי באמריקנים, ואילו ביידן רוצה להרחיב אותו.

הסכמים ובריתות בינלאומיים

ביידן חזר והתחייב להחזיר את ארה"ב לבריתות והסכמים בינלאומיים שטראמפ פרש מהם או ביקר אותם, וזהו הבדל חשוב בגישת שני המועמדים למדיניות החוץ.

המזרח התיכון

לקראת הבחירות, טראמפ לחץ על יותר מדינות ערביות לנרמל את יחסיהן עם ישראל, אבל ינצח מי שינצח בבחירות, הסיכויים לעוד נורמליזציה צפויים להיות נמוכים יותר בשנה הבאה.

אם טראמפ ייבחר מחדש, הוא עלול לגלות שקרבתו לסעודיה לא תספיק כדי לשכנע את המלך סלמן לכונן יחסים מלאים עם ישראל. אם ביידן יזכה, הוא עלול לגלות שכוונתו להחזיר את ארה"ב להסכם הגרעין עם איראן מ-2015 תרגיז את ישראל ומדינות ערב.

סין

הנשיא טראמפ התווה מדיניות של עימות עם סין יותר מקודמיו הרפובליקנים והדמוקרטים ב-40 השנים האחרונות, מאז שוושינגטון ובייג'ין כוננו יחסים דיפלומטים מלאים. הקו הנוקשה הזה צפוי להימשך תחת כל אחד משני הנשיאים.

הגירה, חומת גבול ושוהים בלתי חוקיים

הגירה לארה"ב הייתה הליבה של קמפיין טראמפ ב-2016, ובתקופת כהונתו הוא ניסה לצמצם כמעט את כל סוגי ההגירה לארה"ב.

בין השינויים שלו: בניית חומת גבול, איסור על הגעה מכמה מדינות וסגירה זמנית של הגבול הדרומי בפני מחפשי מקלט לאורך מגפת הקורונה. הוא גם ניסה לסיים את תוכנית ההגירה המיוחדת לילדים. בידן גיבש את מדיניות ההגירה שלו כהיפוך של מדיניות טראמפ, והוא מבטיח לבטל כמעט את כל השינויים שטראמפ יזם.

שיטור, פשיעה ואי־צדק גזעי

המוטיבים הללו הפכו לנושאים חשובים בבחירות הנוכחיות, בין היתר בגלל ההריגה במעצר ובירי של שחורים בחודשי הקיץ. טראמפ וביידן מציעים תגובות שונות לבעיות הללו.

מימון משכנתאות

לטראמפ ולביידן יש השקפות אחרות על תפקיד הממשל הפדרלי בשוק המשכנתאות, שהיקפו 11 טריליון דולר, עם השלכות על מחירי המשכנתאות למגורים למיליוני אמריקנים.

ממשל טראמפ מתכנן להחזיר את שתי חברות מימון המשכנתאות הענקיות, פאני מיי ופרדי מק, לידיים פרטיות בשנים הקרובות. ממשל ביידן, לעומת זאת, לא ימהר לשחרר את שתי הענקיות שהולאמו ב-2008.

חובות סטודנטים, מימון מכללות

טראמפ וביידן לא מסכימים על כמה צריך להימחק מחובות 43 מיליוני הסטודנטים לממשל למימון שכר לימוד שהיקפם 1.5 טריליון דולר - ואיך לממן את המכללות בעתיד.