שוקי המניות בארה"ב נהנו מהשבוע הטוב ביותר מאז אפריל

אף שרבות מהתחזיות לניצחון גורף של ביידן בבחירות התבדו, מדדי המניות עלו, והמשקיעים האמריקאים עברו מאג"ח ממשלתיות לקונצרניות • "השוק מתעלם מהסיכונים בטווח הקצר ומתמקד בתרחיש החיובי בטווח הבינוני"

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

המניות בארה"ב עלו בשבוע שעבר כאשר המשקיעים ברחבי המדינה לקחו בחשבון את התוצאות החזויות של בחירות 2020, והמדדים העיקריים רשמו את השבוע הטוב ביותר שלהם מאז אפריל.

התוצאות הראשוניות של המירוצים לנשיאות הדהדו בשוקי ההון, והציתו ראלי במניות והימורים בשוקי החוזים העתידיים, עם מעבר לאג"ח קונצרניות מאג"ח אוצר ומוניציפליות בשוקי איגרות החוב. אפילו מחיר הביטקוין עלה לשיאים שלא נראו זה יותר משנתיים.

במשך חודשים, משקיעים נערכו לתנודתיות סביב יום הבחירות בארה"ב ושירטטו אינספר תרחישים של איך מניות יחידות ומגזרים יגיבו לתוצאה הסופית. רבים מהם צפו ניצחון דמוקרטי מקיף בבית הלבן ובקונגרס. ואולם, אף שרבות מהתחזיות האלה לניצחון גורף התבדו, המניות בכל זאת עלו.

"בשבוע הזה המנטרה הייתה כנראה, 'תמצאו כמה חדשות טובות ותמשיכו לקנות'", אמר מייק ביילי, מנהל המחקר ב-FBB קפיטל פרטנרז.

בדרך כלל, המשקיעים אמרו שהם נרגעו מכך שלא נראה כי התוצאה של הבחירות תהיה לא ודאית תקופה ארוכה, כפי שחששו. כאשר הקולות המשיכו להימנות ביום שישי זה היום הרביעי ברציפות, התברר שיהיה מנצח ברור - סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן. כמה משקיעים אמרו שלא משנה מי יהיה הנשיא, בסופו של דבר, כל עוד התוצאה תהיה ברורה.

המשקיעים חשו נחת גם מן התחזית לממשל מפוצל בין בית לבן דמוקרטי וסנאט רפובליקני, שמפחית מאוד את הסיכויים להעלאות מס או רגולציה חדשה.

"בואו נניח שעד לאמצע דצמבר לא נדע מי יהיה הנשיא", אמר מניש דשפנדה, אסטרטג המניות של ברקליס. "כל מה שמונע את זה הוא חדשות טובות".

אף שהמניות קרטעו ביום שישי, מדדי 500 P&S ודאו ג'ונס רשמו עלייה שבועית של 7.3% ו-6.9% בהתאמה. מדד נאסד"ק, עתיר מניות הטכנולוגיה, עלה בכ-9%. כל שלושת המדדים רשמו את השבוע הטוב ביותר שלהם מאז אפריל, כשהמניות התאוששו מהצניחה שבאה בעקבות מגפת הקורונה.

הגיאות בשוק המניות, שהעלתה את מדדי 500 P&S ונאסד"ק ל-2% מתחת לרמת השיא שלהם מתחילת ספטמבר, הייתה דרמטית לאורך הדרך. מדד נאסד"ק רשם בשבוע שעבר עליות יומיות של לפחות 2% לראשונה מאז פברואר 2016. מדד 500 P&S עלה ב-1% לפחות במשך ארבעה ימי מסחר - משהו שקרה לפני כן רק ארבע פעמים משנת 1938, לפי נתוני אינסטינט.

שוקי המניות בעולם עלו גם הם. מדד סטוקס 600 האירופי רשם את העלייה השבועית החדה ביותר שלו מאז יוני. באסיה סיים מדד שנחאי המשולב את השבוע הטוב ביותר מאז יולי. ביפן שיא העלייה השבועית של מדד ניקיי היה מאז מאי.

"הופתענו ממהירות התנודה בשוק האג"ח"

לפני ארבע שנים, רבים צפו ניצחון למועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב, הילארי קלינטון, והיו משקיעים שהזהירו מפני קריסת השוק אם דונלד טראמפ ייבחר. במקום זאת, השוק צנח בשעות הראשונות של ליל הבחירות, וגאה בחודשים הבאים.

