צ'ק אין | פיצ'ר

בישראל ממתינים לתיירים מארצות האיסלאם: "פוטנציאל כלכלי עצום, לא צריכים להתאמץ לשווק את עצמנו"

רבות דובר על היעד שנפתח לתייר הישראלי עם הסכמי הנורמליזציה, אבל בעתיד צפויה גם תנועה נכנסת, ובעיקר של תיירות דת מוסלמית • מנהל לשכת תיירות נכנסת, יוסי פתאל: "ישראל אפילו לא צריכה להתאמץ לשווק את עצמה, אלא לייצר נוהל של ביקור משולב"

תיירים מוסלמים בירושלים / צילום: Reuters, AMMAR AWAD
תיירים מוסלמים בירושלים / צילום: Reuters, AMMAR AWAD

השבוע נחתה לראשונה בנתב"ג טיסה של חברת הלואו קוסט מדובאי, פליי דובאי והמריאה חזרה עם תיירים ראשונים מישראל לדובאי (במסגרת צ'רטר עם אישור מיוחד). החברה שלה צי של 64 מטוסים כבר הכריזה שתפעיל טיסות בקו בסוף חודש נובמבר, זמן קצר אחריה גם ישראייר וארקיע ישיקו את הקווים שלהן לאיחוד האמירויות ואליהן יצטרפו אל על, אתיאחד ואמירייטס.

רבות מדובר על היעד שנפתח לתייר הישראלי אבל המטוסים הללו צפויים להתמלא לא רק בישראלים, אלא גם בתנועה נכנסת לישראל, ובעיקר של תיירות דת (מוסלמית). התיירות הזו אינה נעצרת רק בתושבי האיחוד, בחריין וסודן עימן חתמה ישראל על הסכמים, אלא היא כוללת גם מדינות נוספות, גם כאלה שבוחנות לחתום על הסכמים עם ישראל, זו שעד לאחרונה היוותה עבורן מדינה שהיא בבחינת "נון-גראטה".

"אלו תהליכים שמשנים מהקצה אל הקצה את מעמדה של ישראל במזרח התיכון ובעולם כולו", אומר ד"ר שחר שילה, מנהל תיירות הר הנגב וחוקר תיירות במחלקת לניהול תיירות באונ' בן גוריון. שילה סבור ששינוי ביחס של סעודיה לישראל עשוי לקבל משמעות רחבה ולהעניק לישראל חותמת של מדינה שלגיטימי לבקר בה.

ד"ר שחר שילה / צילום: תמונה פרטית
 ד"ר שחר שילה / צילום: תמונה פרטית

המציאות משתנה, אבל ממתינים לסעודיה

העולם המוסלמי מונה כמיליארד וחצי איש ואישה, כ-90% מהם סונים והשאר שיעים. שילה מדגיש כי "מרבית המוסלמים בעולם אינם ערבים. תושבי מדינות ערב מהווים כ-20% מסך המוסלמים בעולם מכאן שלמרבית המוסלמים אין סכסוך עם ישראל והם נמנעו לבוא לפה מסיבות אחרות. המדינות המוסלמיות נוטות לישר קו עם סעודיה בשל סוגית הוויזה שהם לא ירצו לאבד עבור האזרחים שלהן בתקופות העלייה לרגל למכה במהלך החאג'. אם וכאשר סעודיה תשנה את היחס לישראל, גם לאור היחסים שלה עם איראן, נראה נהירה תיירותית לכאן".

שילה מציין את נתוני ארגון התיירות העולמי ה-UNWTO לפיהם עד לשנת 2050 צפויה התיירות המוסלמית לגדול למחצית מכלל התיירות העולמית ומוסיף כי "גם ישראל יכולה ליהנות מהצמיחה הזו, ככל שהיחס של מדינות ערב למדינה משתנה. בין השנים 2017 ל-2019 ביקרו בישראל כ-100 אלף תיירים מוסלמים, חלק גדול ממנה הוא של תיירות צליינות מטורקיה לצד קבוצות של תיירים מאינדונזיה. הפוטנציאל לתיירות המוסלמית הנכנסת לא נעצר במדינות ערב אלא הוא זולג למדינות אסיה. לישראל יש מוצר תיירותי ייחודי ורלוונטי לתייר המוסלמי. מירושלים שמהווה מוקד איסלאמי חשוב ביותר והר הבית שהוא אתר מורשת בעל חשיבות עולמית ועד מסגר אל ג'סאר בעכו. אלא שבשביל טנגו צריך שניים, ישראל צריכה לשים דגש על המוצר שהיא יכולה להציע למוסלמים והם צריכים לרצות לבוא לבקר פה ולהרגיש בנוח. כל מוסלמי ירצה לבקר באתרי הקדושה אל אקצה וכיפת הזהב ורבים ירצו לשלב ביקור בתל אביב הליברלית. אפשר לבנות מוצר תיירותי 'דרך סלאח אה דין' עם דגש על הקרב המכריע שהיה לו פה בקרני חטים ב-1187 שהוא מושא הערצה אדיר של המוסלמים ולשלב את זה עם זה שישראל נתפסת כמדינת הייטק עם היצע של פיתוחים טכנולוגים לדוגמה בתחום החקלאות והמים, שלצד אתרי הדת ישראל היא מדינה מערבית שיכולה להוות יעד מצוין לבילוי למוסלמי החילוני".

