רוב הציבור האירופי סולד מטראמפ; מנהיגי האיחוד מקווים לחילופים בבית הלבן

באירופה עוקבים בציפייה דרוכה אחר הבחירות בארה"ב • בעוד מנהיגי מדינות המערב ביבשת מעדיפים את ביידן בבית הלבן, לטראמפ יש תמיכה במזרח אירופה • בבריטניה עשויות להיות השלכות ממשיות מתוצאות הבחירות כבר בשבועות הקרובות

העתק של פסל החירות בצרפת.על הכף מוטל לא פחות מעתיד היחסים הטרנס-אטלנטיים בין היבשת לבין ארה"ב.  / צילום: Michel Euler, Associated Press
העתק של פסל החירות בצרפת.על הכף מוטל לא פחות מעתיד היחסים הטרנס-אטלנטיים בין היבשת לבין ארה"ב. / צילום: Michel Euler, Associated Press

גם באירופה ממתינים בציפייה דרוכה לתוצאות הראשוניות בכמה מדינות מפתח בארה"ב הלילה, כשעל הכף מוטל לא פחות מעתיד היחסים הטרנס-אטלנטיים בין היבשת לבין ארה"ב. ברמת האיחוד האירופי כארגון, האינטרס הברור הוא בבחירה של המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן, שהבטיח לשים קץ למדיניות הבדלנות האמריקאית ואף לחזור להסכם הגרעין עם איראן. אך ברמת המדינות הבודדות, יש גם למועמד הרפובליקאי דונלד טראמפ תמיכה בכמה מוקדים, בעיקר במזרח-אירופה לשעבר, כמו על ידי ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, ראש ממשלת צ'כיה אנדריי באביש, ומנהיגי ארגוני ימין המתנגדים להגירה במדינות כמו איטליה.

עד הפיגוע שאירע אמש בווינה, שבו נרצחו ארבעה בני אדם על ידי טרוריסט איסלאמי תומך דאעש, הבחירות בארה"ב האפילו בתקשורת האירופית אפילו על משבר הקורונה. השער של השבועון "שפיגל" הציב את דמותו של טראמפ יושבת על חורבות אמריקה, ולא הסתיר את הכמיהה הגרמנית לראות מישהו אחר בבית הלבן. השאלה המרכזית ששאל השבועון היא אם ניתן יהיה להשתקם מההרס שהותיר אחריו טראמפ בארבע שנים, לגרסתו. טראמפ מצדו אמר באירוע בחירות השבוע כי "הגרמנים רוצים שאסתלק", לצד הרוסים והסינים.

מבחינת דעת הקהל, סקרים מראים שטראמפ לא אהוד ביבשת. סקר שנערך בחודש האחרון על ידי YouGov מצא ש-80% מהציבור בדנמרק תומך בביידן (לעומת 6% בטרמאפ) וגם 71% מהציבור בגרמניה, 69% מהציבור בספרד, 64% מהציבור בצרפת ו-58% מהציבור באיטליה.

גם ברמה הפוליטית, מנהיגי מדינות מערב אירופה מעדיפים את ביידן בבית הלבן. "אין ספק שהאירופאים רוצים בביידן, פשוט כדי שיהיה להם מישהו לדבר איתו", כתב השבוע העיתון הגרמני FAZ. טראמפ, מנגד, פתח שורת חזיתות מול האיחוד האירופי בנושאים כמו סחר, אקלים, איראן, עתיד נאט"ו, מיסוי ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות והגירה. שגרירו בגרמניה לשעבר, ריצ'רד גרנל, אפילו תמך באופן פומבי במפלגות ימין המתנגדות להגירה, כמו ה"לגה" באיטליה, שעירערו על המערכת הפוליטית הקיימת ובמקרים רבים (לא באיטליה) קראו לפרישה מהאיחוד האירופי. טראמפ הגדיר את האיחוד כ"אויב הגדול ביותר" של ארה"ב, ועשה ככל יכולתו על מנת לפצל ולפלג אותו בנושאים שונים.

על רקע הכמיהה האירופית הזו, ראש הנציבות האירופית לשעבר ז'אן קלוד יונקר הזהיר היום את מנהיגי אירופה "לא לברך מוקדם מדי" מועמד זה או אחר. יונקר השיג עסקה יוצאת-דופן מול טראמפ, כשהצליח להשיג "שביתת נשק" בנושא הסחר לפני כשנתיים על ידי התחייבות אירופית לקניית סויה ותוצרת חקלאית אחרת מארה"ב. "הזהירות היא הדבר החשוב ביותר בתיבת הפורצלן העדינה שנקראת יחסים טרנס-אטלנטיים", הזהיר יונקר את עמיתיו האירופיים.

טראמפ לא אהוד גם בבריטניה

בבריטניה, לבחירות בארה"ב עשויות להיות השלכות ממשיות כבר בשבועות הקרובים. טראמפ הבטיח לראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון "עסקת סחר מהירה ונפלאה", שעשויה לסייע לממלכה להתמודד טוב יותר עם השלכות הפרישה מהאיחוד האירופי. פוליטיקאים מה"לייבור" שבאופוזיציה האשימו את ג'ונסון בכך ש"הימר" על טראמפ ולא טרח לקדם קשרים עם המפלגה הדמוקרטית. טראמפ, למרות אמו הסקוטית, הוא דמות בלתי-אהודה בממלכה. סקר שהתקיים ברחבי הממלכה המאוחדת מצא כי טראמפ מפסיד לביידן בכל מחוז בחירה. 32% במחוז גרימסבי היה שיעור התמיכה הגבוה ביותר שקיבל טראמפ בבריטניה.

בכל מקרה, התקשורת האירופית תדווח הלילה משלל מוקדים ותעקוב בשידור חי אחרי התוצאות שיתפרסמו בהדרגה. ה"בי-בי-סי" הממלכתי כינה את הבחירות "מעוררות המחלוקת ביותר מזה עשורים". "הפייננשייל טיימס" הזהיר מ"עימותי בחירות". ופרשנים הזכירו את התופעה היוצאת-דופן ביותר בנוגע לבחירות עד כה, העובדה כי קרוב ל-100 מיליון אמריקאים כבר הצביעו, והסבירו זאת בכך ש"מדובר בבחירות גורליות".