"נתניהו הוא דמות טראגית. לא הייתי מוכן להיות שותף להתקפות על הפרקליטות אבל אני לא מאמין שהוא מושחת"

אחרי שהתרחק שנים מהתקשורת, בעקבות חקירתו שהסתיימה בהשעיה מעריכת דין לשנה, עו"ד נבות תל-צור מדבר כעת לראשונה • בראיון בלעדי ל"גלובס" הוא מכה על חטא בנוגע להתנהגותו מול שולה זקן, מתייחס לראשי הממשלה שייצג וללקוחות בכירים נוספים כמו דרעי והירש, ומסביר למה לעולם לא יסכים לייצג עדי מדינה

אחד מידידיו הטובים של עו"ד נבות תל-צור הוא תא"ל (מיל') אמיר השכל, ממובילי המחאה נגד ראש הממשלה נתניהו. בדצמבר 2018 עמדה הידידות בין השניים במבחן כשנתניהו בחר בתל-צור, מבכירי הסנגורים בארץ, לעמוד בראש צוות ההגנה שלו. "אמיר מאוד כעס עליי שאני הולך לייצג את נתניהו", מספר תל-צור בראיון ל"גלובס". "הוא שלח לי הודעות נזעמות, וכשאני וטל (עו"ד טל שפירא, שותפו של תל-צור. ח"מ) היינו מגיעים עם המכונית בלילה לפגישות עם נתניהו במעון ראש הממשלה בבלפור, אמיר היה עומד שם בשער, וצועק לי במגאפון: "נבות, בוא תגיד שלום".

איך הגבת לביקורת שלו?
"אני מעריך את אמיר. הוא איש ערכי מאוד. הסברתי לו שזו התפיסה החברתית שלי: שנתניהו ראוי לייצוג".

התלבטת אם להיענות לבקשת נתניהו שתייצג אותו?
"אתה מקבל פנייה מראש ממשלה מכהן, שמבקש ממך להיות ראש צוות ההגנה שלו, כשראש צוות ההגנה הקודם היה המאמן שלי, יעקב וינרוט ז"ל, אז זה אתגר. אם לא תטפל בתיק כזה, באיזה תיק תטפל? מה עוד שתיקי נתניהו נראו לי ברי הגנה, שיש שם עבודה לסנגור. לא התלבטתי".

הייצוג של תל-צור את נתניהו נמשך חמישה חודשים בלבד, אבל זו הייתה תקופה סוערת שהותירה עליו את חותמה. עוד נחזור אליה בהמשך.

זקן? "תאונת העבודה"

לתל-צור, שבעבר היה מופיע באופן תדיר בתקשורת, זהו ראיון ראשון אחרי שנים שנמנע מכך (פרט לאפיזודה קצרה ב"מקור" בערוץ 13, שבה התייחס רק לתיק ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט). "הסיפור של יחסי עורכי דין-תקשורת מלווה אותי לאורך כל הקריירה. אני לא בשלב שאני צריך את זה. קיבלתי החלטה לנטרל רעשי רקע, וזה היה חידוש מעניין מבחינתי. זה התאים לי", הוא אומר עכשיו, ומנסה לשמור על עמימות סביב החלטתו 'לרדת למחתרת' לכמה שנים. לנו ברור שהסיבה המרכזית להסתגרות שלו היא החקירה שנוהלה נגדו ושזכתה לסיקור אינטנסיבי, גם של הח"מ. חקירה שהיא סוג של טראומה עבורו.

במרץ 2014 תל-צור נחקר באזהרה בחשד לשיבוש מהלכי משפט, לאחר שהתברר כי בזמן משפט פרשת הולילנד הוא נפגש עם שולה זקן, מי שהייתה מנהלת לשכתו של אולמרט, והמליץ לה שלא לחתום על הסדר טיעון. זאת, מתוך כוונה לסייע לאינטרס של אולמרט, שאותו ייצג תל-צור בתיקים אחרים. בין היתר הציע תל-צור לזקן כי אולמרט יפעל לכך שמקורבים אליו ישלמו לזקן שכר עבודה מוגדל, וכן יעניקו לה סיוע כספי למימון סנגור פרטי, במקרה שלא תמשיך להיות מיוצגת על ידי סנגוריה.

בסופו של דבר החליט פרקליט המדינה דאז, שי ניצן, לא להאשים את תל-צור בפלילים, ובנובמבר 2017 הוא הורשע בדין משמעתי בביצוע עבירה של התנהגות שאינה הולמת את מקצוע עריכת הדין. העונש היה השעיה של שנה תמימה מהעיסוק בעריכת דין. אולמרט הורשע בשיבוש מהלכי משפט בגין אותו אירוע.

