האם S&P השאירה את דירוג האשראי של ישראל גבוה בזמן שהורידה אותו למדינות מפותחות אחרות?

בציוץ על דירוג האשראי, נתניהו סילף לא רק את תמונתו ב"גלובס" אלא גם את ציוני S&P • איזו סוכנות הורידה דירוג לאיזו מדינה, והאם הסוכנויות לא מצאו סימנים מדאיגים גם בישראל • המשרוקית של "גלובס"

בנימין נתניהו, הליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות
בנימין נתניהו, הליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות

המניפולציה הגרפית שעשה ראש הממשלה נתניהו בידיעה ששיתף מ"גלובס" הייתה כל כך חריגה, שהיא הסיטה את תשומת הלב ממניפולציה משמעותית יותר - של תוכן הידיעה. נתניהו סילף מידע על דירוג האשראי של מדינות אחרות כדי להאיר את ישראל באור חיובי.

במוצאי שבת, נתניהו שיתף כתבה אופטימית מאתר "גלובס": "חברת הדירוג S&P אישררה את דירוג האשראי של ישראל". הטקסט בכתבה כלל ציטוט ארוך של שר האוצר ישראל כ"ץ והציג את תמונתו, אבל אנשי הדיגיטל של רה"מ השתילו במקומה תמונה של נתניהו, שצולמה בכלל בידי של צלם "הארץ" אוהד צויגנברג. הצייצן הערני מתן אמיר חשף את המעשה המוזר, והשמחה ברשת הייתה רבה.

אבל נתניהו צירף לצילום גם פרשנות משלו: "עוד הבעת אמון מרשימה במדיניות הכלכלית שאנו מובילים", הוא כתב, "כשחברת דירוג האשראי העולמית S&P משאירה את דירוג האשראי של ישראל ברמתו הגבוהה ללא שינוי בזמן משבר הקורונה העולמי, ובשעה שהיא הורידה את דירוג האשראי למדינות מפותחות".

אילו מדינות? שר האוצר כ"ץ, ההוא מהתמונה שלא הופיעה בציוץ של נתניהו, פירט יותר. בראיון ל-103FM למחרת בבוקר הוא אמר שההחלטה הטרייה של מי שכינה "חברת דירוג האשראי מהמובילות בעולם" היא תעודת כבוד לישראל, "ואני רוצה לומר שאין להם הרבה סנטימנטים, כי בריטניה, קנדה, איטליה ועוד מדינות - נחתך להן הדירוג".

חברות הדירוג לא מתרגשות מהקורונה
 חברות הדירוג לא מתרגשות מהקורונה

עכשיו לעובדות. חברת S&P לא חתכה את דירוג האשראי של בריטניה, קנדה ואיטליה מאז תחילת המגפה. למעשה היא לא נגעה השנה בדירוג האשראי של שום מדינה מפותחת שבדקנו, ורובן עדיין מדורגות גבוה מישראל. מי שספג הפחתה בדירוג הן שורה של מדינות מתפתחות, ובהן דרום אפריקה, אנגולה, סרי לנקה וניגריה.

נתניהו וכ"ץ אולי מתכוונים לשינויי דירוג שערכו המתחרות של S&P, מודי'ס ופיץ'. גם אצלן השינויים היו נדירים. המדינה המפותחת היחידה שנפגעה בדירוג של מודי'ס הייתה בריטניה. מומחי מודי'ס החליטו לפני חודש להוריד את הציון של בריטניה מ-Aa2 ל-Aa3 - עדיין גבוה יותר מהציון הנוכחי של ישראל. פיץ' הורידה את הציון של בריטניה כבר באפריל, והורידה גם את הציונים של קנדה ואיטליה סמוך לאותו זמן.

השינויים המעטים שערכה S&P לא נגעו לדירוג עצמו, אלא למה שמכונה "תחזית הדירוג" - מעין הערת אזהרה שמציינת אם הציון צפוי לעלות או לרדת בעתיד, בהנחה שהמגמות הנוכחיות יימשכו. תחזית הדירוג או אופק הדירוג מצביע על "הסתברות גבוהה לשינוי הדירוג ב-18 החודשים הקרובים" בכיוון שאליו שונה.

S&P הורידה באביב את התחזית של אוסטרליה ויפן. מצד שני - היא העלתה (!) את התחזית של איטליה. פיץ' הייתה פסימית יותר. בין אפריל ליולי היא הורידה את התחזית לא רק ליפן, אלא גם לאוסטריה, לאוסטרליה, לאיסלנד, לארה"ב, לבלגיה ולצרפת.

האם עדכוני התחזית האלה מלמדים שחברות הדירוג בכל זאת אופטימיות יותר לגבי ישראל מאשר לגבי מדינות מפותחות אחרות? נראה שלא - כי העדכונים לא פסחו על ישראל. כותרת ב"גלובס" מ-25 באפריל שנתניהו בחר לא לשתף הודיעה כדלקמן: "בלי קשר לנגיף: מודי'ס הורידה את תחזית דירוג האשראי של מדינת ישראל לנייטרלי".

ביום ראשון אחר הצהריים, בהודעה מצולמת שגם אותה העלה לטוויטר, נתניהו כבר התנסח יותר בזהירות. "דירוג האשראי והתחזיות הכלכליות של מדינות מפותחות כמו בריטניה, קנדה, הונג קונג, איטליה ומדינות נוספות" - הוא אמר, בלי לציין באיזו סוכנות דירוג - "דירוגים ותחזיות אלה ירדו". גם הפעם, נתניהו הצניע את העובדה שאחת מחברות הדירוג הורידה את תחזית הדירוג של ישראל, אם כי לא את הדירוג עצמו.

בשורה התחתונה: דברי נתניהו לא נכונים ברובם. S&P לא נגעה בדירוג של אף מדינה מפותחת מתחילת המגפה, אך הורידה את התחזית לשתי מדינות. חברות אחרות הפחיתו דירוג לקנדה, איטליה ובריטניה, אבל הורידו גם את התחזית לישראל.

תחקיר: ארן רונדל ויפתח בריל