הלקח מבחירות 2020: הקואליציה של טראמפ מתבררת כחזקה למדי

גם אם הוא לא יזכה, טראמפ הדהים את הדמוקרטים, בייחוד במירוצים לקונגרס, עם שיפור בהישגיו באזורים הכפריים מ-2016

דונלד טראמפ / איור: Alex Brandon, Associated Press
דונלד טראמפ / איור: Alex Brandon, Associated Press

בחירות 2020 בארה"ב, שעדיין לא הוכרעו, כבר הראו שתנועה שמרנית פופוליסטית שמתבססת על בוחרים כפריים לא היתה אירוע חד פעמי ב-2016, אלא גוש בר-קיימא בכוח. דונלד טראמפ, למרות ששלט במדינה מקוטבת יותר, השתמש בבייס שלו כדי להיות תחרותי ברוב המדינות המתנדנדות , ולסייע לרפובליקנים להשג ביצועים טובים במרוץ לקונגרס.

הראיות לכך הן בניצחונות המשכנעים של טראמפ באוהיו, איווה, פלורידה וטקסס - כולן מדינות שבהן האו ניצח ב-2016 - ותמיכה חזקה לא צפויה במועמדים רפובליקנים במדינות כמו איווה ומיין , היכן שסנטורים רפובליקנים הדפו מועמדיים דמוקרטים.

הדמוקרטים, למרות הצלחה מסוימת, כמו באריזונה, לא יכלו לזכות או להחזיק כמה מושבי מפתח באזורים שנוטים לרפובליקנים ברחבי ארה"ב, למרות שתורמים קטנים השקיעו עשרות מיליוני דולר במאמצים להקטין את הכוח הפוליטי הרפובליקני.

נכון לבוקר זה (ה') התוצאה של הבחירות לנשיאות ולסנט עדיין לא התקבלה, עם מיליוני קולות שטרם נספרו.

גם אם ג'ו ביידן ינצח את דונלד טראמפ, היתרון שלו צפוי להיות קטן מזה שהסקרים צפו והדמוקרטים קיוו. בכמה מדינות מפתח, הנשיא הוציא לקלפיות יותר תומכין כפריים לבנים מכפי שהוא עשה לפני ארבע שנים. אסטרטגים רפובליקנים אומרם שהדמוקרטים איבדו תמיכה במשקי הבית הללו לא רק בגלל פוליטיקה, אלא גם מסיבות של תרבות ביטוי פוליטי ונושאים חברתיים.

"הפרברים הם במובנים רבים בועה"

"זה באמת משקף את הטרנספורציה שיצרה נשיאות טראמפ", אמר צ'רלי גרוב, אסטרטג רפובליקני ותיק מפנסילבניה. הוא מתאר מפנה עמוק במפלגה, לכיוון של יותר תמיכה ממעמד הפועלים, בייחוד הלבנים, ופחות דגש על זכייה בתמיכת אליטות, בין היתר בפרברים.

"הפרברים הם במובנים רבים בועה", אמר גרוב, והזכיר את רמת ההשכלה והכנסות משקי הבית. "הם לא רוב פנסילבניה, ממש לא".

השאלה פתוחה היא אם אם הקואליציה הזו מייצגת סוג יציב של פופוליזם שמרני, או משהו ייחודי לטראמפ שיתנדף כשהוא יעזוב את תפקידו. דמוקרטים אומרים שלכל הפחות, תוצאות הבחירות הבהירו שחלומות "הגל הכחול" הם בהקפאה.

"בשלב מסוים תהיה נקודת מפנה, שבה האזורים העירוניים יהיו גדולים מספיק, אבל הבעיה שלנו היא שהתמיכה בנו באזורים הכפריים ממשיכה לרדת", אמר מורגן ג'קסון, אסטרטג דמוקרטי בצפון קרוליינה שיעץ למועמד לסנט קאל קנינגהאם בניסיונו להדיח את הסנטור הרפובליקני המכהן תום טיליס. טרם התקבלה תוצאה, אך טיליס הוביל ברוב קטן אתמל אחר הצהריים.