במבט לאחור, איך קרה שחצית את הגבולות הלגיטימיים בהתנהלות מול זקן?
"אני מגדיר את האירוע הזה כתאונת עבודה. ב-30 שנות קריירה אתה יכול לטעות ולשלם מחיר. בדיעבד, ההתנהגות שלי הייתה לא הולמת במישור האתי ועל זה קיבלתי אחריות, אבל זה לא היה פלילי, כפי שגם חשבה הפרקליטות. היום הייתי מתנהל אחרת".

איך האירוע הזה השפיע על העבודה שלך?
"זה לא מרתיע אותי מלקחת תיקים או לנהל תיקים. אבל יש כאן לקח מסוים עבורי: טעיתי. צריך גם לומר שהעובדה שסנגור נחקר באזהרה על פעילותו כסנגור, זו תקלה בעיניי. צריך לאפשר מרחב גם לטעויות בשיקול דעת".

מה למדת מהחוויה של להיות חשוד ונחקר בפלילים?
"זה היה ניסיון מעניין מאוד. לא הייתי מזמין אותו לעצמי, אבל בראייה לאחור זו הייתה חוויה מאלפת. כשנחקרתי, ניסיתי ליישם על עצמי עצות שאני נותן 30 שנה לאחרים לגבי התנהגות בחדר חקירה".

נבות תל-צור הסנגור מרוצה מנבות תל-צור הנחקר?
"אם הייתי מייצג את נבות תל-צור החשוד הייתי מרוצה ממנו. הסיטואציה של החקירה לא נעימה, וגם לא הכיסוי התקשורתי שלה. ברגע שאימצתי את הקווים שאני ממליץ ללקוחות שלי, דהיינו, להתאזר בסבלנות, לכבד את המשטרה, לתת אמירות שמשדרות ביטחון עצמי, ויישמתי את זה על עצמי - הרגשתי חזק".

מי שהחליט לסגור את התיק הפלילי נגדך ולהעביר אותו לפסים משמעתיים, הוא פרקליט המדינה לשעבר, שי ניצן.
"נכון והוא הותקף על ההחלטה לסגור את התיק, אבל בג"ץ גיבה אותו לגמרי".

על ניצן נמתחת המון ביקורת.
"בסוף הכול אישי. לשי ניצן יש אישיות. יש שאוהבים אותה, ויש שרואים בו מתנשא. אני חושב ששי הוא איש הגון. אני מכיר אותו מאז שהיה מתמחה של דורית ביניש (נשיאת העליון לשעבר - ח.מ). הוא חדור שליחות, הוא אמביציוזי. הבעיה בפרקליטות, ששי תרם לה, זה שהם לא נותנים מספיק משקל לנראות של הדברים. הם מאפשרים טעויות שמערערות את אמון הציבור בהם. זה מאפיין אותם שנים".

למשל?
"למשל המקרה שבו עו"ד ליאת בן ארי (המשנה לפרקליט המדינה שמשמשת כתובעת בתיק נתניהו) לא הגיעה לחלק מהליך השימוע של נתניהו. אולי זו יהירות, אולי זה ביטחון עצמי. אבל הם לא ערים לאופן שבו הדברים נראים בציבור".

מה חשבת על חשיפת השיחה שבה מנדלבליט אמר לאפי נוה על שי ניצן "הוא מחזיק אותי בגרון", בהקשר להימנעות של ניצן מקבלת החלטה בנוגע לעילת סגירת התיק של מנדלבליט בפרשת הרפז?
"כשאתה מקליט אדם בשיחה פרטית, זה מה שאתה מקבל. לא התרגשתי מזה. מנדלבליט וניצן הם אנשים הגונים שמנסים לעשות את הטוב ביותר. גם אם ניצן טעה בשיקול דעת, אני לא מאמין בתיאוריה שזה היה במטרה לסחוט את מנדלבליט".

נתניהו מזיק לעצמו

תל-צור הגיע לייצוג של נתניהו אחרי שייצג נבחרי ציבור רבים בעבר. בין היתר, את שר הפנים, אריה דרעי, שאותו הוא מייצג גם היום, את פואד בן אליעזר ז"ל, ושני ראשי ממשלה לשעבר - אולמרט בפרשת טלנסקי, ואהוד ברק במסגרת חקירת פרשת הרפז.

לדבריו, יש הבדל מהותי בהתנהלות של הנאשם אולמרט לבין הנאשם נתניהו, ולא לטובת האחרון. "אולמרט הגיע לכל הישיבות, הוא ניהל משפט, ומבחינתו קיבל משפט צדק בסיבוב הראשון במחוזי בירושלים. לעומת זאת, נתניהו כבר לדיון הראשון במשפטו ביקש לא להגיע, וכשהגיע דיבר כפי שדיבר (תקף בבוטות את היועמ"ש והפרקליטות - ח.מ).

"ההתנהלות של נתניהו משדרת חולשה ופחד. אני לא הייתי יכול להיות שותף לדבר כזה. אני גם לא מאמין בתפירת תיקים ובקונספירציות. זו טענה אווילית מבחינה משפטית, כי אין פה את דוקטרינת העץ המורעל (לפי הגישה האמריקנית, אם ראיות נגד נאשם הושגו תוך ביצוע עבירות/מעשים לא כשרים אסור להסתמך עליהן וצריך לפסול אותן גם במחיר זיכוי של הנאשם - ח.מ), אתה צריך להתמודד עם הראיות. לכן אני נגד הקו הזה בכלל. הוא מזיק, הוא משדר חולשה והוא לא מוצדק".

מה נתניהו צריך לעשות אחרת?
"תבוא, תרסק את הראיות. ההתנהלות שלו לא מונעת את המשפט, אלא מייצרת אנטגוניזם. בכלל, בעיניי ביבי הוא דמות טראגית, כי הוא מאוד מוכשר. ראיתי אותו למחרת ביקור אצל פוטין בלילה, כשיומיים קודם הפציצו בסוריה, האיש קר רוח, אינטליגנט, זה לא סתם שהוא מותג. ואז אתה רואה שהוא מזיק לעצמו בפעולות שמקלקלות לו. הוא פועל כאילו לפי הנחת עבודה שאי אפשר לצאת נקי, ולכן מחפש חלופות במישור הפוליטי".

אמרת שהתיקים שלו "ברי הגנה".
"בינינו, אני לא מאמין שביבי מושחת".

מה עשיתם בזמן הייצוג של נתניהו, ולמה הוא נפסק?
"בנינו צוות הגנה, הכנו קווי הגנה, והייתה אנרגיה גדולה שהלכה לטפל בנושא המימון. זה גזל זמן מול ועדת ההיתרים. דבר שלישי, התנהלו שתי מערכות בחירות, והייתה התנגשות חזיתית בין השימוע לבחירות. ניהלנו מגעים אינטנסיביים מול מנדלבליט שלא יוציא חומרי חקירה לפני הבחירות. ניסינו ליצור תנאי משחק הוגנים, כדי שכאשר יבוא השימוע, הוא יהיה נקי מאווירה מורעלת. אבל בסופו של דבר לא הגענו לשימוע, כי לא הוסדר המימון".

נתניהו לא שילם לכם.
"בשלב מסוים הועבר לנתניהו כתב החשדות שגובש נגדו, והוא הוזמן לקבל חומרי חקירה לצורך התכוננות לשימוע אצל היועץ המשפטי. באותו שלב מצאנו את עצמנו ללא הסדר שמבטיח את תשלום שכר הטרחה שלנו, והודענו שללא הסדר ואישור של ועדת ההיתרים לא ניטול על עצמנו את האחריות לשימוע.

"באותה עת נוצר עימות מול היועמ"ש, כי סירבנו לקחת את החומרים. אני לא ראיתי מצב שאקח חומר, ולא אתחיל לעבוד עליו. הם ראו בזה תרגיל, וניסינו להסביר שזה לא תרגיל. בנקודה מסוימת, כשראיתי שזה עלול לפגוע בנתניהו, החלטנו להתפטר".

מה שהביא למפלה המשפטית של אולמרט זה ששולה זקן הפכה לעדת מדינה נגדו. נגד נתניהו יש שלושה עדי מדינה - ארי הרו, ניר חפץ ושלמה פילבר.
"אני 35 שנה סנגור, ומעולם לא ייצגתי עדי מדינה. אני חושב שעורך דין שרואה את עצמו סנגור בתחום הפלילי לא יכול לייצג עדי מדינה. זה אנטיתזה לתפקיד הסנגור. מי שמייצג עד מדינה הוא בעצם עורך דין מסחרי, כי עסקת עד מדינה זו עסקה צינית של תמורה נגד תמורה. אין בה חרטה, אין בה לקיחת אחריות. זה שותף לעבירה שפשוט קובר את החבר שלו. לכן אני לא מוכן להיות שם, ואני רואה בעדי מדינה עדים מפוקפקים.

"בעשר השנים האחרונות, בכל המשפטים הגדולים שהיו בהם עדי מדינה, השופטים הרחיקו את עצמם מהם בפסקי הדין - בתיקים של נוחי דנקנר, שלמה בניזרי, הולילנד. אז יש בתיק נתניהו שלושה עדי מדינה? אני לא מתרגש מזה".

