הביקוש לנפט לא צפוי להתאושש במשך חודשים למרות החיסון לקורונה

סגרים ועלייה מחודשת במספר הנדבקים בין הגורמים שבגללם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה הורידה את תחזיות הביקוש שלה

אסדת קידוח נפט בים הצפוני / צילום: Andrew Milligan, Associated Press
אסדת קידוח נפט בים הצפוני / צילום: Andrew Milligan, Associated Press

שוקי הנפט אמנם התעוררו על רקע התוצאות החיוביות מבדיקות קליניות של חיסון למגפת הקורונה, אך אין זה סביר שתורגש בהם תנועה חיובית עוד זמן רב וגם בשנה הבאה, כך אמרה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה בסוף השבוע.

בדו"ח החודשי שלה הציגה הסוכנות תחזית קודרת לצריכת נפט גולמי בחודשים הקרובים, וציינה כגורמים משפיעים את הקפיצות במספר הנדבקים בקורונה ברחבי ארה"ב ואירופה. כעת מצפה הסוכנות שהביקוש בשנת 2020 יהיה נמוך ב־8.8 מיליון חביות ליום - 400 אלף חביות יותר ממה שצפתה בתחזית הקודמת. מדובר בקיצוץ בצריכה שהוא חמור ממה שאופ"ק צפתה בתחזית שלה מיום רביעי.

הסוכנות הודיעה שהצפי שלה לצריכה נמוך גם לרבעון השלישי והרביעי של 2020 ולרבעון הראשון של 2021, ועם זאת היא חוזה עלייה בביקוש של יותר ממיליון חביות ליום בנובמבר. היצוא מלוב מתחדש אחרי חודשים רבים שארה"ב הטילה עליו מגבלות והייצור בארה"ב מתאושש מההפסקות במהלך אוקטובר כתוצאה של סופות הוריקן. הייצור בארה"ב בחודש שעבר היה נמוך בשבעה אחוזים מהממוצע החודשי שלו לשנת 2019.

לאחר שהתחיל חורף קל יחסית בחצי הכדור הצפוני, כאשר אנשים מתחילים להשתמש בתנורים, סגרים חדשים ברחבי אירופה ואחוזי הדבקה עולים בארה"ב הובילו את סוכנות האנרגיה, שמושבה בפריז, לקצץ 1.2 מיליון חביות ליום מהתחזית שלה לצריכה ברבעון הרביעי של השנה. חיסון לקורונה לא ישנה באופן משמעותי את הצריכה העולמית במחצית הראשונה של 2021, אמרו בסוכנות.

ביום חמישי מחירי הנפט התנדנדו בין רווחים להפסדים, אחרי שהראו רווחים קלים לאחר פרסום הדו"ח. נפט ברנט, המדד העולמי, סיים את יום המסחר בירידה של 0.6% ל-43.53 דולר לחבית, וחוזים עתידיים על נפט גולמי בארה"ב ירדו ב־0.8% ל־41.12 דולר. שני המדדים עלו ביותר מ־10% בסך הכול במהלך השבוע.

הדו"ח של סוכנות האנרגיה הדגיש את הפער בין ההשפעות של מגפת הקורונה במדינות עשירות יותר לעומת מדינות עניות יותר. "כמעט כל הקיצוצים הגדולים האלה נמצאים במדינות OECD", אמרו בסוכנות האנרגיה, והדגישו שבכלכלות המניעות את העולם המתפתח, כגון סין והודו, ציפיות הביקוש השתפרו.

ועדיין, כאשר ההתאוששות שנצפתה בביקוש במהלך הקיץ מדשדשת ועלייה בייצור על אף מאמצי אופ"ק לאזן את השוק על ידי הגבלת הייצור, העולם לא הצליח להיגמל מהצמא לנפט גולמי אשר גרם לירידות מחירים תלולות באביב. מניות של מדינות ה־OECD בספטמבר היו רק 4% מתחת לשיאים שלהם במאי, על פי סוכנות האנרגיה.

על אף העובדה שהמניות של מוצרים מזוקקים ירדו בספטמבר אחרי שישה חודשים רצופים של עליות, המגפה פגעה במזקקות. על פי הדיווח, כמות של 1.7 מיליון חביות ביום של נפט מזוקק יצאה מהשוק באופן קבוע ו־20 מיליון חביות נוספות ליום של נפט מזוקק עברו למצב המתנה, על פי הדו"ח.

אחד הסימנים לכך ששוק הנפט מוצף הוא שהמחיר לחבית נפט גולמי במסירה מיידית נשאר נמוך מהמחיר בחוזים עתידיים. סוכנות האנרגיה אומרת ש"אין סיכוי שחיסון (נגד קורונה) יציל את תעשיית הנפט העולמית לעוד זמן מה". לכן, ההיצע והביקוש כרגע עשוי לגרום למדינות אופ"ק לעצור ולחשוב בפגישה המתוכננת של הארגון בהמשך נובמבר ועם בעלות הברית שאינן קרטל בתחילת דצמבר.

באופ"ק אמרו שתוכניות להסיר את המגבלות על ייצור יעוכבו או אולי יבוטלו לגמרי. בלי צעד כזה, משמעות התחזית של סוכנות האנרגיה היא שכמעט ולא יהיה שינוי במניות נפט בשלושת החודשים הראשונים של 2021.

"אם נתוני היסוד לא ישתנו, המשימה לאזן מחדש את השוק תתקדם לאט", הודיעו בסוכנות האנרגיה הבינלאומית.