רבים מהתומכים של טראמפ מתארים חיבור אישי עמוק לסגנון הפוליטי הבלתי שגרתי שלו., וטראמפ קיים את העצרות שלו בדרך כלל בעיירות. "הוא מביא את הבוחרים לקלפיות על ידי הליכה למקומות כאלו, שיחה עם אנשים, הקשבה להם", אומר מנהיג המיעוט בבית הנבחרים, קווין מקרתי מקליפורניה.

טראמפ וביידן מייצגים חלקים מאוד שונים באוכלוסיה

ביידן וטראמפ מייצגים אמריקאים שונים מאז זה מזה, לפי סקר VoteCast של סוכנות הידיעות AP, שהקיף יותר מ-110,000 אמריקאים בכל 50 המדינות, ונערך מיום רביעי שעבר עד יום הבחירות.

תומכי טראמפ בסקר היום ברובם המכריע לבנים, כ-86% בשיעור ארצי, מול 62% מתומכי ביידן שהיו לבנים. רק רבע מתומכי ביידן באים מעיירות קטנות וכפרים, לעומת כמחצית מתומכי טראמפ. לשני המחנות הפוליטיים יש גם ניסיון שונה עם מגיפת הקורונה.

תומכי ביידן סבלו יותר ממצביעי טראמפ מאובדן מקום עבודה או הכנסה בגלל המגפה, או מכך שידיד קרוב או בן משפחה מת מהמחלה, לפי סקר שערכה אוניברסיטת שיקגו עבור AP.

תומכי טראמפ התרשמו מכך שהוא מעניק עדיפות לכלכלה על פני אמצעים נוקשים יותר לריסון התפשטות הנגיף. 39% מהמצביעים בסקר אמרו שהממשל צריך להעדיף הגבלת נזק לכלכלה גם אם התפשטות הקורונה תתרחב. מתוך קבוצה זו הצביעו 85% לטראמפ.

טראמפ זכה גם בתמיכת 20% מרוב הבוחרים שאמרו את ההיפך, לפי הסקר, במה שמדגים את מגבלות המסר של ביידן בקמפיין שהוא יעדף את בלימת הנגיף על פתיחת הכלכלה.

מעט יותר מ-40% ממצביעי טראמפ אמרו שהם מתנגדים מאד או מקצת להוראה לעטות מסכות ביציאה מהבית, לעומת 5% בלבד מתומכי ביידן שחשו כך. הסקר גם אותת שהרטוריקה של ביידן על הגזענות המערכתית בחברה האמריקאית ובייחוד במשטרה לא הרשימה את הבוחרים.

תומכי טראמפ נטו פחות להצהיר שגזענות היא בעיה רצינית בשיטור, או לומר שהמערכת המשפטית זקוקה לרפורמה או שינויים יסודיים. לשאלה כמה רצינית בעיית הגזענות בחברה האמריקאית השיבו 54% מתומכי טראמפ שהיא רצינית מאד או במידת מה. 96% מתומכי ביידן השיבו כך.

עם זאת, 88% מתומכי טראמפ הצביעו על המחאות נגד אלימות המשטרה כעל גורם בקבלת החלטתם למי להצביע.

מנהיגים רפובליקנים חשפו אתמול (ד') את האפקטיביות של המסרים שלהם שקישרו את הדמוקרטים לקריאות של פעילים פרוגרסיביים וכמה מחוקקים לשלול מימון ממחלקות משטרה.

יו"ק הוועדה הלאומית הרפובליקנית טום אמר (סנטור מממינסוטה) אמר שההתקפות על הדמוקרטים בנושא מימון המשטרות היו אפקטיביות "בכל מקום שהשתמשו בהן". הוא הוסיף: "אתה לא יכול להסס. או שאתה תומך בגברים והנשים של אכיפת החוק, או שלא".

כמה דמוקרטים הכירו בכך שהאסטרטגיה הרפובליקנית הזו עבדה. "אני חושב שעניין שלילת המימון מהמשטרות (defund) פגע במועמדים רבים שלנו", אמר חבר בית הנבחרים טים ראיין מאוהיו. לבריו, מועמדים דמוקרטים באוהיו הפסידו בעקבות התקפות בנושא זה.

