יזם מתחיל ורעב להצלחה? תארוז את הלפטופ ובוא לדובאי

השקעה ממשלתית חסרת תקדים, כוח אדם איכותי ופתיחות לרעיונות כמעט מופרכים (כמו המגדל הגבוה בעולם, או גשושית למאדים) כבר יש, רק עדיין חסרים יזמים פורצי דרך • לישראלים, שנהנים ממוניטין עולמי אדיר, איחוד האמירויות מציגה אפשרויות בקנה מידה חסר תקדים

ביתן של Mubadala בתערוכת חדשנות בסינגפור. Mubadala היא אחת מקרנות ההשקעה הממשלתיות הענקיות של איחוד האמירויות / צילום: אתר החברה
ביתן של Mubadala בתערוכת חדשנות בסינגפור. Mubadala היא אחת מקרנות ההשקעה הממשלתיות הענקיות של איחוד האמירויות / צילום: אתר החברה

העצה הטובה ביותר שקיבלתי בעולם העסקים, הגיעה רק כמה שבועות אחרי שהקמתי את החברה הראשונה. "תמיד תזכור שבסופו של יום, הסיכויים עדיין יהיו לרעתך", אמר לי אז יזם עתיר קמטים וניסיון, "אבל זה לא אומר שאתה לא יכול לשפר אותם, אם תדע לזהות ולנצל את ההזדמנויות שבדרך". מאז ועד היום, אני מאמין כי תפקידו העיקרי של יזם ומנהל הוא לזהות ולנצל את אותן הזדמנויות שיוכלו לשפר את סיכויי ההצלחה של המיזם, גם אם במעט. בניסיון להפוך חלום למציאות ולהקים חברה עסקית מצליחה ומשגשגת, כל שבריר סיכוי חשוב.

אך לצערי (ולצערם של יזמים נוספים בכל העולם), הזדמנויות כאלו לא מגיעות עם שלטי הכוונה נוצצים, ולרוב מתבררות כמוצלחות אך ורק בדיעבד. הקושי הגדול היה ונותר זיהוי הזדמנויות כאלו, הערכתן בזמן אמת וניצול מוצלח שלהן - כשברקע כבר מהדהד הרצון למצוא את ההזדמנות הבאה.

הסכם השלום בין ישראל לבין איחוד האמירויות הערביות פותח פתח להזדמנויות אדירות, לא רק לחברות ולעסקים מבוססים - אלא גם (ואולי בעיקר) ליזמות ויזמים בתחילת דרכם, אפילו לפני שהקימו חברה. עבור אלו שיזהו זאת בזמן, איחוד האמירויות יכולה להציע אפשרויות חסרות תקדים לשיפור סיכויי ההצלחה, באופן שעד לאחרונה ניתן היה רק לחלום עליו.

במהלך השנים האחרונות, הנהגת האיחוד הקדישה מאמצים ומשאבים אדירים לפיתוח תחומי היזמות, החדשנות והטכנולוגיה במדינה. זאת במטרה להפוך לכוח מוביל בזירה העולמית, ולהעביר את מרכז הכובד של הכלכלה המקומית מהתבססות כמעט מוחלטת על מצבורי הנפט האדירים, לחדשנות טכנולוגית.

דרושים: יזמים עם דבקות במטרה, וקצת נאיביות

ובאיחוד האמירויות לא רק מדברים, אלא גם, ובעיקר, עושים: בשנים האחרונות מרכזי חדשנות מקומיים זכו לתמיכה חסרת תקדים, תוכניות אקדמיות נפתחו והורחבו, וקרנות ייעודיות מסייעות למיזמים בשלבים שונים.

אך למרות ההשקעה האדירה, משאב אחד עדיין חסר: יזמים פורצי דרך, בעלי יכולת הובלה, דבקות במטרה וגם קצת נאיביות, כזו שדרושה כדי לצאת למסע בו הסיכויים, כאמור, לא מאירי פנים. מנהיגי ה"אקוסיסטם" המקומי גם מבינים את הצורך, ומשקיעים רבות בתוכניות ייעודיות לפיתוח הדור הבא של יזמים ויזמיות. לפחות כרגע, זהו עדיין משאב חסר, ויזמים ישראלים אשר יגיעו לאיחוד יזכו ליתרון משמעותי בשוק הצמא לכוח אדם יזמי איכותי.

בניגוד ליזמים, הגישה לכוח אדם איכותי בתחומי הטכנולוגיה (בעיקר מתכנתות ומהנדסים) קיימת בשפע, והיא מאוד מובילית. יזם בדובאי יגלה מגוון אדיר של יכולות ואיכויות אשר נדרשות לפיתוח פתרונות פורצי דרך, ובעלות נמוכה ביחס לישראל. בנוסף, חלק גדול מהתשתית הפיננסית, הלוגיסטית והשיווקית כבר קיים, ומאפשר ליזמים להתרכז בשרות החדשני, במקום במעטפת.

