תרחיש האימים מתממש: זהותו של המנצח בארה"ב תתברר רק לאחר ימים של ספירת מעטפות בפנסילבניה

"צונאמי כחול" לא היה, וטראמפ הצליח להביא את המוני תומכיו אל הקלפיות • הוא רשאי להוציא לשון ארוכה, אבל לביידן עדיין יש סיכוי

מפת הבחירות בארה"ב 2020 בפנסילבניה / צילום: AP
מפת הבחירות בארה"ב 2020 בפנסילבניה / צילום: AP

שעות ארוכות לאחר שהקלפיות התחילו להיסגר בבחירות לנשיאות, וארה"ב עדיין אינה יודעת מי יושבע ב-20 בינואר.

שני היריבים, הנשיא דונלד טראמפ וסגן הנשיא לשעבר ג׳ו ביידן, טענו לפנות בוקר שהם מתקרבים לניצחון. ביידן יעץ לתומכיו להתאזר בסבלנות; טראמפ צייץ ש"הם מנסים לגנוב את הבחירות. אנחנו לעולם לא נרשה להם לעשות זאת".

 

טראמפ השמיע את המלים החמורות האלה לאחר שעות ארוכות של שתיקה לא אופיינית. אתמול בבוקר הוא אפילו הבטיח שלא ינסה לטעון לניצחון כל זמן שניצחון לא יוכח. הוא הוסיף שהוא "לא ישחק משחקים".

הציוץ סמוך לאחת לפנות בוקר נשמע בהחלט כמו "משחקים". אבל ברור שמצבו של הנשיא במפה האלקטורלית טוב לאין שיעור ממה שהראו כמעט כל הסקרים בימים האחרונים. הוא רשאי בהחלט להוציא לשון ארוכה, ולהגיד "אמרתי לכם".

הצלחתו הגדולה ביותר היא שהוא הביא המונים מתומכיו אל הקלפיות. ההצלחה הזו מעמידה אותו בהפרש של 660,000 קולות בפנסילבניה. אבל ההפרש הזה אינו משקף את חלקם של קולות שנשלחו בדואר. מטה ביידן מאמין שיתרון טראמפ ייעלם לאחר שהקולות האלה ייספרו.

נדחקים אל פינת 2016

הנה מה שלא קרה אתמול: הנוסחה הדמוקרטית הקלה והמהירה להכרעה לא יצאה אל הפועל. היא הצריכה מהפך לפחות בשלוש מדינות, שהצביעו לטובת דונלד טראמפ לפני ארבע שנים: פלורידה וצפון קרוליינה בדרום ארה"ב ואריזונה בדרום מערבה. הדמוקרטים אפילו השתעשעו בתקווה שיצליחו להוסיף למאזנם את טקסס, השנייה בגודל אוכלוסייתה בארה"ב, שלא הצביעה בעד מועמד דמוקרטי לנשיאות מאז 1964.

אילו זה היה קורה, הנשיא טראמפ היה נקלע לגרעון חסר תקווה בחבר האלקטורים. אבל זה לא קרה. מארבע המבוקשות, רק אריזונה נוטה בכיוון ביידן. היא אינה מספיקה. הדמוקרטים חייבים לחלץ לפחות שתי מדינות נוספות מידי טראמפ.

סמוך לחצות, לאחר שאושר כי טראמפ חזר וניצח באוהיו, המדינה השביעית בגודל אוכלוסייתה, הדמוקרטים נדחקים בדיוק אל אותה הפינה שבה הילרי קלינטון מצאה את עצמה באותה השעה ובאותו היום ארבע שנים קודם.

הזיכרון של 2016 לא חדל להעביר חלחלה בגוום של הדמוקרטים בחודשים האחרונים. יתרונו הניכר של ביידן בסקרים הזכיר להם את יתרונה הניכר של קלינטון. גם הרושם של הצלחת טראמפ לצמצם את הפער בימים האחרונים צילצל מוכר מאוד. ההמונים הנלהבים שנכחו בעצרות טראמפ נראו ונשמעו כמו המוני 2016.

ב-2016, תקוות הדמוקרטים להכתרה מוקדמת התבדו מדינה אחרמדינה, אנחת אכזבה אחר אנחת אכזבה. סמוך לחצות של 8 בנובמבר 2016 התברר כי חיים ומוות יהיו בידיהן של שלוש מדינות: פנסילבניה, וויסקונסין ומישיגן. טראמפ הצליח לנצח בהן בהפרש כולל של 77,000 קולות מתוך כמעט 14 מיליון.

המאגר עדיין לא התרוקן

לחרדתם הגדולה, הדמוקרטים נמצאים עכשיו בדיוק באותו המקום: ביידן נאבק על חיי מועמדותו באותן שלוש המדינות עצמן; וטראמפ מוביל בספירת הקולות בהפרשים ניכרים. על פניו, זה נראה כמו שידור חוזר של 2016; התממשותו של חלום הביעותים הדמוקרטי.

לא בדיוק. בשלב הזה של מניין הקולות לפני ארבע שנים, התרוקן והלך מאגר הקולות שממנו הדמוקרטים היו יכולים לשאוב תגבורות. הפעם, מיליוני מעטפות הצבעה שנשלחו בדואר עדיין לא נמנו; וההנחה הכללית היא שרוב גדול של המצביעים באמצעות הדואר הם דמוקרטים. יש אפוא לביידן סיכוי כלשהו לגבור על טראמפ במדינות האלה.

אבל קורם עור וגידים החשש מפני דחייה ניכרת בהכרזת המנצח. פנסילבניה, המדינה הגדולה מן השלוש, מורשית להוסיף ולקבל מעטפות הצבעה בדואר עד יום ששי, ובלבד שהוטבעה עליהן חותמת דואר עם תאריך מוקדם יותר מ-8 בערב ב-3 בנובמבר. ניסיון של בחירות קודמות במדינה הזו מראה שספירת קולות דואר עלולה להתארך כדי ימים ושבועות.

כך או כך, ברור בהחלט שחופי ארה"ב לא נשטפו ב"צונאמי כחול" (כחול הוא צבעה של המפלגה הדמוקרטית). בסופה של מערכת בחירות ארוכה, מפתיעה, מרה וברוטלית, אמריקה חצויה כמעט שווה בשווה בין שני מחנות פוליטיים המתקשים למצוא מכנה משותף.

מישהו יצטרך לנצח בבחירות האלה - אבל אם המנצח, יהיה אשר יהיה, יטען למנדט משכנע, וינסה למשול מבלי להרחיב את ההסכמה הלאומית, המירקם החברתי של ארה"ב ייצא ניזק. הקרע באמריקה יעמיק ויילך לרעת שלומה - ולרעת שלומם של ידידיה מעבר לים.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny
ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny