חידוד של התקנות לפתיחת חנויות הרחוב מייצר אופטימיות בקרב הרשתות

קבינט הקורונה אישר הערב תיקון לתקנות סמכויות מיוחדת להתמודדות עם נגיף הקורונה, שיאפשר גם את פתיחת המסחר החל מיום א' הקרוב בשעה 6:00 בבוקר •  אתמול איימה ביג כי תעתור לבג"ץ, מכיוון שהתקנות מאפשרות את פתיחת החנויות "למעט חנויות המצויות בקניון מקורה או בקניון שאינו מקורה הכולל מעל 20 חנויות ובתי עסק"

חנויות סגורות בקניון דיזנגוף סנטר. סגר סבב ב' / צילום: כדיה לוי, גלובס
חנויות סגורות בקניון דיזנגוף סנטר. סגר סבב ב' / צילום: כדיה לוי, גלובס

אופטימיות זהירה בנוגע לפתיחת מרכזי הקניות בשבוע הבא? הודעה שמסרו הערב משרד רה"מ ומשרד הבריאות מעוררת תקווה בקרב רשתות קמעונאות בתחום האופנה, כי חלק ממרכזי הקניות הפתוחים יוכלו לשוב לפעילות החל מיום ראשון. חלקם בוחנים ביממה הקרובה היתכנות משפטית לפתיחה, אחרים ממתינים להחלטה הסופית של ועדת החוקה שתתכנס ביממה הקרובה ולהתייחסותה לתקנות שביקשה הממשלה. במקביל, גם הוחמר היחס למפירים, כשהקבינט קבע כי הפרה של התקנות תוגדר כעבירה פלילית.

על פי לשון ההודעה של משרדי ראש הממשלה והבריאות, ובהמשך להחלטת קבינט הקורונה אתמול, אישר הקבינט הערב תיקון לתקנות סמכויות מיוחדת להתמודדות עם נגיף הקורונה שיאפשר גם את פתיחת המסחר החל מיום א׳ הקרוב בשעה 6:00 בבוקר.

התקנות מאפשרות את פתיחת החנויות, "למעט חנויות המצויות בקניון מקורה או בקניון שאינו מקורה הכולל מעל 20 חנויות ובתי עסק". על פי התקנות תותר תפוסה של עד 4 לקוחות בלבד בחנות. הפרה של התקנות להלן תוגדר כעבירה פלילית.

אתמול איימה ביג כי תעתור לבג"ץ בסוגיה. בהתראה שהוגשה ע"י משרד עוה"ד מיתר טענה ביג לאפליה בהחלטת קבינט הקורונה שמתירה פתיחת חנויות רחוב, אך לא מרכזים פתוחים.

ביג טענה כי מדובר ב"החלטה הלוקה באפליה מובהקת, חמורה ובוטה. ממשלת ישראל וכנסת ישראל אינם יכולים להוציא תחת ידם החלטה הפוגעת בזכויות יסוד של אלפי בעלי עסקים ושל מאות אלפי אזרחים, באופן כה מפלה". לטענתה, מתחמי קניות כדוגמת "מרכזי ביג" זהות באופן מוחלט ל"חנויות רחוב", ככל שהדבר נוגע למניעת הדבקת נגיף הקורונה וצמצום התפשטותו.

עוד טענה ביג כי מבחינה אפידמיולוגית ומבחינת התאמת ההגבלות למטרות החוק (מניעת התפשטות נגיף הקורונה) - אין כל סיבה מהותית לאסור פתיחת חנויות הנמצאות במרכזי ביג, ככל שהתקנות המתוקנות יאפשרו את פתיחת חנויות הרחוב.

לדבריה, לאור הזהות המוחלטת בין חנויות רחוב לבין חנויות במתחמי חנויות פתוחים לאוויר, ולמעשה העדיפות של מתחמי חנויות על פני חנויות הרחוב בכל הנוגע לסיכויי ההידבקות בהם, הרי שהקביעה כי רק "חנויות רחוב" יוכלו להיפתח היא הפליה אסורה, ועילה חד משמעית להתערבות בית המשפט הגבוה לצדק.

ישראל מתמודדת עם סגר שני שהוטל על המשק בישראל בניסיון להתמודד עם התפשטות נגיף הקורונה, אשר שהחל באמצע ספטמבר. הסגר הנוכחי מצטרף לסגר הראשון שנמשך בין אמצע מרץ עד תחילת מאי במהלכו הוטלו מגבלות על ענפים רבים, וביניהם המסחר, כך שנאסר פעילות של חנויות שאינן מוגדרות כחיוניות דוגמת מזון.