גם הגישה הכללית מאוד תומכת ביזמים בתחילת דרכם. סבלנות יש בשפע, וכל התוכניות הממשלתיות, לדוגמה, מכוונות לשנת 2050. גם הסקטור הפרטי מאופיין בסבלנות ובאורך רוח, כמו גם בקבלה של כישלונות וטעויות. תוסיפו לכך היעדר מוחלט של שליליות וסקפטיות, ופתיחות אדירה לרעיונות כמעט מופרכים (כמו בניית המגדל הגבוה בעולם, או שליחת גשושית למאדים), ותקבלו את סביבת העבודה המושלמת ליזמים מתחילים.

בנוסף, יזמים הפועלים באיחוד נהנים מגישה אדירה לשווקי ענק בכל רחבי המזרח התיכון ואפריקה, ואף מזרחה, בהודו ובאסיה. כחלק מהמאמצים לביסוס מעמדו הבינלאומי, האיחוד השקיע רבות בבניית "גשרים של חדשנות" עם מדינות רבות, אשר כיום לוטשות את עיניהן לנעשה במדינה ולפתרונות החדשניים היוצאים ממנה. עבור מיזם צעיר, גישה נרחבת לשווקי ענק יכולה להיות לא פחות מקריטית.

גם מהבחינה הלוגיסטית, יזמים אשר יתחילו לפעול באיחוד ייהנו מתנאים מיטיבים ומרחיקי לכת. האשרות זמינות, מדיניות המסים מקלה, והטיסות לכל מקום בעולם (כמעט) נוחות, ישירות וברמה הגבוהה ביותר. עבור יזמים אשר מבינים את הפוטנציאל האדיר בשווקים המתעוררים של המזרח התיכון ואסיה, גם המרחק הקצר עשוי להתברר כגורם מכריע להצלחה.

לשפר את הסיכוי להגשים את החלום

וכן, יש גם כסף באיחוד. אך בניגוד לחלומותיהם של יזמים רבים, הכסף הגדול לא מגיע בקלות: למעשה, ההיפך הוא הנכון. המשקיעים המקומיים מתוחכמים מאוד, ולא ממהרים לשלוף את פנקס הצ'קים, עד שישתכנעו כי מדובר במיזם איכותי באמת, עם פתרון חדשני, טכנולוגיה מהימנה וצוות חזק אשר מבין את "כללי המשחק" המקומיים. אם יעמדו בכל אלו, היזמים ייהנו לא רק מגישה לכסף גדול, אלא גם מתמיכה חסרת פשרות, ממדיניות מוכוונת סיוע למיזמים, ומהתנאים התומכים הטובים ביותר שיוכלו לבקש.

כל אלו כבר החלו לתת את אותותיהם בשטח, ולאחרונה לא רק זירת היזמות והחדשנות באיחוד האמירויות צוברת מעמד בינלאומי, אלא גם החברות המקומיות. רק בשנים האחרונות, חברות כמו Careem (חברה לשיתוף רכבים ונסיעות) נרכשה על ידי Uber ב-3.1 מיליארד דולר וחברת האי-קומרס dubizzle נרכשה ב-400 מיליון דולר. פלטפורמת הנדל"ן Property Finder כבר גייסה מאות מיליוני דולרים, ונמצאת בדרך הבטוחה להצטרף למועדון "חדי הקרן".

ההצלחה של חברות אלו אינה מקרית, אלא תוצאה של השקעה ותכנון מתמשכים, שנבנו בהדרגה ותוקצבו ביד רחבה במטרה לספק ליזמים את סביבת העבודה הטובה והתומכת ביותר, ולשפר את סיכויי ההצלחה שלהם עד כמה שניתן.

אך גם סביבת העבודה התומכת בעולם עדיין זקוקה ליזמים איכותיים ומלאי מוטיבציה שיובילו אותה: עבור יזמים ויזמיות ישראלים, אשר נהנים ממוניטין עולמי אדיר ומיכולות בסיסיות ברמה הגבוהה ביותר, איחוד האמירויות מציגה כיום אפשרויות בקנה מידה חסר תקדים. אלו שישכילו לנצל זאת יוכלו לשפר את סיכויי ההצלחה שלהם כבר בשלב מוקדם, ולהפוך את החלום להקים חברה חדשנית ומשגשגת צעד אחד קרוב יותר. 

אקזיטים מקומיים

3.1 מיליארד דולר - הסכום שבו רכשה אובר את חברת שיתוף הרכבים והנסיעות Careem

400 מיליון דולר - הסכום שבו נרכשה חברת האי-קומרס dubizzle

הכותב הוא יזם ומשקיע בינלאומי. בארבע השנים האחרונות הוא מנהל את חברת "איגנייט פאוור" (Ignite Power) בדובאי, הפועלת בשוק המקומי וברחבי המזרח התיכון ואפריקה