הכלכלה, הקורונה וסוגיית הגזענות פיצלו את הבוחרים בארה"ב

הנתונים מראים: ביידן הפגין כוח בין נשים ובוחרים מהפרברים, טראמפ מצא תמיכה באמריקה הכפרית

עובדים סופרים את הקולות בוויסקונסין / צילום: Morry Gash, Associated Press
עובדים סופרים את הקולות בוויסקונסין / צילום: Morry Gash, Associated Press

הפורטרט של אמריקה, שנחשף בבחירות אמש, היה של אומה מפולגת בצורה עמוקה בין גברים ונשים, בוחרים לבנים ולא לבנים, תושבי ערים וכפרים, בוגרי מכללות ולא אקדמאים, ודעות שונות על חשיבות ההשתלטות על מגפת הקורונה לעומת מניעת נזק נוסף לכלכלה.

סקר מצביעים ארצי הראה שהנשיא טראמפ מקבל את התמיכה החזקה ביותר בקרב גברים לבנים ללא תואר אקדמי, תושבי אזורי כפר ועיירות ואלו שאומרים שהממשל צריך להעניק עדיפות גבוהה יותר לכלכלה גם אם מגפת הקורונה תתרחב.

ג'ו ביידן נתמך יותר על ידי נשים, תושבי ערים ופרברים, בוחרים לא לבנים ובוגרי מכללות.

סקר AP, שהקיף מעל 100 אלף בוחרים רשומים בכל ארה"ב, לא ניסה לנבא את המנצח במירוץ שטרם הוכרע. הוא שרטט בפרטי פרטים את הפסיפס המורכב של ציבור הבוחרים האמריקאי, שצפוי לשבור את שיא ההשתתפות שלו מ-2016, שבה הצביעו 136 מיליון אמריקאים בבחירות לנשיאות.

הסקר נערך מ-28 באוקטובר עד 3 בנובמבר. הבוחרים השיבו לשאלות על רקע תהליך הצבעה מאוד לא רגיל, עם עלייה אדירה בהצבעות באמצעות הדואר בגלל המגפה.

בראיון ל"ג'ורנל", אמר אתמול ג'פרי בריגס (55), עוזר מנהל בנייה שחור שהצביע למפלגה הדמוקרטית כל חייו, שהוא מתנגד מאד לנשיא בגלל דבריו בנושא גזע. "לאנשים נמאס ממנו, ומהשסע הגזעי, שהוא החמיר", הוא אמר. "הוא עשה למעשה כל דבר כדי להוכיח שהוא לא מתאים לתפקיד".

במחוז באקס, אזור פרברים ליד פילדלפיה, ג'יימס פייבר ואשתו קארן אומרים שהם תומכים במדיניות הכלכלית של טראמפ, ומרגישים שעוד סגר קורונה יפגע בכלכלה.

שניהם בעלי עסקים קטנים - פייבר (71) מחזיק סוכנות רכב וקארן מנהלת מעון ילדים - ושניהם נפגעו מהסגר של הקורונה. קארן פייבר (63) אומרת שהגן שלה נסגר במרץ ונפתח מחדש רק ביוני, והעסקים עדיין ירדו ב-50% כי ההורים חוששים מהקורונה. בני הזוג חוששים שנשיאות של ביידן תפגע עוד יותר בעסקים הקטנים. "הוא הולך לסגור את כל המדינה", אומר פייבר.

ארה"ב, צופים בתוצאות הבחירות / צילום:  Hannah McKay, רויטרס
 ארה"ב, צופים בתוצאות הבחירות / צילום: Hannah McKay, רויטרס

60% מהבוחרים העריכו שטראמפ תפקד גרוע בנושא הקורונה

בשאלה המרכזית של הקמפיין - איזון בין התפשטות הקורונה, שגרמה מעל 230 אלף מקרי מוות מדווחים בארה"ב, ומניעת נזק כלכלי נוסף למדינה - כ-60% מהבוחרים חשבו שחשוב יותר להגביל את הקורונה, והיתר חשבו את ההיפך. המספרים היו דומים במדינות המתנדנדות צפון קרוליינה, פנסילבניה, פלורידה וג'ורג'יה.

מבין אלו שחשבו שהעדיפות עליונה של הממשל הפדרלי צריכה להיות הפחתת התפשטות הקורונה, כ-80% תמכו בביידן, ו-80% מאלו שחשבו שהמצב הכלכלי חשוב יותר תמכו בטראמפ.

בנושא טיפולו של טראמפ בקורונה, קרוב ל-60% מהבוחרים העריכו שהתפקוד שלו היה גרוע. דייויד פריש, כומר קהילה בן 81 ועורך דין בגואדלופ, אריזונה, אמר שהוא קבר 21 בני אדם שמתו מקוביד-19. הוא הצביע לביידן. "טראמפ גרם לבעיה שיש לנו", הוא אמר על הנשיא.

