הנתונים מלמדים: התנועה בכבישים מתקרבת לנתונים שמלפני הקורונה

בשיא הסגר הראשון, נפחי התנועה בתל אביב ירדו ביותר מ-90% • כעת הכבישים הולכים ומתמלאים ככל שהמגבלות משוחררות • בשבוע שעבר היקף התנועה בכבישים היה כ-80% בהשוואה לתקופה שלפני המשבר

פקקים באיילון / צילום: איל יצהר, גלובס
פקקים באיילון / צילום: איל יצהר, גלובס

אחת האינדיקציות המרכזיות למצב המשק היא התנועה בכבישים. בתקופת המשבר השיקו בחברת Waze לוח בקרה אינטרנטי המציג את השינויים בהיקף התנועה בזמן תקופת הקורונה, ומאפשר לבחון את השינויים במספר הקילומטרים היומי של משתמשי האפליקציה ברחבי העולם, ביחס לתקופה שקדמה להתפרצות הנגיף. בדקנו מה קרה בכבישי תל אביב-יפו - אחת מכמה ערים בישראל שנכללות במדד של Waze.

בשיא הסגר הראשון, אי שם בחודש אפריל, נפחי התנועה בעיר ירדו בחלק מהימים ביותר מ-90%. שחרור ההגבלות החזיר במהירות גם את המכוניות לכבישים, ובחודשים מאי-אוגוסט בחלק מהימים המספרים אף עלו על התקופה של ערב המשבר.
במהלך הסגר השני הכבישים שוב התרוקנו, אולם הם הולכים ומתמלאים ככל שהמגבלות משוחררות. כך, בשבוע שעבר היקף התנועה בכבישים היה כ-80% בהשוואה לתקופה שלפני המשבר.

הפקקים-חוזרים-בהדרגה
 הפקקים-חוזרים-בהדרגה

נתונים של חברת אפל, שמבוססים על הבקשות לשימוש באפליקציית הניווט של החברה, מגלים תמונה דומה. באפל בודקים מה מצב התנועה הכלל ארצית ולא רק בתל אביב-יפו. לפי נתונים אלו, בימים ראשון עד שישי בשבוע שעבר, מספר הבקשות להכוונה באמצעות אפליקציית המפות של החברה עמד על 84% בממוצע. זאת, לאחר ירידה של 20%-49% בתקופת הסגר השני.

עם זאת, הנוסעים לא ממהרים לשוב לתחבורה הציבורית. על פי דוח שינויי התנועה של גוגל, חלה ירידה של כ-30% בדפוסי התנועה בתחנות תחבורה ציבורית בהשוואה לתחילת השנה.