בהשראה אמריקאית: עלילת זיוף קולות החיילים קמה לתחייה בישראל

ניצחון ביידן הציף מחדש סיפורים על זיוף המעטפות הכפולות בישראל. אין להם בסיס • "המשרוקית של גלובס"

‘קולות חיילים’  / צילום: Amir Cohen, רויטרס
‘קולות חיילים’ / צילום: Amir Cohen, רויטרס

הטענות הרעועות של דונלד טראמפ על זיופים בהצבעה בדואר מצאו אוזניים קשובות אצל תומכיו בישראל. וכך, כשגברו הסימנים שהוא מפסיד, הם העלו מן האוב תיאוריה ישנה על זיופים כאלה בבחירות אצלנו. "פתאום נזכרתי" - צייץ בבוקר שבת יאיר נתניהו - "איך גוש הימין ירד מ-60 מנדטים בליל הבחירות ל-58 אחרי יומיים, בזכות 'קולות החיילים' שנתנו את קולותיהם לרשימה המשותפת".

הרמז ברור: קולות החיילים בישראל זויפו לטובת השמאל, כפי שההצבעות בדואר בארה"ב נגנבו למען ביידן.

נתניהו ומאות העוקבים ששיתפו את הפוסט שלו חוזרים על עלילה מופרכת שבדקנו זמן קצר אחרי בחירות מרץ 2020. כמו הטענות של טראמפ, היא משלבת טעויות עובדתיות וכשלים לוגיים.

"קולות החיילים" הוא כינוי מקובל למעטפות הכפולות, שמיועדות לבוחרים שאינם מצביעים ממקום מגוריהם. ספירת המעטפות האלה נשמרת לסוף, ולכן יכולה להשפיע על התוצאות ברגע האחרון. בבחירות 2020 הצביעו 327 אלף איש במעטפות כפולות. הרשימה המשותפת קיבלה רק 18 אלף קולות מתוכן, שווה ערך לכחצי מנדט בלבד.
ספירת המעטפות הכפולות לא יכלה להעביר לרשימה המשותפת מנדטים מרשימות הימין, כי חלקה של המשותפת במעטפות הכפולות היה 5.5% בלבד, נמוך בהרבה מ-12.6% שהיא קיבלה בכלל הקולות. בליכוד ובימינה המצב היה הפוך, ולכן הוספת המעטפות הכפולות הגדילה את כוחן היחסי.

ואכן, בבחירות 2020 גוש הימין "התנודד" עם 58 מנדטים כבר לאחר ספירת 90% מהקולות - לפני שהחלה ספירת המעטפות הכפולות, שהיוו רק 7% ממעטפות ההצבעה.
מה עם הטענה ש-18 אלף חיילים הצביעו באופן לא-מוסבר לרשימה המשותפת? אין לה רגליים. במעטפות הכפולות הצביעו גם שוטרים, ימאים, אסירים, דיפלומטים, ועוד אלפים שבחרו ללכת לקלפי ל"מוגבלי ניידות". ועדת הבחירות לא פרסמה כמה מהם היו חיילים. אבל מאחר שהצבא הסדיר בישראל מונה לפי מקורות זרים כ-170 אלף איש ואישה, ומאחר שלפי דובר צה"ל 70% מהם השתתפו בבחירות, "קולות החיילים" היוו לכל היותר 36% מהמעטפות הכפולות.

בשורה התחתונה: הטענות ברשת לא נכונות. רוב המצביעים במעטפות כפולות בבחירות מרץ 2020 כלל לא היו חיילים, והקולות שקיבלה הרשימה המשותפת באמצעות מעטפות כפולות החלישו את כוחה היחסי.

תחקיר: צוות המשרוקית של גלובס

לקריאה נוספת:

"הרשימה המשותפת לא קיבלה תמיכה חריגה בקרב 'קולות החיילים'" - המשרוקית של גלובס
"אחרי ספירת כ-90% מהקולות: הליכוד שומרת ביציבות על הפער מכחול לבן" - גלובס, 3.3.2020
תוצאות האמת של הבחירות לכנסת ה-23 במעטפות חיצוניות - ועדת הבחירות המרכזית