אתה מטיל פה דופי בעורכי דין מוערכים שייצגו עדי מדינה. אלי זהר ז"ל, אילן סופר, עפר ברטל ודב גלעד-כהן, ועוד רבים נוספים.
"הם עורכי דין מסחריים טובים. אבל זה מנוגד לאתוס של הסנגוריה לייצג עדי מדינה. וינרוט לא היה עושה את זה, ואני תלמיד של וינרוט".

לשפר את הפרקליטות

את הריאיון עם תל-צור ערכנו במשרדו החדש במרומי מגדל ב.ס.ר 4 בבני ברק. את המשרד הקים בינואר האחרון, אחרי 20 שנה שבהן עמד בראש מחלקת הצווארון הלבן במשרד רם כספי ושות’. שותפיו המייסדים הם עורכי הדין מירב בר-זיק, טל שפירא ואריאל כפרי. אחת מעורכות הדין הבכירות היא ליה גוני, שעובדת איתו כבר עשור. כיום מדורג המשרד כאחד המובילים בישראל בתחום הליטיגציה המסחרית ועבירות צווארון לבן.

ניכר על תל-צור שהוא מרוצה מהמהלך של יציאה לעצמאות. הוא עושה לי סיור במשרד, מציג בפניי כל חדר וכל עובד, ומתגאה שמבעד לחלון חדרו, מעבר לאוקיינוס של גורדי שחקים, נשקפת רצועה דקה של ים. "אנחנו מגדירים את המשרד כבוטיק גמיש ואינטימי, עם רוח של עזרה הדדית", הוא אומר. "יש פה יחידת קומנדו, 11 עורכי דין שיכולים לתת מענה לתיקי ליטיגציה גדולים, ויש לנו מחלקת נדל"ן. אנחנו לא עוד מחלקה בתוך משרד גדול".

על שולחן העבודה שלו ניצבת תמונה בשחור-לבן של גבר לבוש במדים. זהו אביו, סגן אלוף יאיר תל-צור, איש יחידת ה-101 המיתולוגית והצנחנים, שנהרג ב-4 ביולי 1967 כאשר מכוניתו עלתה על מוקש בשעה שצה"ל פרץ דרך צפונית לשארם א-שייח. נבות היה אז בן 10. "מישהו אמר לי שבגלל שאני יתום צה"ל הלכתי לייצג אנשים ולהגן עליהם. לא הייתי יכול להיות שופט בחיים, לגזור דין. גם תובע לא הייתי יכול להיות, לא הייתי מסוגל להעמיד אנשים לדין".

בחרת להגן על אישי ציבור שהם לפחות לכאורה מושחתים. זו בחירה שאתה שלם איתה?
"חברה שאין בה סנגורים לא יכולה להתנהל. יש לנו תפקיד. אתה רוצה חברה בלי סנגורים? תוציא אותנו החוצה, ותראה מה יקרה. אין לנו מורא זולת הדין".

בימים אלה הוא מייצג את תא"ל במיל' גל הירש. גם כאן מדובר בחקירה מסובכת שנמשכת שנים, ובדומה לתיק דרעי 2, היא התחילה בקול תרועה רמה ועומדת להסתיים בקול ענות חלשה. הפרשייה התחילה ב-2015, כאשר השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, רצה למנות את הירש למפכ"ל המשטרה, והמינוי טורפד לאחר שנחשפו חשדות לפלילים נגדו. הירש נחקר באזהרה בחשד למתן שוחד לשר ההגנה הגיאורגי, אך התיק הזה נסגר.

ביולי האחרון זומן הירש לשימוע לפני הגשת כתב אישום בחשד כי ביצע עבירות מס בהיקף עשרות מיליוני שקלים, בעת שחברת "דיפנסיב שילד" בבעלותו נתנה שירות למשרד ההגנה בגיאורגיה ובמקומות אחרים. השימוע צפוי להיערך בסוף נובמבר. "אנחנו טוענים שזה סכסוך עם פקיד השומה, ולא כזה שצריך להיחקר במישור הפלילי", אומר תל-צור.

הירש טוען שהחקירה נגדו הייתה מעין סיכול ממוקד למינוי שלו למפכ"ל.
"בתיק הזה יש הצטברות של דברים שגורמים לחשוב שאם יחליטו עכשיו על סגירה מלאה ומוחלטת שלו, זה עלול להתפרש שהמינוי סוכל ללא הצדקה, ולכן צריך להביא את התיק לתוצאה שתראה שלא כל החקירה הייתה לשווא. יש כאן כשלים שבסוף מכרסמים באמון הציבור במערכת אכיפת החוק. אני לא הייתי משנה את השיטה, אבל המערכות האלה - הפרקליטות, המשטרה - צריכות להשתפר".

