חמושים בטאבלטים: 7 מיליון סוקרים יצאו למשימה הקשה מכל – לגלות כמה אנשים חיים באמת בסין

מצוידים במכשירים חכמים עוברים החודש הסוקרים מבית לבית ברחבי סין כדי לספור את אוכלוסיית הענק • תוצאות המפקד, שיפורסמו בשנה הבאה, אמורות לחשוף את המשבר הדמוגרפי המתרחב בסין, אך גם להעלות תהיות על אמינות הנתונים

סוקרים בעיר לאנג'ואו בצפון־מערב סין / צילום: Reuters
סוקרים בעיר לאנג'ואו בצפון־מערב סין / צילום: Reuters

יותר מ-7 מיליון סוקרים עוברים בימים אלו מבית לבית ברחבי סין, משנחאי הצפופה במזרח ועד לטיבט ההררית במערב. המשימה העומדת בפניהם נשמעת כמעט בלתי אפשרית: לתשאל את כל משקי הבית במדינת הענק כחלק ממפקד האוכלוסין, שנערך בסין אחת לעשור.

השנה, בפעם הראשונה, מצוידים הסוקרים בטאבלטים וסמארטפונים, במקום להשתמש בטפסים מנייר כמו בששת המפקדים הקודמים שערכה סין מאז עליית המפלגה הקומוניסטית לשלטון ב-1949. הסוקרים יכולים גם לפתוח לתושבים אפשרות למלא את הפרטים הדרושים בעצמם בסמארטפון הפרטי שלהם, מה שאמור לקצר את התהליך.

הטכנולוגיה מאפשרת לסוקרים אפילו לסרוק את הקוד על שעון החשמל בדירות אליהן הגיעו, כדי לדעת האם אלו מאוכלסות בפועל על ידי תושבים. בעבר נהגו סוקרים לחזור שוב ושוב לדירות שלא היה בהן מענה, כדי חס וחלילה "לא להחמיץ אף אחד", כפי שסיסמת מפקד האוכלוסין מורה. למרות כל השכלולים הללו, המפקד, שהתחיל רשמית ב-1 בנובמבר, צפוי להסתיים רק ב-10 בדצמבר. התוצאות הראשוניות ישוחררו באפריל 2021.

הזדקנות האכלוסייה ומחאת הלהט"בים

במסגרת מפקד האוכלוסין נשאלים כלל אזרחי סין, בתוספת זרים החיים במדינה מעל חצי שנה, 19 שאלות הנוגעות לגיל, השכלה, מצב משפחתי ומקצוע. 10% מהאזרחים נבחרים אקראית למלא סקר נרחב יותר כולל שאלות בנוגע לבעלות על רכב או גובה שכר הדירה שהם משלמים. בסקר ב-2010 הקטגוריה הגבוהה ביותר שיכלו לבחור הנשאלים לגובה שכר הדירה היתה "מעל 3,000 יואן" (כ-1,500 שקל). השנה הקטגוריה כבר עודכנה ל"מעל 10,000 יואן" (כ-5,000 שקל), ביטוי להתייקרות החיים במדינה בעשור האחרון.

נתוני המפקד אמורים לתת למנהיגות הסינית מידע חיוני, שיאפשר לקבוע יעדים לתוכנית הכלכלית החמש שנתית לשנים 2021-2025, הנמצאת בשלבי תכנון. כדי לעודד את האזרחים לשתף פעולה עם הסוקרים, שידרה סוכנות הידיעות הסינית הרשמית שינחואה בשבוע שעבר סרטון של הנשיא שי ג‘ינפינג עונה בעצמו על השאלות של שני סוקרים צעירים עוטי מסכות.

המפקד צפוי לספק נתונים עדכניים הנוגעים לאחד הנושאים המטרידים ביותר עבור סין - ההזדקנות המואצת של האוכלוסייה עקב מיעוט הלידות. לאורך ששת מפקדי האוכלוסייה האחרונים זינקה האוכלוסיה הסינית ביותר מפי שניים, מ-594 מיליון ב-1953 ל-1.3 מיליארד בני אדם ב-2010. אולם במפקד האחרון קצב גידול האוכלוסייה הסינית הואט משמעותית כתוצאה ממדיניות הילד האחד שנכנסה לתוקף במדינה ב-1980. בעוד שבשנות ה-90 גדלה האוכלוסיה הסינית ב-132 מיליון בני אדם, בעשור הראשון של המאה ה-21 הצמיחה הצטמצמה ל-74 מיליון תושבים חדשים.

מגמת הזדקנות האוכלוסייה הורגשה כבר במפקד הקודם ב-2010, אז שיעור הילדים בני 14 ומטה מתוך האוכלוסייה עמד על 16.6%, לעומת 22.9% עשור קודם לכן. מספר האזרחים בני ה-60 ומעלה טיפס ל-13.3%, עלייה של 3%. מגמה זו צפויה רק להחריף במיפקד השנה.

