חברת ביומד בדרך לבורסת ת"א: יומן אקסטנשנס הבטיחה גיוס של כ-50 מיליון דולר

החברה שפיתחה מכשירי ניתוח חדשניים, תונפק לפי שווי של 160 מיליון דולר "לפני הכסף" • מצטרפת לשורה של חברות טכנולוגיה שהבטיחו גיוסים בבורסה לפי שווי דומה

ד"ר תמר פרנקל, מנכ"לית human xtension / צילום: מתוך יוטיוב
ד"ר תמר פרנקל, מנכ"לית human xtension / צילום: מתוך יוטיוב

שטף גיוסי ההון של חברות טכנולוגיה לקראת הנפקת מניות ראשונית (IPO) בבורסת תל אביב לא פוסק. המצטרפת החדשה היא חברת יומן אקסטנשנס (Human xtentions), המפתחת מכשירי ניתוח חדשניים. ל"גלובס" נודע כי החברה הבטיחה גיוס של 45-50 מיליון דולר מכמה גופים מוסדיים, לטובת הנפקה בתל אביב, שתתבצע לפי שווי חברה של 160 מיליון דולר "לפני הכסף". את ההנפקה מובילה חברת החיתום פועלים אי.בי.אי.

יומן אקסטנשנס, שהוקמה על ידי ד"ר אמיר סולד ומוטי שולב, פיתחה סדרה של כלים מתוחכמים לניתוחים לפרוסקופיים. ניתוח לפרוסקופי קלאסי, פיתוח של העשורים האחרונים, הוא ניתוח שבו מחדירים לתוך הגוף דרך חורים קטנים כמה "מסרגות", שבקצה שלהן כלים שיכולים לבצע פעולות בתוך הגוף - הזזה, חיתוך, תפירה. אחת המסרגות כוללת מצלמה, שמאפשרת למנתח לראות מה קורה בתוך הגוף, אף שהגוף אינו פתוח ואין לו קו ראייה ישיר לתוכו. המכשירים של יומן אקסטנשנס משכללים את הפעולות האלה, כך שפעולות מסוימות שהמנתח עושה עם הידיים, מתורגמות לפעולות מורכבות יותר בתוך הגוף, תוך שילוב של רובוטיקה.

החברה הוקמה ב-2012, ועד למועד ההקצאה גייסה כ-40 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים, ובהם איתן נחום מקרן אינפיניטי, קרן DNV Capital מסין, המתמחה במדעי החיים, וכמה גופים מוסדיים, ובהם פועלים אי.בי.אי. ופסגות.

לחברה כבר יש אישור של מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) למוצר הראשון שלה, והיא נמצאת בשלב תחילת המכירות. מוצריה של יומן אקסטנשנס משווקים באירופה על ידי חברת B Braun.

חברות הביומד יחזרו לתל אביב?

בעשור האחרון, הבורסה בתל אביב כמעט ולא קלטה חברות ביומד דרך הנפקות, אלא רק דרך מיזוג לשלדים בורסאיים או רישום כפול. ההנפקה של יומן אקסטנשנס תהיה אולי סנונית ראשונה לחזרתן של חברות הביומד לשוק המקומי.

ייתכן כי החברה רואה לנגד עיניה את המודל של חברת מזור, גם היא מתחום הרובוטיקה, שהונפקה בתל אביב ב-2007, השתדרגה בהמשך לבורסת נאסד"ק - ולבסוף נמכרה לתאגיד מדטרוניק ב-1.64 מיליארד דולר. ואולם, רוב חברות הביומד, ובעיקר חברות המכשור הרפואי שהונפקו באותן שנים בתל אביב, והיו גם הן באותו שלב פעילות, לא הצליחו לפרוץ - והשאירו טעם מר למשקיעים.

הגיוס של יומן אקסטנשנס מגיע בהמשך לסכום של כ-60 מיליון דולר (כ-200 מיליון שקל) שהבטיחה מפתחת טכנולוגיית האנרגיה הירוקה ג'נסל (GenCell), שנמצאת בשליטת איש העסקים בני לנדא. כפי שדיווחנו אתמול ב"גלובס", לקראת הנפקת המניות הראשונית שמקדמת ג'נסל, החברה פרסמה מוקדם יותר השבוע תשקיף ומצגת המפרטים אודות פעילותה.

נוסף על שתי חברות אלה, כמה עסקאות נוספות לגיוס הון עבור חברות טכנולוגיה שנמצאות לקראת הנפקה בבורסה, כבר הגיעו לכדי סגירה בין חתמי ההנפקה לבין המשקיעים המוסדיים. עם אלה נמנית מפתחת מכונות הדפוס המתקדמות הייקון (Highcon), שהבטיחה גיוס של כ-50 מיליון דולר; אקווריוס מנועים, מפתחת המנועים החסכוניים, שהבטיחה גיוס של כ-60 מיליון דולר; אקופיה, יצרנית הרובוטים לניקוי פאנלים סולאריים, שהבטיחה סכום של כ-75 מיליון דולר; וחברת תחליפי הבשר סבוריט, שהבטיחה סכום של כמה עשרות מיליוני שקלים.

כל הגיוסים האלה מתבצעים בדרך של הצעה לא-אחידה (Book Building) - שיטת הנפקה חדשה יחסית בבורסה המקומית, שהדומיננטיות שלה בהנפקות האקוויטי הראשוניות גוברת והולכת. חברות הטכנולוגיה הנוהרות לבורסה מגיעות משלל תחומי פעילות, ועד כה בסך הכל פחות מ-15 חברות מהענף הבטיחו בתוך חודשים ספורים גיוס מצרפי ראשוני של כ-1.5 מיליארד שקל.

מלבדן, חברות נוספות, שאינן מתחום הטכנולוגיה, נהנות גם הן מהביקושים הגבוהים לסחורה חדשה. האחרונה ביניהן היא חברת התעשייה פולירם, שהבטיחה גיוס בסכום של 300-350 מיליון שקל מכמה גופים מוסדיים בהנפקת מניות ראשונית, באמצעות הצעת מכר שביצעה בעלת השליטה בה, קרן פימי, יחד עם שותפתה, חברת רם און.

מכירת מניות פולירם לידי המוסדיים בוצעה לפי שווי חברה של כ-1 מיליארד שקל לפולירם - דומה לשווי שלפיו תוכנן המהלך, וככל הידוע, היא כוללת גם מתן אופציות למשקיעים לרכישת מניות נוספות של פולירם, לפי שווי חברה של כ-1.2 מיליארד שקל, במה שעשוי להוסיף לסכום הגיוס עד כ-200 מיליון שקל נוספים.