חקיקת אי התיירות הירוקים עברה קריאה ראשונה: "מצפים לפשרות"

אחרי שהצעה להפיכת ים המלח ואילת ל"איים ירוקים" לא עלתה להצבעה אתמול, היום דנה ועדת החוקה בהצעה פרטית בנושא • הוועדה פועלת לאישור החקיקה בשלוש קריאות עוד היום • לפי ההצעה, כל אזור העומד בקריטריונים יוגדר כ"אזור תיירות ירוק", זאת בניגוד לעמדת שר הבריאות

ראש עיריית אילת בדיון בועדת החוקה / צילום: גלובס
ראש עיריית אילת בדיון בועדת החוקה / צילום: גלובס

ההצעה של "האיים הירוקים" עברה שוב בקריאה ראשונה בוועדת החוקה. ההצעה תעלה היום לקריאה שנייה ושלישית והמטרה היא לסיים עד מחר. 

אחרי הבלגן הלילי במליאת הכנסת, ועדת החוקה דנה הבוקר בחקיקת חוק "איים ירוקים" כהצעת חוק פרטית של ח"כ איתן גינזבורג. לאחר העיכוב שנוצר כתוצאה מההתנגשות בין הוועדה לשר הבריאות, יו"ר הוועדה יעקב אשר הודיע כי בכוונתו להשלים את חקיקת החוק בשלוש קריאות עוד היום במליאה. אמש כזכור, הייתה אמורה לעלות הצעת החוק של משרד הבריאות לאישור בקריאה שנייה ושלישית יחד עם התוספת של חברי ועדת חוקה לפיה הממשלה תוכל להוסיף ערים נוספות למתווה כמו טבריה וצפת. שר הבריאות התנגד להרחבת החוק והוא נמשך ברגע האחרון משולחן המליאה ולא עלה להצבעה.

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב הפציר בדיון בנוכחים להתפשר על נוסח החוק: "אנחנו חיים בעולם של המצוי ולאו דווקא של הרצוי. אלך עם פשרות עד כמה שאני יכול ואני מצפה ממשרד הבריאות שילך עם פשרות. כדאי שנזכור שאף אחד הוא לא פה אדון הארץ".

הדיון בוועדת החוקה לא היה חף מהאשמות מול משרד הבריאות, כשבבסיסו כאמור כוונה לאפשר את העברת החוק עוד היום. ח"כ אלי אבידר הטיח האשמות במשרד הבריאות שמשך את הצעת החוק אמש ובתושבי אילת שלא קמים ונלחמים את המלחמות שלהם.

ח"כ איילת שקד הציעה להוריד את הסעיף שעורר את המחלקות והוא פתח להכנסת אזורים נוספים לחוק. "לא האמנתי ששר הבריאות ימשוך את החוק, ולכן צריך לוותר על התיקון של הערים הנוספות ובעתיד אם נרצה נכניס את זה", אמרה שקד.

ח"כ קארין אלהרר סבורה מנגד שמתבקש להכניס להצעת החוק את הפתח לעוד מקומות שיוכלו לפעול במתכונת של האיים הירוקים. אלהרר גם העלתה את המובן מאליו - שלא תהיה נהירה לאילת על ידי תיירים ובעיקר ככל שהחורף מתקרב. "לממשלה לא אכפת שאנשים נסעו לכרתים לבזבז שם כספים, זה היה בסדר?", תהתה אלהרר וסיכמה באשר לקבלת ההחלטות כי "שכל לא קיים פה".

"מה שקרה אתמול הוא בין מופרע למופרך", אמר ח"כ יואב סגלוביץ' בהתייחס לאירוע של משיכת החוק. "זה לא אירוע חוקתי אלא אירוע פוליטי. על שאלות ענייניות אנחנו מקבלים מחברי הממשלה את התשובות 'ככה' ו'כי אנחנו יכולים'. אז אנחנו יכולים להוציא חוק טוב תחת ידנו והחוק הזה צריך לכלול בלי כאילו ואולי ולא בהסתייגויות שניתן לפתוח את כל העסקים באילת שקשורים לתיירות ותושבי אילת וחבל אילות לא יצטרכו לעשות בדיקת קורונה כל 72 שעות". גם ח"כ עופר כסיף ומיקי לוי העירו על אירועי אמש כשיא ב"זלזול הממשלה בכנסת".

איתן גינזבורג (כחול-לבן) הוסיף כי הוא "מצטער על מה שקרה אתמול. לא היינו צריכים להגיע למצב הזה", גינזבורג ביקש להתפשר על סעיפי החוק על מנת להעבירו. "אנחנו מתכנסים לעולם של פשרות וזה עולמה של הכנסת".

"הוועדה לא ניסתה להכתיב שום עיר"

הוויכוחים הפוליטיים אתמול הובילו לביקורת נוקבת של ראש עיריית אילת ומנהלי בתי מלונות שכבר נערכו לפתיחה הבוקר, וכבר אתמול הודיע גינזבורג שיניח הצעת חוק פרטית זהה שתקודם במהירות היום. על הצעת החוק חתומים חברי הכנסת מיקי זוהר, מיקי חיימוביץ', משה ארבל, מתן כהנא, אלי אבידר, מאיר כהן וניצן הורוביץ.

על פי ההצעה כל אזור העומד בקריטריונים יוגדר כ"אזור תיירות ירוק" ואין הגבלה רק לאזור אילת ואזור המלונות בים המלח. עם זאת, שר הבריאות יולי אדלשטיין עדיין מתנגד להרחבת ההצעה לאזורים נוספים. בוועדת חוקה טענו כי הגיעו להסכמות על קידום החוק היום מול לשכת רה"מ וכן מול הנהלת הקואליציה. עוד אמרו שם הבוקר כי אדלשטיין הסכים לכתחילה לנוסח המורחב מאחורי הקלעים ורק ברגע האחרון הוא חזר בו מההסכמות.

על פי הצעת החוק הפרטית, ועדת השרים תוכל להכריז על אזור כאזור תיירות ירוק, בהתקיים מספר תנאים: הפעילות הכלכלית של האזור מבוססת בעיקרה על עסקי תיירות, אין באזור התפשטות נרחבת של נגיף הקורונה, אי פתיחת בתי המלון והאטרקציות התיירותיות באזור תגרום נזק חמור לפעילות הכלכלית והתועלת בפתיחתם עולה על הנזק שייגרם, וכן התקיימה היוועצות מוקדמת עם ראשי הרשויות המקומיות באזור.

יו"ר ועדת החוקה ח"כ יעקב אשר התייחס הבוקר לדברים ואמר כי "הפרסומים כאילו הוועדה ניסתה להכתיב לממשלה איפה להוסיף עוד ערים בחוק אילת וים המלח" אינם נכונים והוסיף: "אומר רק את מה שיודעים כולנו, הוועדה לא ניסתה להכתיב שום עיר אלא אמרה רק דבר אחד, שהחוק הוא עבור אילת וים המלח ונתנה לממשלה את האפשרות בחוק הסמכויות, אם היא תיווכח שיש מקומות נוספים שעומדים באותם תנאים להגיש לנו המלצה כזו. לא כפינו ולא הלכנו בכוחנות, זו לא דרכי ולא דרכה של הוועדה. חבל שמנסים להתסיס את תושבי אילת".