המאבק על גב ים: פרנקל שם יד על 33% מהמניות בהשקעה של 1.75 מיליארד שקל

אהרון פרנקל הפך לבעל המניות הגדול בחברת הנדל"ן המניב כחלק ממאמציו להפוך לבעל השליטה בה • המניה נסחרת ב-93% יותר משווי ההון העצמי שלה

אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין
אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין

איש העסקים אהרון פרנקל נהפך ביום שלישי בערב לבעל המניות הגדול בחברת הנדל"ן המניב גב ים. פרנקל סיכם על רכישת החזקותיהם של חברת גזית גלוב, חברת הפניקס ומשקיעים נוספים, והגדיל את החזקתו בגב ים ל-33%, בהשקעה של עוד 457 מיליון שקל.

עסקאות אלה מגיעות לאחר שביום שישי האחרון סיכם פרנקל על רכישת מלוא החזקותיה (15.1%) של חברת מגדל בגב ים תמורת 939 מיליון שקל. קודם לכן, החזיק פרנקל ב-10.3% ממניות גב ים, שאותן רכש השנה.

פרנקל מעוניין להפוך לבעל השליטה בגב ים, שמתנהלת באופן רשמי כחברה ללא גרעין שליטה, מאז שמכרה חברת נכסים ובניין חלק מהחזקתה בגב ים וירדה להחזקה של 29.9% בה. לצורך כך, ניהל פרנקל בתקופה האחרונה פגישות עם בעלי מניות, ובכוונתו אף לנסות ורכוש את החזקותיה של כלל ביטוח, שמחזיקה ב-9.1% מגב ים.

ביום שלישי השבוע נחשף ב"גלובס" כי חברת הביטוח הראל תממן את רכישת המניות מידיה של חברת מגדל. מחברת הפניקס ירכוש פרנקל 2.73% ממניות גב ים, ואילו מגזית גלוב ירכוש עוד 2.34% מגב ים. כמו כן, יירכשו עוד כ-2.5% מהמניות מבעלי מניות נוספים.

גוף מוסדי נוסף, שמחזיק בנתח מהותי ממניות גב ים, הוא בית ההשקעות מיטב דש, שמחזיק בכ-4% ממניות החברה. ככל הידוע, פרנקל לא נפגש עד כה עם אנשי מיטב דש בעניין רכישת ההחזקה של בית ההשקעות בחברת הנדל"ן.

מההודעה שפרסמה גב ים ביום רביעי בבוקר, עולה כי פרנקל התקשר יום קודם לכן בשני הסכמים מחייבים עם שני בעלי מניות שאינם בעלי עניין בה, לרכישת 7.735 מיליון מניות גב ים במחיר של 28 שקל למניה, ובתמורה כספית כוללת של 216.58 מיליון שקל. נוסף על כך, שילם פרנקל לשני המוכרים סכום של 26 מיליון שקל בתמורה לאופציות לרכוש מהם בשנה הקרובה עוד 7.735 מיליון מניות, לפי מחיר של 28 שקל למניה ובתמורה לסכום של 216.59 מיליון שקל.

לפיכך, אם יממש פרנקל את האופציות במלואן, הוא ישלם לשני המוכרים סכום כולל של כ-457 מיליון שקל עבור מניותיהם. לדברי גב ים, מימוש מלא של האופציות יגדיל את החזקתו של פרנקל בחברה ב-17.9%, כך שאם תושלם העסקה עם מגדל ותמומש האופציה שניתנה לו באותה עסקה, תגדל החזקתו של פרנקל ל-33%.

המניה עלתה 24% ב-3 חודשים

פרנקל הוא כיום הבעלים של קבוצת Loyd's, העוסקת בהשקעות בתחומי נדל"ן, תעופה אזרחית, אנרגיה והייטק. בשנים האחרונות הוא פועל בעיקר בתחום הנדל"ן במערב אירופה, בדגש על השוק הבריטי.

גב ים מתמחה בהקמה ובתפעול פארקים (מתחמי משרדים) לחברות הייטק. כמו כן, עוסקת החברה בתחומים נוספים במגזר הנדל"ן המניב, ובהם מסחר, משרדים ומגורים. החברה נסחרת בבורסה לפי שווי שוק של 5.2 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה זינקה ב-24% בשלושת החודשים האחרונים למחיר של כ-24 שקל, בעקבות כניסתו של פרנקל להשקעה בה.

גב ים נחשבת בשוק ההון לאחת מחברות הנדל"ן המניב האיכותיות בישראל. היא אינה הגדולה מכולן במונחי שווי שוק, אבל מכפיל ההון הגבוה שלה ביחס לשאר החברות המקומיות בענף מעיד על החיבה העזה של המשקיעים לפעילותה.

ביום שלישי נסחרה מניית גב ים לפי מכפיל של 1.93 ביחס להון העצמי שלה - כלומר, שווי השוק שלה גבוה ב-93% משווי ההון העצמי המיוחס לבעלי המניות שלה (2.69 מיליארד שקל). ואולם, מחיר זה אינו מרתיע את פרנקל, שהחליט להשקיע הון ניכר ברכישת השליטה בחברה. פרנקל ניצל את ירידות השערים במניה מוקדם יותר השנה לבניית פוזיציית השקעה ראשונית של כ-9% ממניות גב ים בהשקעה של כ-350 מיליון שקל. כעת, הוא משקיע עוד כ-1.4 מיליארד שקל ברכישת השליטה בחברה.