בלאק פריידי בפתח והעונה הכי חשובה באופנה בסכנה

סגר הקורונה הפך את התקופה החמה ביותר בשנה לחלום בלהות • הימים הקרובים יכריעו אילו עסקים יוכלו לנצל את החודשיים הקרובים כדי למכור סחורה שכבר שילמו עליה • גורלן של לא מעט רשתות קטנות וחנויות פרטיות עשוי להיחרץ

חנויות סגורות בקניון דיזנגוף סנטר. סגר סבב ב' / צילום: כדיה לוי, גלובס
חנויות סגורות בקניון דיזנגוף סנטר. סגר סבב ב' / צילום: כדיה לוי, גלובס

רשתות האופנה והחנויות הפרטיות נמצאות רגע לפני נקודה קריטית בשנה שבדרך כלל מסמנת את חגיגת הקניות של עונת החורף. בעתות שגרה, הגשם שירד ביממות האחרונות אמור להוות בשורה חיובית ולשלוח לקוחות רבים לחנויות להצטייד במעילים לקראת העונה הקרה (גם אם קרה פחות בשנים האחרונות בישראל). בנוסף לגשם, בימים הקרובים אמורה הייתה להיפתח עונת הקניות המסורתית של החורף, ובראשה חגי הקניות הבינלאומיים שכבר מזמן עשו עלייה לישראל בהם הבלאק פריידי או יום הרווקים הסיני, וכולל מבצעים עמוקים בענף כולו שמושכים מדי שנה לקוחות רבים להסתער על החנויות.

אלא שעל רקע הסגר שממשיך להגביל את פעילותם מאז אמצע חודש ספטמבר, אותם עסקים ניצבים בפני איום ממשי: החמצת עונת הקניות עבור החנויות הפיזיות. בענף מגדירים אפשרות שכזו כלא פחות מ"אסון" עבור אותם עסקים. התקופה הזו נחשבת לקריטית בענף האופנה, ל-Money Time של רשתות האופנה, כשמדובר בחודשיים שמאפשרים להם להחזיק את כל השנה (יחד עם חגי הקניות המסורתיים של ראש השנה ופסח).

גם עם השינוי בהרגלי הצריכה והתפתחות הטכנולוגיה, ענף האופנה עדיין נשען על מכירות בחנויות הפיזיות. המכירות המקוונות עבור אותן רשתות, גם אלה שמציגות גידולים של מאות אחוזים, מהוות חלק קטן מכלל הפעילות שלהן.

כבר רכשו סחורות חורף במיליארדי שקלים

המשמעות של החודשיים הקרובים עבור אותן חנויות היא קריטית, שכן אלה כבר רכשו סחורות חורף בהיקף ענפי של מיליארדי שקלים. בענף טוענים כי ככל שלא יאפשרו לאותם עסקים לחזור לפעילות במהלך הימים הקרובים וליהנות מהיכולת להיפטר מהסחורה שרכשו עד סוף השנה, יהיה בלתי אפשרי עבור רבים מהם להתאושש, ולאור החוסר בתזרים יהיה קשה לאותם עסקים לרכוש סחורות נוספות לעונות האביב והקיץ. סחורות החורף שכבר שולם עבורן כבר לא יוכלו להימכר ככל שתחלוף העונה, והמשמעות תהיה שהן לא יספקו תזרים לאותם חנויות. בכירים בענף טוענים כי התוצאה עלולה להיות חמורה: אלפי חנויות וחברות עשויות להגיע למצב של פשיטת רגל.

הדיווחים של חברות האופנה הציבוריות מהחודשים האחרונים מאפשרים ללמוד מעט על הנעשה בתוך החברות החזקות והאיתנות יחסית שנסחרות בבורסה. אמנם בתום הרבעון השני נשמעה ביקורת חריפה על התוצאות החיובית של רובן, שככל הנראה ימשכו גם ברבעון השלישי הודות לצמצום בהוצאות. אך לצידן, מה שנבלע ולא קיבל תהודה רחבה, הוא הדיווחים המסיביים על הקיצוצים בכוח האדם בחברות הללו. המשביר לצרכן עדכנה כבר לפני חודשיים על 250 עובדים שפוטרו במסגרת צמצומים, ועל 300 נוספים שהחל"ת שלהם הוארך. בנוסף אליהם פרשו עובדים נוספים. בסך-הכול מדובר ב-600 עובדים שנפלטו ממצבת כוח האדם שלה. גם קבוצת האופנה הציבורית גולף, עדכנה על פיטורים של 10% מכוח האדם שלה בתום הרבעון השני של 2020. ערב המשבר החברה העסיקה כ-1,800 עובדים, כך שמדובר ב-180 עובדים שנפלטו מהחברה.

אלה הדיווחים שמגיעים בקלות יחסית לתהודה ציבורית, וזאת כאמור כשמדובר בחברות גדולות ומסודרות. ניתן רק לשער שהיקפי פיטורים דומים נרשמו בקשת רחבה של חברות בתחום שאינן חייבות בדיווח. ולראיה, גם אלה שחייבות ממעטות בפירוט שהן נותנות על כך. וכדאי לזכור דבר נוסף: אלה פיטורים שמבטאים את השפעות הסגר הראשון, לא את אלה של הסגר השני, כך שככל הנראה היד עוד נטויה.

כך או כך, התקופה הקרובה עשויה לחרוץ את גורלן של לא מעט רשתות קטנות וחנויות פרטיות - לקבוע מי יחיה ומי ימות, מי בקיצו ומי לא בקיצו - כמאמר מילות התפילה ונתנה תוקף. הימים הקרובים יכריעו אילו עסקים יוכלו לנצל את החודשיים הקרובים כדי למכור סחורה שכבר שילמו עליה עם יכולתן לייצר לעצמם תזרים מזומנים שיאפשר להם להמשיך להקפיץ את הכדורים באוויר, לפחות עד הסגר הבא.