איראן הציבה צנטריפוגות מתקדמות במתקן הגרעין בנתנז

לפי דיווח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, איראן כבר מעשירה אורניום בכמות הכפולה פי 12 מהרמה המותרת לה לפי הסכם הגרעין שחתמה עם המעצמות ב-2015

המנהיג העליון של איראן, האייתולה חמינאי./ צילום: רויטרס
המנהיג העליון של איראן, האייתולה חמינאי./ צילום: רויטרס

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מדווחת הערב (ד') כי איראן העבירה למתקן הגרעין התת קרקעי בנתנז, צנטריפוגות/סרקזות מהדור המתקדם, המסוגלות להעשיר אורניום לרמות גבוהות.

לפי הדיווח איראן כבר מעשירה אורניום בכמות הכפולה פי 12 מהרמה המותרת לה לפי הסכם הגרעין שחתמה עם המעצמות ב-2015. בדיווח של הסוכנות נאמר כי איראן מחזיקה כעת 2443 ק"ג של אורניום מועשר ברמה נמוכה, לעומת 202 ק"ג שאושרו לה בהסכם. כן דווח כי האורניום מועשר לרמה של 4.5% לעומת 3.76 המותרים לה בהסכם. עם זה מדובר עדיין בהעשרה ברמה נמוכה היכולה לשמש לכורים ליצור חשמל. רמת ההעשרה הנדרשת לייצורה של פצצה מגיעה ל-90%.

מדיווחים בכלי תקשורת במערב עולה כי המהלך להעברת הסרקזות למתקן התת קרקעי בנתנז, הגיע לאחר הפיצוץ והשריפה במתקן שמעל פני הקרקע בנתנז. האירוע הוגדר באיראן "תאונה", אך הערכות של גורמי מודיעין מייחסות זאת למתקפה של גורם זר.

איראן החלה להעשיר את האורניום מעבר למותר בהסכם הגרעין לאחר שארצות הברית יצאה מההסכם, וחידשה את העיצומים נגדה. העיצומים גרמו לקריסה של ממש בכלכלה האירנית, ושער המטבע המקומי הריאל, נפל מ-40 אלף ריאל לדולר ל כ-150 אלף ריאל לדולר.

באיראן מקווים כי עם בחירתו של ג'ו ביידן לנשיאות ארצות הברית תנוע בחזרה להסכם, ותסיר את העיצומים. ביידן עצמו כתב בעבר כי ישוב להסכם אבל יש לשפרו הן ברמת הפיקוח והן תוך הוספת הגבלות על תכנית הטילים האירנית ועיצומים בגין תמיכתה בגורמי טרור בעולם ובעיקר במזרח התיכון.