טסלה | בלעדי

המכוניות של טסלה עוד לא כאן, אבל חטיבת האנרגיה שלה כבר החלה לפעול בישראל

מתמודדת על מכרזי אספקה של מתקני אגירת אנרגיה בהיקף של מאות מגוואט-שעה

"חוות יחידות אנרגיה" של טסלה / הדמיה: טסלה
"חוות יחידות אנרגיה" של טסלה / הדמיה: טסלה

חטיבת האנרגיה של חברת טסלה החלה לפעול בישראל ומתמודדת על מספר מכרזים אסטרטגיים להקמת מתקני אגירת אנרגיה. ל"גלובס" נודע כי החברה כבר נמצאת במגעים מתקדמים עם גופים פרטיים בישראל לאספקת יחידות אגירת אנרגיה על בסיס סוללות, שאותן מכנה החברה "MEGA PACK". במקביל היא מתמודדת כיום על מכרזי אספקה ליצרניות חשמל פרטיות, ביניהן יצרנית החשמל הפרטית דליה אנרגיה. חברות החשמל הפרטיות צפויות להצטייד בשנים הקרובות במתקני אגירת אנרגיה חיצוניים בקיבולת של מאות מגוואט לשעה.

חטיבת האנרגיה של טסלה, שהוקמה ב-2015, נחשבת לאחת הפעילויות הצומחות והרווחיות של החברה, וב-2019 נוספו לפורטפוליו שלה יחידות ה-MEGAPACK, מעין סוללות ליתיום מאסיביות, שכל אחת מהן יכולה לאחסן עד 3 מגוואט-שעה של חשמל, שאותו אוגרים בשעות העומס הנמוכות (ובעלות התעריפים הזולים) של הרשת הארצית ומשתמשים בהן בשעות העומס כגיבוי לרשת ארצית, אזורית או פרטית (רשת פנימית של חברות). לחלופין ניתן לאגור בהן אנרגיה ממקורות מתחדשים דוגמת תאים סולאריים, רוח ועוד. את היחידות ניתן לשרשר כדי ליצור "תחנות כוח עצמאית". טסלה כבר הקימה כמה תחנות כאלה במקומות שונים ברחבי העולם, דוגמת אוסטרליה, שכוללות יחידות בקיבולת משולבת של מאות מגוואט-שעה.

יצוין כי ליחידות אגירת האנרגיה יש גם קשר ישיר לנושא הרכב החשמלי וטסלה, וגם חברות אחרות לטעינת רכב חשמלי ואוטובוסים משתמשות ביחידות כאלה כחלק כבסיס לעמדות טעינה מהירה. בישראל מתמודדת חטיבת האנרגיה של טסלה בשוק תחרותי מאוד, שכולל בין השאר מתחרות בינלאומיות דוגמת CATL ו- BYD הסיניות ועוד.

במקביל פעילות הרכב החשמלי של טסלה בישראל עדיין טרם מתעכבת. ל"גלובס" נודע כי החברה ביטלה לאחרונה את החוזה שלה לשכירת אולם התצוגה והחניה התת-קרקעית של פרארי לשעבר ב"בית קרדן" בתל אביב, שבו השתמשה מאז תחילת השנה. במקביל בוחנת החברה לעבור לתשתית קבע, שכולל גם מוסך וגם אולם תצוגה.