דייויד ייטס, קבלן בגמלאות שעובד כעת בחנות של Lowe’s, החזיק אקדח על חגורתו כשהלך להצביע לטראמפ במילקריק טאנשיפ, פנסילבניה. "תסבירו לי איך דונלד טראמפ אשם בקורונה", הוא אמר. "זה משהו שאף אחד לא יכול לשלוט בו".

95% מהבוחרים אמרו כי התגובה הפדרלית למגפה הייתה שיקול בהחלטה איך להצביע. ביידן, שאמר שיקשיב יותר מטראמפ לעצתם של רופאים, נתמך על ידי קצת מעל מחצית מהבוחרים הללו.

לשאלה מי מוכן יותר לטפל במגפה, כמחצית מהבוחרים ציינו את ביידן, וקצת יותר משליש ציינו את טראמפ. טראמפ נחשב לחזק יותר מביידן בטיפול בכלכלה ברוב של כ-7 נקודות אחוז.

הרוב הגדול של הנסקרים אמרו שהם החליטו איך להצביע לפני יום הבחירות, וכשלושה רבעים אמרו שהם החליטו "מההתחלה". 20% החליטו במהלך הקמפיין, ו-5% החליטו במי לתמוך רק בימים האחרונים.

עם האפשרות החזקה שיהיו עיכובים בספירת הקולות, רבע מהנסקרים אמרו שהם בטוחים מאד שהתוצאות יהיו מדויקות וההשתתפות תהיה גדולה יותר בהשוואה ל-2016, וכ-40% הביעו אמון מסויג בספירה מדויקת. עוד רבע לא היו בטוחים, ו-7% כלל לא היו בטוחים. בקבוצה הזו טראמפ זכה לתמיכה של 60%.

ביידן מצא תמיכה חזקה יותר בפרברים, שהם מסורתית מגזר מתנדנד בבחירות לנשיאות. הוא נהנה מתמיכה של 57% באזורים אלו, מול 41% לטראמפ.

"בכל פעם שאני שומעת משהו על טראמפ, זה שלילי", אמרה אנג'ל גסטון (34), תושבת ברנסוול, פרבר של מינאפוליס. היא הצביעה לביידן.

גרנט האוטון (77) אמר שהוא אהב איך טראמפ הפגין קשיחות במחאות האפליה הגזעית. "אני לא רואה עוד הפגנות אצלו", אמר האוטון, שמתגורר בסטרלינג הייטס, פרבר במישיגן.

הרוב העריכו שהעתיד של ארה"ב קודר

לפי הסקר, טראמפ זכה מ-52% מקולות הבוחרים הלבנים בארה"ב, מול 46% לביידן. מצביעים שחורים תמכו בביידן בשיעור של 90%. בין בוחרים לטינים והיספאנים, ביידן זכה בכשני שלישים. בפלורידה זכה ביידן ל-59% מקולות הלטינים, מול 40% לטראמפ.

טראמפ המשיך ליהנות מתמיכה חזקה באזורי הכפר, עם 62% מול 36% לביידן.

בוחרים ללא לימודים אקדמיים תמכו בטראמפ בשיעור של 48%. ביידן זכה לתמיכת 60% מבוגרי המכללות ומעלה. הנושאים החשובים ביותר בעיני הבוחרים במבט ארצי היו המגפה, התעסוקה והכלכלה, לפי הסקר.

הרוב הגדול העריכו שהעתיד של ארה"ב קודר, ו-63% חשבו שהיא נעה בכיוון הלא נכון. בפנסילבניה הנתון הזה היה דומה. ההערכה של הכלכלה הייתה קודרת באותה מידה, עם 60% שחשבו שהיא במצב גרוע או לא טוב.

ביידן הוביל בשיעור התמיכה של הנשים ב-18 נקודות אחוז. בין הגברים, 49% תמכו בו ו-48% תמכו בטראמפ. בקרב בני 65 ומעלה, ביידן וטראמפ קיבלו תמיכה שווה. בפלורידה, היכן שהמבוגרים הם כמעט שליש מהבוחרים, טראמפ הוביל ב-54% מול 45% בין בני קבוצת הגיל הזו.

בקרב בני 18-29 קבל ביידן תמיכה של 63% מול 33% לטראמפ. בוחרים בפעם הראשונה תמכו בו בשיעור 60%.

יותר משלושה רבעים מהבוחרים אמרו שחשוב מאוד שנשיא הבא יאחד את המדינה. בקבוצה זו, בערך 60% תמכו בביידן. שלושה רבעים העריכו שחשוב עד חשוב מאוד שהנשיא הבא ינער את המערכת הפוליטית. בקבוצה זו, התמיכה בביידן ובטראמפ הייתה בערך שווה.