טראמפ הצליח לחדור למעוזים דמוקרטיים לאורך עמק ריו גרנדה בטקסס. ביידן היה ביתרון במחוז קמרון, הקצה הדרומי של טקסס לאורך גבול מקסיקו, ב-13 נקודות אחוז בלבד אחרי שהילארי קלינטון זכתה באותו מוזברב של 33 נקודות אחוז.

בטקסס, ביידן זכה במצביעים לטינים ברוב של 63% ל-36%, כמו הממוצע הארצי, לפי סקר AP.

ג'ארד הוקמה, יו"ר המפלגה דמוקרטית במחוז קמרון, אמר שרוב הבוחרים בדרום טקסס עדיין דמוקרטים הוא מעריך שירידה בתמיכה היתה אירוע חד-פעמי ולא נורמה חדשה. אבל לדבריו התוצאות צריכות להיות דגל אדום למפלגה, להשקיע יותר משאבים באזור ולא להתמקד רק בפרברים של כמה ערים גדולות שבהם היא רשמה הישגים.

במירוץ לסנט במדינת מיין שריכז תשומת לב ארצית לתרומות במשך יותר משנה, הדמוקרטית שרה גדעון גייסה 70 מיליון דולר לעומת 24 מיליון דולר שגייסה הסנטורית הרפובליקנית סוזאן קולינס, והיא הובילה בכל סקר מקומי מאז פברואר.

אבל קולינס היתה זו שזכתה בכהונה חמישית. תומאס ליזוט היה יו"ר המטה שלה ב-2014 לפני שהתקוטט עם המפלגה הרפובליקנית והצביע נגדה השנה. הוא מייחסת את ניצחונה המפתיע של קולינס למסרים שלה בסוף הקמפיין. קולינס הדגישה את שורשיה במיין בתשדירי טלוויזיה ותיארה את גדעון, שמתגוררת במיין מ-2004, וכיהנה כיו"ר בית המחוקקים שלה כ"אאוטסיידרית".

"כל הרעיון של להצביע בעד או נגד סנטור בהתבסס על הנושאים הלאומיים לא באמת תופס כאן", אמר ליזוט. "מה שהרבה יותר חשוב הוא הקשר האישי. סוזאן קלוינס מכירה מישהו בכל עיירה, ושרה גדעון היא פנים חדשות יחסית".

גם בדרום קרוליינה, קנטקי ומיין גייסו מתמודדים דמוקרטים מאות מיליוני דולר במירוצים לסנט, בעיקר בתורמים קטנים ברחבי ארה"ב, ולא זכו.

"טיגנו אותנו באיווה, אי אפשר לטשטש את זה"

הדמוקרטים קיוו לכבוש מחדש את איווה, מדינה שבה זכה ברק אובמה פעמיים. ביידן הוסיף עצירה של הרגע האחרון במדינה זו בשבוע האחרון לפני ההצבעה. אבל AP הכריזה על טראמפ כמנצח שם, אחרי ספירת 99% מהקולות, ברוב של 8.2 נקודות אחוז, מעט פחות מהרוב של 9.6 נקודות אחוז שהיה לו מול קלינטון ב-2016.

"אני מניח שטראמפ הוא נשיא של פעם בחיים בעיני רבים מהחבר'ה הללו. מעולם לא ראיתי את כמות הדגלים וההתלהבות ממועמד לנשיאות כמו אצל תומכי טראמפ", אמר ג'יי. די. שולטן, מועמד דמוקרטי לבית הנבחרים שהפסד באזור כפרי באיווה ליריבו הרפובליקני. הוא מתאר "גל של טראמפיזם" באזורי הכפר - מקומות שבהם הדמוקרטים התקדמו מעט בבחירות הביניים ב-2018.

"יש כאן משהו תרבותי שעובד על הרפובליקנים ולא על הדמוקרטים", הוא אמר. הקמפיין שלו, שהאשים את טראמפ בתחלואה בקורונה, לא נגע לבוחרים כפריים, למרות מקרי קורונה רבים בכמה מחוזות באזור שהוא ניסה לייצג בקונגרס.

"כדמוקרטים באיווה, אני חושב שיש לנו הרבה מה לבדוק כדי להתרענן ולחזור ללוח השרטוט", הוא אמר. "טיגנו אותנו, אי אפשר לטשטש את זה".