מדיניות הילד האחד אמנם בוטלה רשמית בתחילת 2016, ומאז כל משפחה סינית יכולה להביא שני ילדים לעולם, אך צעד זה לא הביא את האפקט המצופה. חלק גדול מהמשפחות הסיניות ממשיכות להסתפק בילד אחד, מתוך הרגל שהתקבע או בשל יוקר המחייה שמקשה עליהן לפרנס עוד צאצאים. ב-2019 עמד שיעור הילודה הרשמי על 10.48 לידות לכל 1,000 נפש - הנמוך ביותר מאז המפלגה הקומוניסטית בשלטון.

להזדקנות האוכלוסייה השלכות שליליות על הכלכלה הסינית. האוכלוסיה הסינית בגילאי העבודה כבר מתכווצת מאז 2012, מה שאומר ששיעור הולך וקטן צריך לפרנס את כלל החברה. הזדקנות האוכלוסייה תוביל את סין להוצאות כבדות יותר על ביטוח לאומי, בריאות ותשלומי פנסיה, תגדיל את החוב הממשלתי ותקטין את הגמישות של המדינה. אוכלוסיה מבוגרת גם מקושרת לפחות חיוניות ויצירתיות התורמות לצמיחה.

חוץ מנושא ההזדקנות, מפקד האוכלוסין הציף נושאים חשובים לסדר היום. קבוצה סינית לזכויות להט"בים העלתה קמפיין רשת תחת הכותרת "הם לא השותפים שלי לדירה, הם בני הזוג שלי". הקמפיין קורא לזוגות חד-מיניים להצהיר במפורש בפני הסוקרים על טיב היחסים ביניהם ולדרוש מהם לסמן זאת בהערות.

סין אמנם ביטלה ב-1997 את האיסור על הומוסקסואליות אך היא רחוקה מלהכיר בנישואים חד-מיניים. הסטיגמה על יחסים הומוסקסואליים, במיוחד מחוץ לערים הגדולות, עדיין חזקה ולכן רבים מהזוגות הלהט"בים יעדיפו להציג את עצמם כחברים או שותפים לדירה במקום להודות בטיב הקשר האמיתי.

הממשלות האזוריות מטות נתונים

השאלה עד כמה ניתן לסמוך על הדיוק במפקד אוכלוסין כה גדול ומורכב קיימת תמיד, אך בסין היא מקבלת משנה תוקף. בשל החוקים הנוקשים בסין, תושבים רבים עשויים להעדיף שלא לספק את מלוא המידע לרשויות. משפחות שהביאו ילד שני למשל בתקופה שבה אסור היה לעשות זאת, לא ימהרו להצהיר על כך גם היום. הסוקרים בכל מקרה נתקלים בחשדנות לאחר שבעבר נוכלים וגנבים השתמשו בסקר כתירוץ להונות את קורבנותיהם.

כדי לחזק את האמינות, בסקר הנוכחי נדרשים האזרחים לספק לראשונה גם את מספר תעודת הזהות שלהם, והדיווחים שיתנו יושוו מול נתוני רשויות הבריאות והמשטרה. הרשויות בסין מבטיחות כמובן שנתוני הזהות ישמרו בסודיות, אך עצם הזיהוי יכול דווקא להרתיע יותר אזרחים מלמסור מידע מלא.

גם הממשלות האזוריות בסין נודעו בעבר כמי שאוהבות לשחק עם הנתונים לטובתן. האינטרס של הממשלות באזורים כפריים הוא לנפח את מספר התושבים, כדי לקבל יותר סובסידיות והטבות מבייג‘ינג. לעומת זאת, אזורים עירוניים יעדיפו להקטין את מספר התושבים, כדי להראות שעמדו ביעדים ממשלתיים להפחתת הצפיפות בשטחם.

ההערכה הממשלתית הרשמית היא כי אוכלוסיית סין היבשתית תעמוד בסקר הנוכחי על 1.42 מיליארד בני אדם, עלייה של 6% לעומת הסקר הקודם. נתון שישאיר את סין בתור המדינה המאוכלסת בעולם לפני הודו. האקדמיה הסינית למדעי החברה העריכה כי מספר הסינים יעלה עד ל-1.44 מיליארד ב-2029 ואז יתחיל לרדת בשל הילודה הנמוכה.

אולם מומחים עצמאיים, כמו פרופ‘ יי פושיאן מאוניברסיטת ויסקונסין-מדיסון בארה"ב, טוענים כי האוכלוסיה הסינית כבר נמצאת במגמת התכווצות. לפי יי הילודה הסינית נמוכה בהרבה מהמדווח והאוכלוסיה הסינית קטנה בפועל במעל 100 מיליון בני אדם, מה שהופך את הודו כבר למדינה המאוכלסת בעולם. תבחרו אתם במי להאמין.