"האישה הנכונה, בזמן הנכון, בעמדה הנכונה": על ההיסטוריה שבבחירתה של קמלה האריס

קמלה האריס עושה היסטוריה כאישה הראשונה שתכהן כסגנית נשיא • הסנטורית מקליפורניה תהיה גם סגנית הנשיא השחורה הראשונה • עם כניסתה לתפקיד היא צפויה להמשיך בעבודתה על חוקים שמתמקדים במערכות השיטור ובסיוע לנשים ולמיעוטים אתניים

קמלה האריס בנאומה הראשון מאז שנבחרה להתמודדות על סגנות הנשיא / צילום: Carolyn Kaster, Associated Press
קמלה האריס בנאומה הראשון מאז שנבחרה להתמודדות על סגנות הנשיא / צילום: Carolyn Kaster, Associated Press

הסנטורית מקליפורניה, קמלה האריס, נבחרה לאשה הראשונה שתכהן כסגנית נשיא ארה"ב, ובכך יצרה סדק במה שהמועמדת לשעבר הילארי קלינטון כינתה "תקרת הזכוכית הגבוהה והקשה ביותר" עבור נשים בבית הלבן.

עם הודעת הניצחון של ג'ו ביידן בבחירות האמריקניות לנשיאות, הופכת האריס, בתם של מהגרים מהודו וג'מאיקה, גם לאשה השחורה הראשונה בתפקיד, והראשונה ממוצא הודי. האריס תהפוך גם לאשה הבכירה ביותר בשרשרת הירושה של הנשיאות, לפני יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי. יחד עם ביידן, היא תושבע בינואר הקרוב.

בבחירות המקדימות לנשיאות שערכה המפלגה הדמוקרטית נרשם הפעם מספר שיא של נשים שהתמודדו על המינוי, והאריס הייתה אחת מהן. בקמפיין שלה באייווה בשנה שעברה, היא התייחסה לחשש שארה"ב עדיין אינה מוכנה להנהגה של אשה. "שמעתי את האמירה הזו בכל קמפיין שהיה לי, והתוצאה הייתה שניצחתי", אמרה.

באותם פריימריז היו מצביעים דמוקרטים שאמרו כי הם חששו שמועמדת אשה תתייצב בפני משוכה כפולה, אחרי התבוסה של הילארי קלינטון ב-2016. ביידן, שהודיע עוד לפני זכייתו במינוי הדמוקרטי שיבחר באשה לסגניתו, היה נתון תחת לחץ מצד כמה דמוקרטים לבחור באשה שחורה - כאשר המחאות על אי הצדק הגזעי שטפו את המדינה, בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד במעצר משטרתי במינאפוליס.

נקודת שיא של מאבקים

חברת בית הנבחרים ברברה לי היא דמוקרטית מקליפורניה, שמכירה את האריס מעל 20 שנה. היא החלה את הקריירה שלה כשעבדה עבור שירלי צ'יזהולם, האישה השחורה הראשונה שהתמודדה על הנשיאות, ולדבריה מינוי האריס לסגנית הנשיא הראשונה יהיה "נקודת שיא של המון מאבקים ואתגרים" שניצבים בפני נשים שחורות.

לי הגדירה את האריס כ"אשה הנכונה, בזמן הנכון, בעמדה הנכונה", וכמי שתוכל להתמודד עם הקשיים הניצבים בימים אלה בפני ארה"ב. "אני מכירה אותה כל השנים הללו כאשה מאחדת, והיא חכמה מאוד ומוכנה מאוד", אמרה לי.

בעוד שבחירתה של האריס היא ציון דרך היסטורי, כמה נשים בכירות שמהללות את ההישג שלה מדגישות שיש להתייחס לרקורד ההישגים שלה בפני עצמו. "היא תפורה לתפקיד הזה במידה מדהימה", אמרה קרלי פיורינה, מנכ"לית HP לשעבר, ורפובליקנית שהתמודדה על המועמדות לנשיאות ב-2016. "היא הרוויחה את זה ביושר, והיא שם כי היא האדם הטוב ביותר לתפקיד".

האריס תיכנס לתפקידה החדש בזמן שקהילות שחורים ולטינים ברחבי ארה"ב נפגעו במיוחד מהמצב הכלכלי הקשה שגרמה מגפת הקורונה. לפי סקר AP VoteCast, שהקיף כ-140 אלף בוחרים בכל רחבי ארה"ב, הנשים המצביעות ציינו את הנושא הזה כחשוב ביותר מבחינתן בבחירות.

