סין | ניתוח

סין שמחה להיפרד מטראמפ, אבל אין לה אשליות בקשר לביידן

על רקע דעת הקהל השלילית בארה"ב כלפי סין, צפוי גם הנשיא הנבחר ג‘ו ביידן להמשיך בקו תקיף מול המעצמה העולה בנושאים אסטרטגיים • בסין חוששים כי גישתו של ביידן, התומך בשיתוף פעולה עם בעלות הברית באסיה, תהיה אפקטיבית יותר מזו של טראמפ שפעל לבד

נשיא סין, שי ג'ינגפינג, במסיבת עיתונאים / צילום: Xie Huanchi/Xinhua, Associated Press
נשיא סין, שי ג'ינגפינג, במסיבת עיתונאים / צילום: Xie Huanchi/Xinhua, Associated Press

בחודש שעבר פרסם מכון Pew את תוצאות הסקר השנתי המודד את דעת הקהל של אזרחים ברחבי העולם ביחס לסין. על רקע מגפת הקורונה הקטלנית, שסין הסתירה בשלביה הראשונים, 73% מהאמריקאים אמרו בסקר שהם בעלי דעה לא חיובית כלפי סין, השיעור הגבוה ביותר של מחזיקים בעמדה שלילית מאז התחיל הסקר ב-2005. נראה שבימים שסועים אלו בארה"ב כמעט ואין נושא, מהקורונה דרך מתחים גזעיים, ששיעור כה גבוה של אזרחים אמריקאיים יכולים להסכים עליו. סין, או יותר נכון חוסר האמון והפחד מסין, הם כנראה המאחד הרחב ביותר בחברה האמריקאית וזה לא משהו שיש לזלזל בו. 

בסיטואציה הנוכחית ועם דעת קהל שלילית חוצת מפלגות, ההערכה הרווחת היא שבחירתו של ג‘ו ביידן לא תשנה בצורה מהותית את מסלול היחסים עם סין. ממשל ביידן צפוי להמשיך את הקו התקיף של היוצא דונלד טראמפ, הרואה בסין מתחרה האסטרטגית על ההגמוניה העולמית, ולפעול להפחית את התלות של ארה"ב בייצור הסיני. ביידן אפילו האשים לאורך הקמפיין שלו את טראמפ בכך שהוא אינו קשוח מספיק כלפי סין ומפריך דיבורים ריקים עם חוסר מעשים מול סין. באחד העימותים במפלגה הדמוקרטית קרא ביידן לנשיא סין שי ג‘ינפינג "ביריון, שאין בגופו אפילו עצם דמוקרטית אחת". 

עם זאת גם אם הגישה של ביידן כלפי סין לא תשתנה, האסטרטגיות שלו להתמודדות עם המעצמה האסיאתית צפויות להיות אחרות. בעוד טראמפ ניהל את המערכה מול סין כמאבק בילטרלי בין שתי מדינות, ביידן ינסה להתמודד מול הכוח הסיני העולה בעזרת שיתוף פעולה עם בעלות הברית האמריקאיות באזור, בעזרת הסכמים בינלאומיים כדוגמת השותפות הטראנס-פסיפית, הסכם סחר עם מדינות האוקיינוס השקט שאובמה חתם עליו ב-2016 וטראמפ ביטל אותו שנה מאוחר יותר. בעוד טראמפ נסוג מארגונים בינלאומיים כמו ארגון הבריאות העולמי כיוון שלתפיסתו הם מוטים לכיוון סין, ביידן אמור לנסות להשפיע על ארגונים כאלה מבפנים.

לצד התחרות מול סין בנושאים אסטרטגיים,  ביידן ינסה גם לשתף פעולה עם סין בעניינים בינלאומיים ספציפיים, כמו ההתמודדות עם הקורונה או ההתחממות הגלובלית. ביידן אינו תומך בהעלאת מכסים על סחורה סינית, פעולה שהוא הגדיר בתור ירייה ברגל, אבל לא בטוח שהוא ימהר לבטל את המכסים שכבר הוטלו על ידי ממשל טראמפ. בניגוד למהלכים האימפולסיביים של טראמפ, הסגנון של ביידן אמור להיות יציב, מנומק וניתן לחיזוי יותר. 

מה סין רוצה?

