בעקבות המלצת הוועדה: צה"ל יעניק אות מערכה לתקופת מלחמת לבנון הראשונה

הרמטכ"ל הדגיש כי זהו צעד חשוב וערכי, המבטא הוקרה עמוקה לשירותם של דורות רבים אשר הגנו על גבולה הצפוני של המדינה ואזרחיה

הרמטכ"ל אביב כוכבי / צילום: Oded Balilty, Associated Press
הרמטכ"ל אביב כוכבי / צילום: Oded Balilty, Associated Press

ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, אימץ את המלצת הוועדה שמינה בראשות רב-אלוף (מיל') שאול מופז, להעניק אות מערכה לתקופת הלחימה של צה"ל בלבנון, מ-30 בספטמבר 1982, מועד סיום מלחמת לבנון הראשונה ועד ל-24 במאי 2000 מועד היציאה רצועת הביטחון. הרמטכ"ל הדגיש כי זהו צעד חשוב וערכי, המבטא הוקרה עמוקה לשירותם של דורות רבים אשר הגנו על גבולה הצפוני של המדינה ואזרחיה.

הוועדה המליצה להכיר בתקופת הלחימה בלבנון כמערכה שתיקרא "המערכה ברצועת הביטחון בלבנון" והמליצה לקבוע הענקת אות מערכה לכל מי שנטל חלק בלחימה או במאמץ הנלווה ללחימה, על פי עקרונות וקריטריונים שייקבעו בצה"ל בהמשך, ולא לכלל המשרתים בצבא באותה העת. 

המלצת הרמטכ"ל תובא לאישור שר הביטחון, ולאחר אישורו היא תובא לאישור ועדת השרים לענייני טקסים וסמלים.

שר הביטחון, בני גנץ בירך על כך וכתב בטוויטר: "‏שירתתי 22 שנים בלבנון ואני מכיר דרך הרגליים את הייחודיות של שירות באזור. עם כניסתי לתפקיד, הנושא הובא בפניי ודאגתי לקדם אותו יחד עם הרמטכ"ל. בקרוב אזמין את חברי הוועדה לדון בהמלצות".

המסע להכרה בתקופת הלחימה הזו שבה נהרגו קיבלת תאוצה לפני שנה כאשר פרסם העיתונאי והלוחם חיים הר-זהב את ספרו "לבנון: המלחמה האבודה", שבה תיאר את תקופת השהות של צה"ל בלבנון לרבות ברצועת הביטחון ואת קורות החיילים שם, לאחר שראיין רבים מהם וכן בני משפחות של הנופלים. בספר העלה הר-זהב את הדרישה להכיר בתקופה זו כמערכה. בד בבד נפתחה קבוצת פייסבוק "סיפורים מלבנון" שבה לוחמים מאותה תקופה חלקו סיפורים וחוויות, והעלו את סוגיית ההכרה.

חיים הר-זהב / צילום:  דפנה טלמון
 חיים הר-זהב / צילום: דפנה טלמון

הרמטכ"ל כוכבי החליט להקים את הוועדה ברשות הרמטכ"ל לשעבר מופז וזו כאמור החליטה על ההכרה והענקת אות המערכה. הר-זהב אמר ל"גלובס" כי חבל שהמהלך לקח עשרים שנה אבל אי אפשר שלא להרגיש סיפוק עצום ותחושת הקלה על כך שסוף סוף תהיה הכרה במלחמה שבה נהרגו יותר משבע מאות חיילי צה"ל.

גילוי נאות: דני זקן, כותב הכתבה, עבד עם חיים הר-זהב בקול ישראל