ברזיל השעתה את הניסויים בחיסון הקורונה הסיני

הניסויים הקליניים בחיסון שפיתחה החברה הסינית סינבאק נעצרו בעקבות "אירוע שלילי חמור"

החיסון לקורונה של חברת סינבאק הסינית / צילום: Eraldo Peres, AP
החיסון לקורונה של חברת סינבאק הסינית / צילום: Eraldo Peres, AP

מועצת הפיקוח הרפואית בברזיל Anvisa מסרה שלשום (ב') שהיא השעתה את הניסויים הקליניים בחיסון לקורונה שפיתחה החברה הסינית סינבאק, שהיה צפוי להפוך לחיסון הראשון שיאושר בברזיל, בעקבות "אירוע שלילי חמור".

Anvisa מסרה שלשום בלילה שהאירוע התרחש ב-29 באוקטובר, בלי למסור מידע נוסף או הסבר לכך שלקח יותר משבוע לדווח על הבעיה.

מכון Butantan, מרכז המחקר בסאו פאולו שפיתח את החיסון יחד עם סינובאק (Sinovac), חברה סינית פרטית, מסר שהוא הופתע מהחלטת Anvisa. הוא מסר שהוא בודק את הבעיה וקיים אתמול בבוקר מסיבת עיתונאים בנושא.

העיתונות בברזיל דיווחה שמנהל המכון מסר שמתנדב אחד מת, אך המוות לא היה קשור לניסוי בחיסון, ולא חייב לעצור אותו. המכון לא הגיב לפניות של התקשורת.

סינובאק מסרה אתמול שהיא עדיין בטוחה בבטיחות של החיסון, ושהיא בקשר עם Butantan, שהודיע לה שהוא לא מעריך שהאירוע היה קשור לחיסון. דובר סינובאק, ליו פייצ'נג, אמר שהיא לא מצאה שום אירועים שליליים דומים בניסויים האחרים שלה בחיסון.

החיסון הסיני היה במוקד מאבק פוליטי בברזיל בין הנשיא ז'איר בולסונרו ומושל מדינת סאו פאולו החזק ז'אאו דוריה. דוריה, שצפוי להתמודד מול בולסונרו בבחירות לנשיאות ברזיל ב-2022, הוביל את פיתוח החיסון של סינובאק בברזיל. הוא אמר שהוא מקווה לחסן כל תושב במדינת סאו פאולו כבר במרץ.

ברזיל היא אחת המדינות שנפגעו בצורה הקשה ביותר מהמגפה, עם יותר מ-160 אלף מקרי מוות, שנייה רק לארה"ב.

מוקדם יותר ביום שני, דוריה אמר שהמדינה החלה להקים מפעל לייצור מקומי של החיסון, שיהיה מוכן בספטמבר 2021.

בולסונרו תומך בחיסון מתחרה לקורונה שפיתחו אוניברסיטת אוקספורד ואסטרה-זנקה. באוגוסט הוא פרסם צו להקצאת 350 מליון דולר לרכישת 100 מיליון מנות מהחיסון הזה. הממשלה הפדרלית מסרה שהיא מקווה להתחיל לחסן תושבים באפריל, אחרי שהניסויים הקליניים הושעו זמנית בספטמבר כשמשתתף אחד חלה.