האריס וביידן, שניהלו קמפיין שהבטיח לשפר בהרבה את התגובה למגפה ביחס לאופן שבו נהג ממשל טראמפ, קיבלו דחיפה מהנשים הללו, שמהוות 53% מציבור המצביעים, לפי הסקר. הצמד ביידן-האריס השיג יתרון של 11% בין המצביעות, בעוד ש-52% מהגברים תמכו בטראמפ.

המשקפיים של קמלה

האריס, 56, גדלה בברקלי, קליפורניה, עם אם חד-הורית שהיגרה מהודו בגיל 19. לפני גירושיהם, הוריה היו מעורבים בתנועת זכויות האזרח והשתתפו במצעדי מחאה והפגנות. בנאומיה מדברת האריס על השפעת "המשפחה הלוחמת שלי" על הקריירה שסללה לעצמה.

היא הייתה האשה הראשונה שנבחרה לתובעת הכללית של קליפורניה, ונבחרה לסנט האמריקני ב-2016. כתובעת כללית היא תמכה בתוכניות שמיועדות להשארת עבריינים קלים מחוץ לכלא, ודרשה חובת מצלמות גוף לחוקי משרד המשפטים המדינתי, לראשונה בקליפורניה. עם זאת, כמה סנגורים טענו שהיא לא עשתה די לצמצום המאסרים ההמוניים.

קמלה האריס וסגני הנשיאים לדורותיהם / צילום: AP, Andrew Harnik, ויקימדיה
 קמלה האריס וסגני הנשיאים לדורותיהם / צילום: AP, Andrew Harnik, ויקימדיה

בסנט היא התפרסמה בשאלות הקשות שהציגה למועמדי ממשל טראמפ שהופיעו בפני ועדת המשפטים. היא עבדה גם על חקיקה לרפורמה במערכות השיטור, ועל חוקים נוספים שהתמקדו בסיוע לנשים ולאנשים לא-לבנים.

"המשקפיים הללו הם המשקפיים שהיא תביא לבית הלבן. היא תוודא שהנושאים הללו, שיש החושבים כי הם קטנים, יהיו בין עשרת החשובים ביותר", אמרה הסנטורית קירסטן ג'יליברנד מניו יורק, שעבדה עם האריס על חקיקה למניעת תמותת נשים בלידה.

כזכור, האריס התמודדה על המינוי הדמוקרטי לנשיאות בשנה שעברה, אך היא התקשתה לגייס תומכים, ונשרה מהמרוץ עוד לפני תחילת הפריימריז. למרות גל של תשומת לב ותרומות בתחילת הקמפיין שלה, היא התקשתה לזהות את המיקוד הגיאוגרפי הנכון לה, ולנסח מסר לקמפיין.

ביידן בחר בה לסגניתו באוגוסט, וכינה אותה "אחת ממשרתות הציבור הטובות ביותר במדינה". הרפובליקנים מתחו עליה ביקורת כליברלית מדי, וציינו שעמדותיה בנושאים כמו קידוחי פצלים של נפט וגז הציבו אותה משמאל לביידן, שניהל קמפיין מתון יחסי. תמיכתה המוקדמת של האריס באיסור על קידוחי פצלים שימשה את טראמפ כדי לנגח את ביידן, שאמר שיגביל קידוחים כאלו באדמות פדרליות.

כמועמדת דמוקרטית לכהונת סגנית נשיא, ביידן שיגר את האריס אל הבוחרים בקהילות מהגרים ומיעוטים. אירועי הקמפיין שלה כללו שיחות עם נשים שחורות, בעלי עסקים קטנים לטינים ופעילים שחורים ולטינים. היא הייתה גם מגייסת תרומות טובה, שהביאה עשרות מיליונים דולרים לקמפיין של ביידן.

האריס נוהגת לחזור על העצה שנתנה לה אמה המנוחה, שמאלה גופלן האריס, בנעוריה. "אמי הייתה מביטה בי ואומרת, 'קמלה, יכול להיות שתהיי הראשונה לעשות הרבה דברים, אבל תוודאי שלא תהיי האחרונה'", סיפרה בראיונות ובנאומיה.

ב-2016, הילארי קלינטון הייתה האשה המועמדת הראשונה לנשיאות של מפלגה גדולה. שתי נשים מונו למועמדות לסגניות נשיא - הדמוקרטית ג'רלדין פרארו ב-1984, והרפובליקנית שרה פיילין ב-2008 - אך שתיהן לא נבחרו. כעת המציאות הזו משתנה.