אולי הפעם: במשרד הפנים יוזמים מתווה חדש לחיזוק מבנים בפריפריה

אחרי שנים רבות בהן תחום חיזוק המבנים נגד רעידות אדמה נכשל בפריפריה בשל ערכי הקרקע הנמוכים, שר הפנים אריה דרעי מבקש לבחון מתווה חדש • בכוונתו להעלות להצבעת הממשלה הצעה הקמת צוות בין-משרדי שיפעל בתחום

שר הפנים אריה דרעי / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
שר הפנים אריה דרעי / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

שר הפנים אריה דרעי הודיע כי יגיש הצעת החלטה לממשלה להקים צוות ייעודי ממשלתי לעידוד חיזוק מבנים בפריפריה מפני רעידות אדמה. מטרת הצוות תהיה להתמקד במענה הכלכלי והפרקטי להתחדשות מבנים בפריפריה. זאת בעקבות כישלון תמ"א 38 להגיע למקומות הללו, ובדיקה שנערכה בעבר, שהראתה כי הסיכון לקריסת מבנים בפריפריה ברעידות אדמה גבוה בהרבה מזה שבמרכז הארץ.

מחדל המיגון מבנים ישנים ביישובי הפריפריה, הוא רב שנים, ולמעשה סומן עוד בלידתה של תמ"א 38, שעה שהצוות המקצועי שגיבש את התוכנית לפני כ-15 שנים, ביצע סימולציות של זכויות בנייה במקומות שונים בארץ וגילה, כי לא משנה כמה קומות ודירות מוסיפים למבני מגורים בפריפריה - לא מצליחים להגיע למצב שבו ליזמים פרטיים תהיה היתכנות כלכלית לחיזוק מבנים באזורים הללו. לאור זאת המליצו לממשלה לגבש דרכי סיוע ותמרוץ לפרויקטים כאלה גם לפריפריה, אלא שזה לא קרה. נתונים שמספק מינהל התכנון מראים, כי מתוך 3,300 מבנים שקיבלו היתרי בנייה לאורך שנות קיומה של התמ"א, יישובי הפריפריה מהווים רק 8% (265 מבנים), רובם באשדוד. הדבר הביא, בין היתר, להחלטה לסיים את תמ"א 38 בעוד שנתיים ולהחליפה במתן סמכויות לוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה להחליט על תוכניות מקומיות. ואולם מצד שני, עד עתה לא נמצאה הדרך לתמרץ את חיזוק המבנים מפני רעידות אדמה בפריפריה.

לפני כשנתיים ערכה רח"ל (רשות חירום לאומית שבמשרד הביטחון) סקר בקרב 10 ערי פריפריה. התברר, כי בעוד שברמה הארצית כשליש מכלל המבנים הישנים עלולים להינזק באופן קשה, בפריפריה מדובר על 54%. הפער הזה יוחס בחלקו לפרויקטים של תמ"א 38 שבוצעו במרכז הארץ ולא בפריפריה ולהיות חלק משמעותי מיישובי הפריפריה בנויים באזורים ססמיים רגישים. על אף זאת, לא קודמה שום תוכנית סיוע עד היום, וכתוצאה מזה ברוב יישובי הפריפריה לא בוצעו חיזוקי מבנים כלל, ואילו במיעוטם בוצעו חיזוקים ספורים.

כשהמועצה הארצית החליטה לפני כשנה על הפסקת תמ"א 38, היא המליצה על הקמת צוות ייעודי שיעסוק בנושא. ל"גלובס" נודע כי בשבוע שעבר התקיים כנס רב משתתפים בהובלת משרד הפנים, ושכלל שכלל את אנשי משרד השיכון, האוצר, המשפטים, הביטחון, מינהל התכנון, רמ"י, והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, שבו נפרסו דרכי פעולה אפשריות לתמרץ חיזוקי מבנים בפריפריה.

מינהל התכנון המליץ על עריכת תוכנית לחיזוק, שתיעשה בצוותא עם פירוד העורף, על מנת שהמבנים ימוגנו גם מפני פגיעות טילים. בדיון הועלתה גם הצעה שגיבשה התאחדות הקבלנים בוני הארץ, להעניק ליזמים שיפעלו בפריפריה הטבות מס. דרכים אחרות היו הקצאת כספים מתמלוגי רמ"י לקרן התחדשות עירונית בפריפריה, היטל השבחה נמוך, שחלקו יועבר לקרן חיזוק, הלוואות מדינה בפריסה נוחה, ניוד זכויות בנייה בתחומי הערים, ואף כניסה של חברה ממשלתית לתחום.

כאמור, השר דרעי החליט להביא את הדברים להחלטת ממשלה, על מנת שיוקם צוות מכל המשרדים הנוגעים בדבר שיקבע את עקרונות התימרוץ. ל"גלובס" נודע, כי המועמד להוביל את הצוות הוא מנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן, המשמש גם יו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה ויו"ר הוועדה לתשתיות לאומיות.