מדד אמון הצרכנים: החמרה נוספת במצבם הכלכלי של משקי הבית

ישראל ממוקמת במקום ה-22 מתוך 24 מדינות החברות ב-OECD שהשתתפו בסקר • בשני פרמטרים נרשמה הרעה בציפיות הציבור: ביחס לכוונות לבצע רכישות גדולות בשנה הקרובה וביחס לשינוי שחל במצב הכלכלי של משק הבית בשנה האחרונה

רח' אבן גבירול בתל אביב ריק בעקבות הסגר השני. המדד משקף החמרה נוספת במצבם של משקי הבית אך גם ציפיות לעתיד / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
רח' אבן גבירול בתל אביב ריק בעקבות הסגר השני. המדד משקף החמרה נוספת במצבם של משקי הבית אך גם ציפיות לעתיד / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

החמרה נוספת במצבם הכלכלי של משקי הבית לצד שיפור בציפיות לשנה הקרובה, כך עולה מנתוני מדד אמון הצרכנים למחצית השנייה של אוקטובר, שמפרסמת היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס).

עוד מתברר כי מצב האמון בישראל עגום מאוד - ביחס למדינות אירופה ישראל ממוקמת במדד במקום ה-22 מבין 24 מדינות מפותחות שנבדקו (שאר המדינות מיבשת אירופה). אחרי ישראל נמצאות סלובניה ויוון.

המדד הכללי של אמון הצרכנים, שירד במחצית הראשונה של אוקטובר לשפל של מינוס 32% רשם התאוששות מסיימת במחצית השנייה ועלה למינוס 26% - מדובר כמובן עדיין ברמת פסימיות גבוהה במיוחד. אפשר לייחס את השיפור המסוים, לירידה בנתוני התחלואה שחיזקו את הציפיות בציבור להקלות ולצמצום המגבלות על הניידות והפעילות הכלכלית.

מדד אמון הצרכנים בוחן את מידת האופטימיות או הפסימיות בציבור. ערך של 100 מצביע על כך שהאוכלוסייה אינה אופטימית ואינה פסימית (יחסית לרמת האופטימיות שנמדדה במדד הראשון שנערך בין מרץ 2011 לפברואר 2012).

ערכים נמוכים מ-100 מעידים על פסימיות של האוכלוסייה, וככל שהערך נמוך יותר, כך האוכלוסייה פסימית יותר יחסית לתקופת הבסיס. ערכים גבוהים מ-100 מעידים על אופטימיות של האוכלוסייה, וככל שהערך גבוה יותר, כך האוכלוסייה אופטימית יותר יחסית לתקופת הבסיס.

מהשוואת נתוני המדד לחודש אוקטובר כולו לעומת חודש ספטמבר, עולה כי בשני פרמטרים נרשמה הרעה בציפיות הציבור: ביחס לכוונות לבצע רכישות גדולות בשנה הקרובה ירד הציון ל-45%- מ-36%- בספטמבר, וביחס לשינוי שחל במצב הכלכלי של משק הבית בשנה האחרונה, ירד הציון ל-30%- מ-25%- בספטמבר. מאזן זה נמצא במגמת ירידה מאז חודש מרץ 2020 שבו עמד על 7%-.

השיפור הניכר ביותר במדד הוא ביחס לציפיות למצב הכלכלי של משק הבית בשנה הקרובה: הנתון למחצית השנייה של החודש עומד על מינוס 28% לעומת מינוס 33% במחצית הראשונה של החודש שעבר. שיפור דומה בציפיות נרשם גם במחצית הראשונה של חודש יולי, לאחר היציאה מהסגר הראשון.