מגפת הקורונה דוחפת קדימה סטארט-אפים שמראים נדל"ן אונליין

ההשקעות בתחום עולות ככל שמתרחב הביקוש לביקורים וירטואליים בנכסים ולסגירת עסקאות מרחוק

צפייה בנכס מרחוק. הטכנולוגיה הפכה להכרחית / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
צפייה בנכס מרחוק. הטכנולוגיה הפכה להכרחית / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

ההשקעות בפרופטק, שירותי נדל"ן טכנולוגיים, התנהלו במשך שנים איטיות בענף הנדל"ן, המסורתי באופיו. אך נוכח מגפת הקורונה הן צוברות תאוצה.

החשש מחשיפה לנגיף מגביל את היכולת לבקר פיזית בנכסים ולסגור עסקאות, והביקוש לחברות הזנק שמספקות דרך וירטואלית לעשות זאת - פורח. ההכנסות וההשקעות עולות בחברות רבות כאלו, בייחוד מכירות של יחידות מגורים, שוק לוהט כעת.

סימן עדכני לביקוש כזה הוא הגיוס של קמבר קריק  (Camber Creek), קרן הון סיכון שמתמקדת בפרופטק. הקרן סגרה החודש את הגיוס לקרן שלישית שלה בסך 155 מיליון דולר. כשסבב הגיוס נפתח להשקעות בשנה שעברה, התוכנית הייתה לגייס רק 120 מיליון דולר.

"בעשר השנים האחרונות היה מעבר מתמשך אבל איטי לטכנולוגיה", אמר קייסי ברמן, מייסד קמבר קריק, שהושקה ב-2011 וגייסה סך של 37 מיליון דולר לשתי הקרנות הראשונות שלה. "ואז, במרץ, היה הרגע שבו הטכנולוגיה הפכה ממשהו שנחמד שיש לך למשהו שאתה חייב שיהיה לך".

קמבר קריק השקיעה ביותר מ-25 חברות הזנק, ביניהן Notarize, שמאפשרת לקוני ומוכרי דירות להחליף ביניהם מסמכים נוטריוניים שקשורים לעסקה, למימון משכנתה מחדש ולפתרון של עוד נושאים משפטיים. ביולי, כשהחברה הזו יצאה לגיוס נוסף של 35 מיליון דולר, היא מסרה שעסקיה גדלו ב-400% מחודש מרץ.

חברות נוספות בתיק של קמבר קריק הן Latchable, חברת הזנק שמאפשרת לדיירי בנייני דירות לפתוח דלתות בבניין באמצעות הטלפונים שלהם, כדי להגביל מגע עם משטחים שעלולים להיות נגועים, ו-Curbio, שעוזרת למוכרי בתים לממן שיפוצים שמגדילים את ערך הדירה.

שיא של 31 מיליארד דולר הושקע בחברות טכנולוגיה לנדל"ן ב-2019, עלייה מכ-10 מיליארד דולר ב-2018, לפי חברת המחקר CREtech.

יותר מ-10.4 מיליארד דולר הושקעו בחברות הפרופטק מתחילת שנה זו, ואנליסטים אומרים שזהו נתון מרשים בהתחשב במגבלות הקורונה ששיתקו את העסקים לאורך השנה. "זה עדיין נתון בריא", אמר מייקל בקרמן, מנכ"ל CREtech.

המגיפה והמיתון פגעו בכמה חברות הזנק, בייחוד אלו שמתמחות בסוג נכסים שנפגעו קשה, כמו נכסים מסחרים ונכסי אירוח. עם מיליוני עובדים משרד שעובדים מהבית, כמה חברות בעסקי שטחי העבודה המשותפים, כמו Industrious ו-Convene, נאלצו לפטר עובדים בחודשים הראשונים למגיפה.

חברות סטארט-אפ אינן רווחיות בדרך כלל בשנים הראשונות לקיומן, והן תלויות בהון של המשקיעים. אם המודלים העסקיים שלהן מאתגרים כעת על ידי הקורונה, הן צפויות לדרך עם הרבה מהמורות עד שהמגיפה תסתיים, אמר בקרמן.

אלו שהמכירות שלהן בעלייה מוצאות ששוקי ההון ידידותיים בהרבה. Opendoor, חברת סטארט-אפ שהיא פלטפורמת נדל"ן מקוונת שמאפשרת לבעלי בתים "לנעול" את מחיר המכירה ולסגור אותה במהירות, התמזגה בחודש שעבר עם Social Capital Hedosophia Holdings בעסקה שהעניקה לה ערך של 4.8 מיליארד דולר.

יוזמות אחרות נתפרו למגמות נדל"ן שצצו בתגובה למגפה. ספנסר רסקוף, המנכ"ל לשעבר של Zillow, הקים לאחרונה עם שותפים חברה שנקראת Pacaso. היא משתמשת במגוון של מודלים לבעלות טיים שרינג כדי למכור בתים של סופי שבוע במרחק כמה שעות נסיעה מהבית העיקרי של הלקוחות. נתח השוק הזה לוהט מאז שהמשרדים נסגרו והעבודה מהבית הפכה לנפוצה. החברה גייסה 17 מיליון דולר בהון סיכון ממשקיעים כמו מנכ"ל סטארבקס לשעבר הווארד שולץ ומג'ף ווילקה, בכיר באמזון.

בין המשקיעים של קמבר קריק קרנות פנסיה גדולות כמו זו של עובדי מדינת טקסס וחברות נדל"ן ושירותים כמו קולומביה פרופרטי טרסט, CBRE ו-ווקר אנד דאנלופ.

קרנות הון סיכון אחרות  שפונות לנדל"ן מגייסות הון חדש. Fifth Wall, שהוקמה ב-2016 ומנהלת נכסים בהיקף של כ-1.2 מיליארד דולר, סגרה בחודש שעבר את הגיוס לקרן ראשונה בהיקף של 100 מיליון אירו להשקעה בטכנולוגיה לשוק הנדל"ן באירופה.

רוב חברת הסטארט-אפ הלוהטות ביותר כעת פועלות בתחום מכירות המגורים, שבו הפעילות פורחת. העסקאות תלויות יותר ויותר במפגשים מרחוק, בסיורים וירטואליים ובחתימת מסמכים מרחוק בעזרת תוכנה שפותחה לאחרונה. "בלי כלים האלו, המדינות והרשויות המקומיות לא היו מניחות לעסקאות הללו להתבצע", בגל החששות מהקורונה, אמר בראד גריבה, ממייסדי Fifth Wall.