האיחוד האירופי: "אמזון מעוותת את התחרות בשוק הקמעונאות"

נציבות התחרות של האיחוד האירופי הודיעה לענקית הקמעונאות כי הפרה את חוקי ההגבלים • מדובר עדיין במסקנות מקדמיות, אך אלו עשויות להוביל לתביעת הגבלים עסקיים נגד החברה

ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון / צילום: רויטרס, Rex Curry
ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון / צילום: רויטרס, Rex Curry

נציבות התחרות של האיחוד האירופי הודיעה לאמזון על מסקנות מקדמיות שלה, לפיהן ענקית הקמעונאות המקוונת הפרה את חוקי ההגבלים באיחוד על ידי "עיוות התחרות בשוק הקמעונאות המכוון". כך לפי הצהרה שפרסמה הנציבות היום (ג').

לפי הנציבות האירופית, אמזון באופן שיטתי הסתמכה על מידע עסקי לא ציבורי על מוכרים עצמאיים באתר שלה כדי לקדם את עסקי הקמעונאות שלה, המתחרים עם אותם מוכרים עצמאיים. הנציבות הגיעה למסקנות ביניים אלו לאור חקירה נגד החברה שהחלה בשנה שעברה. כעת צריכה אמזון להגיב למסקנות הנציבות המקדמיות, שיוכלות להוביל לתביעת הגבלים עסקיים נגד הענקית בהמשך.

במקביל הודיעה הנציבות כי פתחה בחקירה פורמלית שנייה הנוגעת לאפשרות כי אמזון העניקה יחס מועדף להצעות הקמעונאיות שלה ולמוכרים באתר שמשתמשים גם ברשת המשלוחים והלוגיסטיקה שלה על פני מוכרים אחרים.

נושאים אלו נוגעים לבעיתיות בתפקיד הכפול שתופסת אמזון, שמשמשת מחד כקמעונאית ישירה בעצמה אך גם כמפעילה של חנויות אונליין לקמעונאים אחרים. האיחוד האירופי קבע ב-2019 כי ההסכמים של אמזון עם המוכרים באתר שלה מאפשרים לחברה לאסוף "מידע תחרותי רגיש" לגבי מה נמכר וכמה ממוצר מסוים הם מחזיקים במלאי.

"אנחנו חייבים לוודא שפלטפורמות כמו אמזון לא יפריעו לתחרות", מסרה מרגרט פסטגר, נציבת התחרות באיחוד, והוסיפה כי "מידע על הפעילות של מוכרי צד שלישי לא צריכים לשמש לטובת אמזון והחוקים לא צריכים באופן מלאכותי לתעדף את פעילות הקמעונאות של אמזון או את הקמעונאים שמשתמשים בשירותי המשלוחים והלוגיסטיקה של אמזון".

אמזון מסרה בתגובה כי היא לא מסכימה עם הקביעות של הנציבות האירופית וכי "תמשיך לעשות כל מאמץ כדי להבטיח שהיא (הנציבות) תקבל הבנה מדויקת של העובדות". אמזון מסרה עוד כי היא מהווה רק 1% משוק הקמעונאות העולמי.