דו"ח שפרסם המודיעין האמריקאי לאחרונה קבע כי ההנהגה הסינית מעדיפה בחירה של ביידן על פני טראמפ. הסיבה להעדפה, על פי הדו"ח, היא היותו של טראמפ בלתי צפוי, תכונה שסינים אינם אוהבים במיוחד. אולם נראה שהמסקנה הפסקנית הזאת מפספסת חלק ממורכבות הנושא.

מעניין להיזכר כי טראמפ היה בבירור המועמד המועדף בדעת הקהל ובהנהגה הסינית לפני ארבע שנים, כשהתמודד על הנשיאות לראשונה מול הילרי קלינטון. גם כשטראמפ האשים בקמפיין הבחירות את סין בכך שהיא אונסת את ארה"ב, הוא עדיין נתפס כעדיף על קלינטון, ששמה דגש על הנושאים השנואים ביותר על השלטון בסין כמו זכויות אדם ואינטרנט חופשי מצנזורה. סינים רבים גם חיבבו את המיצוב של טראמפ כאיש עסקים מצליח ופרגמטי, שאינו פוליטיקאי באופיו, ובעיקר את גישתו נטולת הפוליטיקלי קורקט.

מאז כמובן הרבה השתנה. המכסים על סחורה סינית , הסנקציות על חברות הטכנולוגיה הסיניות וההאשמות החוזרות ונשנות כלפי סין על אחריותה למגפה, כל אלו כמובן השפיעו לרעה על תדמיתו של טראמפ בסין. למרות זאת, גם היום אפשר למצוא ברשת הסינית מעריצים של טראמפ וגישתו הישירה והדוגרית. 

סינים רבים מאמינים כי טראמפ בסופו של דבר עדיף למדינה פשוט כיוון שהוא מחליש את מעמדה של ארה"ב. התקשורת הסינית הבליטה לאורך שנות כהונתו את הטיפול הלקוי בקורונה, המהומות הגזעיות והמחלוקות הפנימיות בארה"ב כסימנים לדעיכת הדמוקרטיה האמריקאית. ברשת הסינית יש אפילו מי שכינו את טראמפ בתואר "המתנה הגדולה של אמריקה לסין" וסברו שביידן יכול להיות הרבה יותר מסוכן. גם בקרב ההנהגה הסינית יש לפי הערכות מי שסבורים כי בטווח הארוך ביידן מאיים יותר על סין. טראמפ לא שיתף פעולה כאמור עם בעלות הברית האמריקאיות באזור ובכך מנע יצירת לחץ מתואם על סין. 

אף שטראמפ הגיע להישגים מסוימים מול סין, למשל בשיפור ההגנה על קניין רוחני בסין או חיוב סין לרכוש יותר תוצרת חקלאית אמריקאית כחלק מהסכם הסחר, פעולות אחרות של טראמפ דווקא שיחקו לטובת בייג'ינג. למשל המגבלות המקשות על סטודנטים סינים ללמוד בארה"ב בשם מניעת ריגול סיני, פותרת לסינים את הבעיה המטרידה של בריחת המוחות לחו"ל. 

בנוסף, טראמפ לאורך חלקים מכהונתו שם פחות דגש על התערבות בנושאים הקשורים לזכויות אדם. לפי ציטוט מספרו של ג‘ון בולטון, לשעבר היועץ לביטחון לאומי של טראמפ, הנשיא אפילו הביע באוזני הנשיא הסיני שי ג‘ינפינג את תמיכתו בבניית מחנות כליאה למיעוט המוסלמי בצפון-מערב המדינה. ביידן עשוי להחזיר את הפרת זכויות האדם על ידי סין אל מרכז הבמה שוב. 

"לא משנה האם אלו הרפובליקאים או הדמוקרטים, שניהם מחזיקים עמדה שלילית לגבי סין", כתב עיתון המפלגה הקומוניסטית הסינית ה"גלובל טיימס" במאמר לאחרונה. אם יש בכל זאת אפשרות אחת שתהיה הטובה ביותר עבור סין הרי זאת הסתבכות של מערכת הבחירות, כזו שתגרור את ארה"ב למאבקים משפטיים על תוצאות הבחירות ותיצור ואקום מנהיגותי, כזה שבייג‘ינג תשמח לנצל לטובתה.