טראמפ מוחה על המשך ספירת הקולות, האם הטענה שלו מבוססת?

ההאשמות של טראמפ בהונאה נשענות על עלילה שהוא הפיץ ערב הבחירות, כאילו הכרזת המנצח צריכה לקרות מיד • האמת: החוק מאפשר יותר מחודש • הנה הלו"ז המלא • המשרוקית של "גלובס"

דונלד טראמפ / צילום: Michael Perez, Associated Press
דונלד טראמפ / צילום: Michael Perez, Associated Press

שעות ספורות אחרי סגירת הקלפיות בארה"ב, כשמאזן הקולות עוד נראה צמוד, דונלד טראמפ הודיע לתומכיו שמתרחשת הונאת בחירות. הוא הסביר שבמדינות שבהן הוא כבר ניצח, כמו פלורידה, ממשיכים משום מה לספור קולות. ההתפתחות הזאת הייתה כמעט צפויה, טראמפ הכין את הקרקע להאשמה המטעה הזאת בעזרת טיעון אחר. בציוץ בטוויטר הוא כתב: "בעיות קשות בהצבעות שנשלחו בדואר בכל ארה"ב. חייבת להיות ספירה סופית עד 3 בנובמבר".

לקביעה של טראמפ אין שום קשר למציאות, וטוויטר עצמה דאגה לצרף אזהרה לציוץ. כפי שאמר בצדק יריבו ג'ו ביידן, בשעות הקטנות והמתוחות של ליל שלישי, "כלום לא נגמר עד שכל הקולות נספרו". החוק האמריקאי, בדומה לחוק בישראל, לא מחייב להשלים את ספירת הקולות בליל הבחירות, וגם לא למחרת. אבל אם בישראל תוצאות הבחירות לכנסת מוכרזות רשמית אחרי שמונה ימים, החוק האמריקאי מאפשר יותר מחודש. אין לדעת כמה הספירה תימשך בפועל.

למה אי-אפשר לקבל תוצאות מיד? ראשית, קורה שזכאותם של מצביעים ששלשלו פתק בקלפי מוטלת בספק, ומועברת לבחינה נוספת אחרי הבחירות. שנית - מספר שיא של כ-90 מיליון אמריקאיות ואמריקאים הצביעו בדואר, וזה מכביד על הספירה גם מטעמים טכניים וגם מטעמים חוקיים. טכניים, כי בחלק מהמדינות המעטפות נפתחות רק למחרת הבחירות, והתהליך מסורבל. חוקיים, כי ב-19 מהמדינות החוק מאפשר לספור גם מעטפות שהתקבלו אחרי יום הבחירות, בתנאי שהחותמת מעידה שנשלחו קודם. זו אפשרות שאינה קיימת בישראל: כאן כל המעטפות הכפולות, לרבות אלה של דיפלומטים וימאים, חייבות להיאסף עד יום הבחירות.

הארכה להגעת המעטפות בדואר משתנה ממדינה למדינה, אבל בצפון קרוליינה - שבה התוצאות בינתיים צמודות - מחכים להן עד תשעה ימים. הסדרים דומים קיימים בחלק מהמדינות לגבי קלפיות חיילים. רק בתום התהליך הזה, כל מדינה תרשום את התוצאות בטופס חתום ומאושר ותשלח אותו לארכיון הלאומי, שמרכז את התוצאות ברמה הארצית. בחלק מהמדינות זה יקרה בימים הקרובים, אבל באחרות - רק אחרי כמה שבועות.

הדד-ליין למשלוח הטפסים הוא 8 בדצמבר. בשלב הזה - אם ערעורים בבתי המשפט לא יגרמו עיכובים מיוחדים - זהות המנצח למעשה ידועה. למרות זאת, אנחנו רק בחצי הדרך להכרזה רשמית. הסיבה היא שבטופס התוצאות לא יופיעו השמות "ביידן" ו"טראמפ", אלא שמות הנציגים לחבר האלקטורים. אלה אמורים להתכנס, בכל מדינה בנפרד, ב-14 בדצמבר, ולהצביע על הנשיא. את תוצאות ההצבעה שוב ירשמו על טופס וישגרו לוושינגטון. רק שם - ב-6 בינואר, יותר מחודשיים אחרי ליל הבחירות - יסכמו את הקולות ויכריזו רשמית על המנצח.

בשורה התחתונה: דברי טראמפ לא נכונים. ספירת הקולות בארה"ב, כולל אלה שיתקבלו בדואר, יכולה להימשך שבועות. הרכב חבר האלקטורים ייקבע סופית עוד חודש, והנשיא הנבחר יוכרז רשמית בעוד חודשיים.

תחקיר: צוות המשרוקית של גלובס

מנצח רשמי: רק עוד חודשיים

3.11 - יום הבחירות: מצביעים לאלקטורים
8.12 - הכרזה על האלקטורים שנבחרו בכל מדינה
14.12 - האלקטורים מצביעים מי יהיה הנשיא
6.1 - ספירת קולות האלקטורים והכרזה על הנשיא
20.1 - טקס ההשבעה: הנשיא נכנס לתפקידו

מקור: הארכיון הלאומי של ארה"ב

לקריאה נוספת:

"טראמפ טועה בטענה שיש להכריז על הזוכה בליל הבחירות" - פוליטיפקט
"האם חובה לאשר את תוצאות הבחירות בארה"ב כבר בליל הבחירות?" - סנופס
"סבלנות בליל הבחירות. ספירת הקולות תארך זמן" - מכון פוינטר
"סעיפים בחוקה ובחוק האמריקאי הנוגעים לבחירות 2020 לנשיאות" - הארכיון הלאומי של ארה"ב
"כל השאלות והתשובות שיהפכו אתכם למומחים לבחירות האמריקאיות במשרד" - גלובס