גם חילוניים רוצים מוצר תיירות דתי

ואכן שילה יוצא מנקודת הנחה שגם התייר החילוני ביותר שמגיע לישראל יקפיד לבקר באתר דת הרלוונטי לאמונתו ולשלב ביקור גם של יום אחד בירושלים. "לפני שנתיים משרד התיירות עשה סקר בקרב מי שהגיע לבקר בארץ לטובת מצעד הגאווה. התברר ש-80% עלו לירושלים לביקור באתרי מורשת ודת. וזה המוצר הכי חשוב שיש לישראל להציע, השילוב של מורשת ומתירנות. גם הקהילה הלהט"בית המוסלמית היא קהל יעד מעניין כמו גם תיירות חילונית שמחפשת יעד שבו יוכלו בני זוג ללכת יד ביד ברחוב בלי בעיה".

עד לא מזמן ישראל הייתה מדינה שאסור אפילו להגיד את שמה. אתה מאמין שהיחס יתהפך ב-180 מעלות?
"לא היו יחסים יחסי איבה אמיתיים בין המדינות שחתמו על הסכם לאחרונה ובין ישראל. נכון ששלום יכול להיות חד צדדי כמו זה שבין ישראל ומצרים כשהמבקרים בין המדינות הם בעיקר ישראלים, אבל בניגוד לאמירויות - במצרים יש רקע ליחסי איבה עם מדינת ישראל. סעודיה התוותה קו קיצוני נגד ישראל כי היא קשרה את היחסים שלה אלינו עם הקונפליקט הפלסטיני אבל כיום בית המלוכה הסעודי שינה גישה וזו נקודת המפתח, זה שינוי שמשפיע לא רק על סעודים אלא על עולם האיסלאם כולו. גם בלי ההכרה הסעודית נפתח פוטנציאל גדול, קחי למשל על 130 מיליון מוסלמים בהודו. קיים גידול בכלכלת התיירות המוסלמית בכל העולם, למה שישראל לא תהיה חלק מזה אם היא יכולה. יש לנו יתרונות שאסור לוותר עליהם והם אתרי קודש בירושלים כמובן אבל גם בעכו, חברון, ארמון הישאם ביריחו, באר שבע, יפו וחיפה".

בנושא התשאולים בנתב"ג יידרש שינוי

"כבר קיבלנו פניות רבות לתיירות נכנסת מוסלמית ולייצר חבילות שמשלבות ביקור בישראל", אומר יוסי פתאל מנכ"ל לשכת תיירות נכנסת שמעריך שברגע שיאושר מתווה לתיירות נכנסת - קבוצות המוסלמים יגיעו מידית - בדומה אגב לתיירות דת בכללותה שצפויה להיות המעגל הראשון בתיירות. את הפוטנציאל של התיירות המוסלמית מחלק פתאל לכמה קבוצות: "אם מתוך 100 מיליון התיירים שחולפים בהאבים (בסיסי תעופה) באיחוד האמירויות כל שנה, נצליח לחלץ חצי מיליון או מיליון מבקרים לשלב ביקור בישראל, זו הצלחה אדירה. מדובר בתיירים שעוברים באמירויות ובירדן שהיו רוצים לשלב ביקור של 2-3 ימים בירושלים. זה נושא שכבר עלה מכיוון חברות התעופה אתיחד ואמיריייטס שרוצות להציע חבילה משולבת לעולי הרגל עם ביקור במכה ובירושלים. זה מוצר שיש לו פוטנציאל עצום ושמדברים עליו כבר שנים. בתחום של תיירות הדת ישראל אפילו לא צריכה להתאמץ לשווק את עצמה, אלא לייצר נוהל של ביקור משולב".

פתאל סבור שתיירות הפנאי והתיירים העצמאיים (FIT) יהוו חלק קטן יחסית מהתיירות החדשה כשהוא שם את הדגש גם על תיירות עסקית "לא מדובר במספרים גדולים אבל בסגמנט שיש לו חשיבות כספית לרבות קיום כנסים וארועים. רבים מאנשי העסקים האמירתים משלבים עסקים ובילוי (נסיעות בלייז'ר) וכשהם נוסעים לפגישות באירופה הם נשארים שבוע-שבועיים. גם בישראל זה יכול לקרות כשנזכור שזו תיירות שדורשת רמת אירוח גבוהה".

סגמנט נוסף שפתאל רואה כפוטנציאל לתיירות נכנסת הוא של תיירים ממדינות שבולטות ברשת הטיסות של החברות האמירתיות, דוגמת הפיליפינים והודו שיוכלו להגיע לישראל בטיסות קונקשן דרך האמירויות.

ישראל היא יעד יקר. זה יכול להרחיק תיירות פוטנציאלית. 
"הבעיה בישראל היא לא המחיר אלא התמורה בעד הכסף. זו תיירות שתהיה מוכנה לשלם עבור תמורה גבוהה, ויש פה אתגר. החכמה היא לפנות לפלחי השוק הרלוונטיים".

ויש גם את הסוגיה הביטחונית בעיקר כשמדובר בקהל ממוצא ערבי, למשל בתשאול בשדה התעופה. 
"כל הנושא הביטחוני צריך לעבור רוויזיה. יש שיפור בעניין הזה כשרוב התהליך בנתב"ג נעשה בצורה אלקטרונית, בנושא התשאולים יידרש שינוי וגם בנושא של הכניסה להר הבית מהצד הפלסטיני. כבר ראינו סרטונים של תיירים מאיחוד האמירויות שהושפלו בכניסה וזה לא יוכל להישאר".