דונלד טראמפ פיטר את מזכיר ההגנה האמריקאי ומינה לו מחליף

בציוץ בטוויטר, דונלד טראמפ הודיע על פיטוריו של מזכיר ההגנה מארק אספר ומינוי המחליף שלו - כריסטופר סי. מילר, מי שעומד בראש המרכז הלאומי נגד טרור • בשנות שלטונו של טראמפ הוחלפו בין השאר שלושה ראשי מועצה לבטחון לאומי, שני שרי משפטים, שלושה ראשי סגל ושני מזכירי מדינה

הנשיא טראמפ נפגש עם מזכיר ההגנה, מארק אספר, על ספינה שהוסבה לבית חולים צף / צילום: Patrick Semansky, Associated Press
הנשיא טראמפ נפגש עם מזכיר ההגנה, מארק אספר, על ספינה שהוסבה לבית חולים צף / צילום: Patrick Semansky, Associated Press

נשיא ארה"ב המכהן דונלד טראמפ פיטר את מזכיר ההגנה מארק אספר באמצעות ציוץ. אספר, על פי דיווחים בארה"ב היה מודע לכך שהוא מועמד לפיטורים ואף הכין מכתב התפטרות לפני יותר משבוע והמתין לרגע המדויק לפרסמו. היחסים בין טראמפ לאספר התדרדרו אחרי שבחודש יוני אספר התנגד פומבית לנשיא טראמפ וטען שאנשי כוחות הביטחון לא צריכים להיות חלק מהכוחות בהם משתמשים לדיכוי הפגנות של אזרחים נגד הנשיא טראמפ.

בציוץ הודיע הנשיא שכריסטופר מילר, ראש המרכז הלאומי לטרור נגדי יהיה המחליף המידי. המהלך מגיע פחות משבוע אחרי מערכת הבחירות בה הודח הנשיא טראמפ.

לא מדובר בהחלפה ראשונה. ג'יימס מאתיס היה מזכיר ההגנה עד ל-2018 והתפטר אחרי מחלוקות עם הנשיא. אחריו מונה פטריק שאנן, ונותר כממלא מקום בתפקיד לכמעט שנה, אך לא אושר בהליכים הרשמיים (בשל חשדות לאלימות משפחתית נגדו). מדובר במצב חריג בו תוך פחות מארבע שנים מכהנים ארבעה מזכירי הגנה, אך הדבר מאפיין את כל שנות שלטונו של טראמפ בהן הוחלפו שלושה ראשי מועצה לבטחון לאומי, שני שרי משפטים, שלושה ראשי סגל ושני מזכירי מדינה.

עבור ישראל מדובר בעניין רגיש במיוחד. שר הביטחון בני גנץ נועד עם אספר שלוש פעמים בחודשיים האחרונים מאז ההודעה על מכירת מטוסי F35 לאיחוד האמירויות. בפגישתם האחרונה, בה שהה גנץ פחות מ 24 שעות בוושינגטון, הוא שב לארץ לאחר סיכומים על אספקת כלי נשק מיוחדים עבור ישראל, כאלה אשר ישמרו את ה-QME, היתרון הצבאי האיכותי של ישראל. מיד לאחר מכן ב-29 באוקטובר 2020 , הגיע אספר לישראל לסדרת פגישות בישראל ונועד פה עם ראש הממשלה נתניהו ועם שר הביטחון ושר החוץ.