את מי לא היית מסכים לייצג?
"לעולם לא הייתי מייצג את יגאל עמיר, וגם לא אנסים או פוגעים בקטינות. זכותי לבחור". 

"אני לא קורא להאיץ תיקים של נבחרי ציבור"

עם כל הכבוד ללקוחות הבכירים של תל-צור, הלקוח שלו ב-ה' הידיעה הוא שר הפנים, אריה דרעי. תל-צור הולך עם דרעי דרך ארוכה, והוא היה חלק מצוות ההגנה במשפט השוחד שנוהל נגד דרעי בשנות ה-90. המשפט הסתיים במרץ 99' בהרשעתו של דרעי בעבירת שוחד אחת ובעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ובמרמה והפרת אמונים, ונגזרו עליו שלוש שנות מאסר שאותן ריצה כזכור בכלא מעשיהו.

17 שנה אחרי אותה הרשעה, דרעי הסתבך שוב בחקירה פלילית בחשד לשחיתות. ברגע שסיים את תקופת ההשעיה שלו, נקרא שוב תל-צור לייצג את דרעי. למעלה מארבע שנים חלפו מאז תחילת החקירה, היועץ המשפטי עדיין לא החליט האם לזמן את דרעי לשימוע לפני הגשת אישום נגדו, אבל כבר די ברור שגם אם דרעי יואשם הפעם - יהיה מדובר בכתב אישום מינורי בעבירות מס בלבד.

"בחקירה הזו דרעי הוא אנטיתזה לדרעי של לפני 20 שנה. הוא לא תוקף את הרשויות, הוא מכבר באופן מלא את החקירה, יש ניסיון שלו להתמקד בעבודה, ולא בחקירה. הוא אומר: אני עובד כשר כאילו אין חקירה. דרעי התבגר, ואנחנו מובילים את הקו הזה".

אתה מאמין שהתיק נגד דרעי ייסגר?
"אני מקווה. אנחנו ממתינים. אני מבין את הצורך לבדוק בשבע עיניים את התיק. אני לא קורא להאיץ תיקים של נבחרי ציבור".

בפעם הקודמת לא הצלחתם לחלץ את דרעי מהרשעה ומאסר. איך זה שהוא לקח אותך שוב לייצג אותו?
"אם לקוח יוצא מהתיק בתחושה שעשיתי בשבילו את המקסימום, אז אין לו סיבה להיפרד ממני. וגם יש בינינו כימיה. התיק שלו היה המגה תיק הראשון שבו טיפלתי לצדם של מוריי ורביי, יעקב וינרוט, יגאל ארנון, דן אבי יצחק ורם כספי".

אתם חברים קרובים?
"יש לנו סוג של חברות. כשהוא עושה אירועים, הוא מזמין אותי. גם עם אולמרט אני בקשר". 

***חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר ההחלטה להגיש כתב אישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו, מכחיש את המיוחס לו על ידי היועמ"ש, הוא לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.

עו"ד נבות תל-צור

בן 63, נשוי ואב לשלוש בנות ● למד משפטים באוניברסיטת תל אביב, והתמחה במשרד עו"ד יעקב וינרוט ושות'. ב-1999 הצטרף כשותף בכיר למשרד כספי ושות' ● בין לקוחותיו נמנים ראשי הממשלה לשעבר אהוד אולמרט ואהוד ברק, והנוכחי, בנימין נתניהו; ראש העיר ר"ג לשעבר, צבי בר; ושר הפנים, אריה דרעי ● ב-2017 הושעה למשך שנה מהעיסוק בעריכת דין, לאחר שהורשע בדין משמעתי בהתנהגות שאינה הולמת בתיק הולילנד ● עוד משהו: חובב ספרות ופילוסופיה. "בחקירה שלי נחשפו הקלטות ששולה זקן הקליטה את עורך דינה, עפר ברטל. שומעים שם את עפר אומר לה: 'אני הולך לטעון אצל רוזן (השופט דוד רוזן) שהיחסים שלך עם עד המדינה, שמואל דכנר, על אף שהיו אפלטוניים יכולים להיחשב כרומן, וביקשתי מבני ציפר (עורך מדור הספרות בעיתון 'הארץ') להביא לי ספרות על רומנים אפלטוניים. ואז שולה זקן אומרת לו: מה אתה הולך לבני ציפר? לך לנבות!".