"תמחור הסיכונים ממשבר האקלים עומד להיות חלק בלתי נפרד מהמערכת הפיננסית"

כך אמרה רינת אשכנזי, מנהלת מחלקת מחקר מדדים בקסם קרנות ETF מבית אקסלנס, בוועידת "עושים שוק" של גלובס לקידום המודעות למשבר האקלים ובעידוד השקעות ביוזמות ירוקות • "נצטרך להתרגל לרעיון שחברות שיפעלו בראייה ירוקה, אמורות יהיו לקבל תגמול על כך"

כיצד עומדת ההתחשבות במשבר האקלים להפוך לחלק מרכזי יותר במערך השיקולים של שחקני שוק ההון? לדברי רינת אשכנזי, מנהלת מחלקת מחקר מדדים בקסם קרנות ETF מבית אקסלנס, "באירופה הבנקים המרכזיים מדברים על הסיכונים ממשבר האקלים כחלק מתמחור אי יציבות פיננסית, כמו למשל בשל פגיעה בפריון כתוצאה מאסונות טבע כמו שיטפונות, או בשל עלויות ביטוח ופגיעה בתוצר". אשכנזי דיברה בכנס "עושים שוק" של "גלובס" העוסק בקידום מודעות למשבר האקלים ובעידוד השקעות ביוזמות ירוקות. 

לדברי אשכנזי, השאלה היא מי הגורם שאמור לממן את זה. בנוסף היא טענה כי נצטרך "להתרגל לרעיון שחברות שיפעלו בראייה ירוקה, אמורות יהיו לקבל תגמול על כך". אשכנזי הוסיפה כי קידום המודעות למשבר האקלים ועידוד השקעות ביוזמות ירוקות יהיו "עוד מעט בון טון וחלק בלתי נפרד מהמערכת הפיננסית".

בבנק העולמי סבורים כי בעולם של אחרי הקורונה יש לחייב חברות לחשוף את הסיכונים הפיזיים ואת הסיכונים הפיננסיים שקשורים לאקלים. זאת, מתוך ציפייה ששקיפות זו תעזור למשוך הון למיזמים "ירוקים". אשכנזי פירטה בדבריה מדוע דווקא כעת שיקולים "ירוקים" הם חלק מספיק מהותי במערך הפרמטרים להשקעה ותיארה כיצד שיקולי אקלים הופכים יותר ויותר לנושא שנמצא בקונצנזוס.

ראשית התייחסה אשכנזי לנסיבות הפוליטיות החדשות שנוצרו בארה"ב. לדבריה, "למרות מה שנדמה לעיתים, שתי המפלגות, הדמוקרטית והרפובליקנית, מייחסות חשיבות למציאת פתרון, אף כי הן חלוקות לגבי הדרך לפיתרון. למשל, לרפובליקאים יש בעיה קשה להטיל מס על פליטות גזי חממה, או צעדים רגולטוריים שיכולים לפגוע בפעילות החברות".

אשכנזי טענה עוד כי "אולי לא כל התוכנית הירוקה של ביידן תצא לפועל, כי הרפובליקאים לא יתמכו בהרחבה פיסקלית מסיבית, אבל מדענים וקובעי מדיניות מצאו לפחות 56 צעדים ממשיים שניתן לעשות מבחינת ממשל ביידן כדי לפתור את הבעיה, מעבר למעשה סימבולי כמו הצטרפות מחדש להסכם פריז. בין היתר, ביידן דוחף לרגולציה בשוק ההון כך שהרגולטורים יוכלו לנסח הנחיות לשווקים ולבנקים לתמחר את סיכוני האקלים בכל החלטה פיננסית".

"אנו ניצבים בפני התגייסות כלל עולמית לקידום הנושא", טענה עוד אשכנזי. לדבריה, "גם סין, שנתפסה כמזהמת הגדולה, התחייבה להגיע עד שנת 2060 לניטרליות בנושא גזי חממה. היא עושה מהלכים כשלב ביניים, ומנסה לצמצם את פליטות גזי החממה בכל אחת מהתעשיות שלה. גם אולימפיאדת החורף בסין צריכה להיות בסימן ירוק".

"אירועים אקלימיים פוגעים בעד 10% מהתוצר. בעיקר במדינות כמו קליפורניה או אוסטרליה ומדינות באסיה שמאוד רגישות לפגעי אקלים כמו שיטפונות ובצורות. גם זיהום האוויר גובה חיי אדם, יותר מאשר עישון ומחלות זיהומיות, כך שמי שלא מתחבר לאקלים, יכול להתחבר גם לעניין הבריאותי הנובע מזיהום".

המשקיעים המוסדיים כבר לוקחים בחשבון את שיקולי האקלים, טענה אשכנזי עוד בדבריה, "בסקר שנערך בקרב משקיעים מוסדיים גלובליים, שבדק כיצד הם רואים את תיקי המניות בטווח הארוך של שלושה עשורים, הם מנו שלושה נושאים גדולים, ונושא האקלים נכנס למקום השלישי אחרי רובוטיקה ואוטומציה, והזדקנות האוכלוסייה, והפך לחלק אינטגרלי ממה שמכונה המהפכה התעשייתית הרביעית. חווינו התקדמות גדולה מנושא אזוטרי לנושא אקוטי גם בעיני המשקיעים".