חוק "האיים הירוקים" מתקדם: עבר את ועדת החוקה

מטרת החוק היא לפתוח את מלונות ים המלח ואילת בכפוף להצגת בדיקות קורונה ע"י הנופשים • למרות הסתייגות משרד הבריאות הכריז יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר, כי נוסח החוק יאפשר הכרזה על ערים נוספות כאיי תיירות, כשהכוונה היא לטבריה למשל

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) / צילום: שלומי ברנטל
יו"ר ועדת החוקה, ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) / צילום: שלומי ברנטל

אחרי דיון ממושך, חוק איי התיירות אושר בוועדת החוקה. כעת יעבור החוק לקריאה שנייה ושלישית. את החוק יזמה שרת התיירות אורית פרקש-הכהן, ומטרתו לפתוח את מלונות ים המלח ואילת לתיירות בכפוף להצגה של בדיקות קורונה על-ידי הנופשים.

למרות הסתייגות משרד הבריאות הכריז יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר, כי נוסח החוק יאפשר הכרזה על ערים נוספות כאיי תיירות, כשהכוונה היא לטבריה למשל, עיר שנשענת משמעותית על התיירות כמקור להכנסה.

בהודעת הוועדה לאחר הדיון נמסר כי "על אף התנגדות משרד הבריאות, תהיה הממשלה רשאית להכריז על אזורים נוספים כאיי תיירות. כמו כן יהיה על הממשלה לבחון הקלות לאטרקציות, עסקים ופעילויות נוספות באזורי איי התיירות ולשקול הקלות למי שיישא אישור החלמה. כמו כן, יהיה על הממשלה לקבוע פטורים מבדיקות בכניסה לאיי התיירות לתושבי האזור עם מוגבלות ולילדים בהתאם לסוגי מוגבלות והגילאים שתקבע הממשלה. הכרזת קבינט הקורונה על 'אי תיירות' תיכנס לתוקף לאחר 24 שעות כדי לאפשר היערכות לכלל הגורמים". 

התנאים שפורטו בנוסח הוועדה התבססו על רמת תחלואה הנמוכה באזור אילת וים המלח ביחס לרמת התחלואה הכללית בישראל, על האפשרות לערוך בדיקות קורונה מידיות בזמינות ובכמות הנדרשת בתוך זמן סביר (אכן, כל נופש באילת יידרש לבדיקת קורונה), כי המאפיינים הגיאוגרפיים של האזור מאפשרים את ניטור הכניסות, וכי הפעילות הכלכלית של האזור מבוססת במידה ניכרת על פעילות תיירותית, והיקף הפעילות התיירותית מצדיק זאת, וכי נגרמה פגיעה חמורה בפעילות הכלכלית כתוצאה מההגבלות על הפעילות התיירותית.

לנוכחים היה ברור שלא די בפתיחה של בתי מלון באופן שבו יידרשו הנופשים להיות "כלואים" בתוכם. הפתיחה של בתי המלון צריכה לבוא ביחד עם מתקני המלון, לרבות בריכות שחייה. היו מי שהציעו גם לאפשר קיומם של כנסים במלונות העיר, בכפוף לתו הסגול. בנוסף, ראש העיר אילת, מאיר יצחק הלוי, ניסה לדחוף לפתיחת העסקים הסובבים, קרי מסעדות ואתרי בילוי - אלה ימתינו להחלטת הממשלה לתנאים להפעלת המנגנון.

אחד הוויכוחים הגדולים בדיון הממושך בוועדת החוקה נגע להשארת האפשרות לכלול ערים או אזורים נוספים במנגנון דומה של איים ירוקים. להתנגדות לכך אמר ח"כ אשר כי "זו חקיקה פרסונלית, יש גבול להתעקשות שלכם, מה אנחנו לא מקצועיים? יושבים שלושה בחדר ויודעים טוב יותר מכולם? אנחנו הולכים בהיגיון ומרככים את הדברים, הסכמתי להצעה שהגיעה גם ממשרד הבריאות שיהיה כתוב אילת וים המלח, ותינתן אפשרות לחשוב. אנחנו כוועדת החוקה לא יכולים להיות לא שוויוניים. אני לא בא ומכתיב או משנה משהו אלא אומר שנקבל אם הממשלה לא תקבע ערים נוספות לאחר שזה נבדק. אתם יכולים להסתייג ואנחנו רוצים להעביר את החוק הזה".

גם באשר לתוקף של תעודת מחלים ביקשו בוועדה לקדם את הנושא. "פרופ' גרוטו ואחרים היו פה בוועדה כשהנושא עלה, כך שהוא לא נושא חדש. יש 300,000 מחלימים, והכלי נורא חשוב. לא הייתה פעם אחת שמשרד הבריאות אמר שהכלי לא נכון, אלא רק דיבר על אופן היישום. אם אנחנו נמצאים בתיקון חוק הקורונה הגדול, ומשרד הבריאות הבין שזה כלי נכון, אנחנו רק מבקשים שהוא יבוא לשימוש גם בדברים אחרים שהממשלה קובעת".