הפעם, רבים צפו שניצחון דמוקרטי סוחף יוביל לחבילת הבראה תקציבית ענקית, שתאושש את הכלכלה ותעלה מניות מחזוריות (של חברות שתלויות במחזוריות כלכלית) שייהנו מחבילה כזו. זה לא התממש, והמשקיעים יצאו במהירות מהימורים על הפינות בשוק שהיו אמורות ליהנות מכך.

המגמה בשוק תפסה כמה משקיעים בהפתעה, בייחוד אחרי כמה שבועות של ציפיות לתוצאה אחרת לפי הסקרים. כמה סוחרים אמרו שההיפוך המהיר בגאות המומנטום בשוק בשבוע שעבר נבע גם ממשקיעים שיצאו מהימורים דוביים (קניות חסר) לפני הבחירות, וכן מאסטרטגיות מסחר ממוחשבות שקפצו לשוק אחרי שהתנודתיות ירדה.

תשואות האג"ח הקונצרניות בדירוג השקעה ירדו בשבוע שעבר, כאשר מחירי האג"ח עלו, לפי נתוני FactSet. במקביל, מחירי האג"ח של מדינות ורשויות מקומיות בארה"ב ירדו, מפני שהסיכויים לחבילת תמריצים תקציביים ענקית שתעזור לרשויות שנפגעו מהמגפה נהפכו לקלושים יותר.

"הופתענו מהמהירות והעוצמה של התנודה בשוק האג"ח. הערכנו שהתוצאה הנוכחית של הבחירות תהיה התרחיש הגרוע ביותר מבחינת השוק", כתבו אנליסטים של BNP פאריבה ללקוחותיהם ביום שישי. "השוק מתעלם בבירור מהסיכונים בטווח הקצר ומתמקד בתרחיש החיובי בטווח הבינוני".

תשואות אג"ח האוצר ירדו כאשר המחירים עלו, ומשקיעים עברו לנכסים מסוכנים יותר כמו מניות. תשואת אג"ח האוצר לעשר שנים ירדה בשבוע שעבר ל-0.821%, עם הירידה השבועית החדה ביותר מאז ספטמבר.

תשואות כה נמוכות בהשקעות בטוחות כמו אג"ח ממשלתיות החזיקו את המשקיעים צמודים למניות "האלופות" של השנה, כמו מניות חברות טכנולוגיות ממוקדות צמיחה. תחזית פחות אופטימית לגבי חבילת התמריצים, העלייה במקרי הקורונה וממשל חצוי בפוטנציה, הפכו כמה מההימורים הלוהטים של השנה לאטרקטיביים עוד יותר.

"אנחנו פסימיים כיום יותר משהיינו לפני חצי שנה בעניין כמה זמן תימשך הצמיחה הנמוכה הזו", אמר דב קנטסריה, שותף מנהל בוואלי פורג' ניהול הון. "מה שהרגשנו שהיה חשוב יותר ממה שקרה בוושינגטון, הוא הרקע של הריביות הנמוכות".

מחיר הביטקוין קרוב לשיא של 3 שנים

כשהמשקיעים חזרו לשוק המניות, כמה נכסים פופולריים ומסוכנים חזרו גם הם לאופנה. מחיר הביטקוין דהר וחצה את הרף של 15 אלף דולר לראשונה מאז ינואר 2018. סוחרים קנו גם נגזרים על מדד "הפחד" (VIX) - מדד התנודתיות של שיקגו, שירוויחו אם התנודתיות תרד עוד יותר. המדד הזה ירד בשבוע שעבר.

הפדרל ריזרב השאיר את המדיניות שלו ללא שינוי בשבוע שעבר, אבל הצביע על סיכונים מוגדלים לכלכלה ממגפת הקורונה. ביום חמישי נרשם עוד שיא במקרים היומיים החדשים של קורונה בארה"ב, 121,888 מקרים חדשים, עם יותר מ-1,200 מקרי מוות ביום - שיא מאז מחצית ספטמבר.

דוח התעסוקה שפורסם שלשום בארה"ב, הצביע על גידול בגיוס עובדים בחודש שעבר. שיעור האבטלה האמריקאי ירד באוקטובר ל-6.9% - הרבה פחות מהתחזית ל-7.7% של כלכלנים בסקר של "וול סטריט ג'ורנל".