הבחירות בארה"ב המשיכו את המומנטום החיובי של הישראליות בוול סטריט: גלובס פרומתאוס עלה 3.6% בתחילת נובמבר

בימי המסחר שלאחר זכייתו של ג'ו ביידן בנשיאות המשיך המדד את המגמה החיובית מאוקטובר • באותה תקופה מדד ת"א 125 הוסיף לערכו 6.6%, ומדד נאסד"ק זינק ב-7.4%

ג'ו ביידן / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque
ג'ו ביידן / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

החברות הישראליות בוול סטריט נסחרו בחודש אוקטובר במגמה חיובית שהובילה את מדד גלובס-פרומתאוס שעוקב אחריהן לעלייה קלה של 0.4%. באותה תקופה, מדד ת"א 125 עלה ב-2.1%, בעוד מדד נאסד"ק נחלש בשיעור של 2.3%.

עם זאת, לאור הבחירות בארה"ב נציג הפעם גם את הנתונים של הימים הראשונים של חודש נובמבר, על מנת לבחון את השפעת הבחירות על החברות הישראליות. נתוני המסחר בתאריכים 1-9 בנובמבר מראים כי הללו נסחרו במגמה חיובית שהובילה את מדד גלובס-פרומתאוס לעלייה של 3.6%. באותה תקופה מדד ת"א 125 הוסיף לערכו 6.6%, ומדד נאסד"ק זינק ב-7.4%.

עליות נרשמו מתחילת חודש נובמבר גם בתתי המדדים. תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים הוסיף לערכו 3.3% ותת-מדד הטכנולוגיה עלה ב-3.2%. מדד ת"א ביומד ות"א טכנולוגיה עלו מתחילת החודש ב-1% וב-3.1% בהתאמה, ואילו את הזינוק המשמעותי ביותר רשמו מדדי נאסד"ק ביוטכנולוגיה ונאסד"ק טכנולוגיה שזינקו בשיעורים של 5.5% ו-9.2% בהתאמה.

לפי רו"ח אלי מלכה, שותף וראש תחום מימון מורכב בפרומתאוס, "בבחירות הנוכחיות השפעת תוצאות הבחירות הגיעה בסמוך להודעה של ענקית התרופות פייזר וחברת ביונטק הגרמנית על אפקטיביות בחיסון של יותר מ-90% במניעת הנגיף בקרב אנשים ללא עדות להדבקה מוקדמת. ההודעה גרמה לראלי בשווקים בעיקר בתחומי המלונאות, תעופה ואירוח, ומאידך מדדי הטכנולוגיה ((NASDAQ-100 Tech) סיימו את יום המסחר הראשון בעידן ביידן בירידה של 1.6% בשל הערכה כי ממשלו צפוי לעודד את הרגולטורים השונים לנקוט פעילות אגריסיבית נגד חברות טכנולוגיה מובילות. מנגד חברות האנרגיה רשמו עלייה של כ-14% כתוצאה משילוב של ציפיות לגידול בביקושים בשל התקדמות במרוץ לחיסון, יחד עם ציפיות מממשל ביידן לגישה מטיבה יותר עם חברות האנרגיה בדגש על מעבר לאנרגיה נקייה".

אם נחזור לנתוני אוקטובר, תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים נסחר ללא שינוי, בזמן שמדד ת"א ביומד רשם עלייה של 1.7% ומדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה ירד ב-3.7%. החברה הבולטת ביותר בתת המדד הייתה ארקטורוס תרפיוטיקס, שמנייתה זינקה באוקטובר בשיעור של 26% (אך נחלשה בהמשך) וכעת שווי השוק שלה הוא כ-1.2 מיליארד דולר. מתחילת השנה, מניית ארקטורוס השלימה טיסה של 337%. החברה, המפתחת תרופות מבוססות RNA ופועלת בחודשים האחרונים לפיתוח חיסון לנגיף הקורונה, דיווחה בחודש שעבר על הצלחה גבוהה בניסויים בחיות והחלה את הניסויים הקליניים בבני אדם. 

תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה איבד מערכו באוקטובר 0.4%. במקביל, מדד ת"א טכנולוגיה הוסיף לערכו כ-2.7% ומדד נאסד"ק טכנולוגיה איבד 1.3%. בין החברות הבולטות במדד, חברת הסייבר הישראלית צ'ק פוינט שפרסמה דוחות כספיים חיוביים לרבעון השלישי, עם הכנסות של כ-509 מיליון דולר ורווח Non-GAAP של 1.64 דולר למניה. 

ביונד אייר נושמת אוויר פסגות

את הדגש החודש שמו בפרומתאוס ייעוץ כלכלי על חברת המכשור הרפואי Beyond Air, הנסחרת בנאסד"ק בשווי של כ-93 מיליון דולר.

לפי פרומתאוס, החברה מצויה בשלב-קליני ומתמקדת בפיתוח טיפולים מבוססי חנקן חד-חמצני, לטיפול בחולים עם מחלות נשימתיות הכוללות זיהומים ריאתיים חמורים ויתר לחץ דם ריאתי, ושימוש בחנקן חד-חמצני גזי לטיפול בגידולים סרטניים. במסגרת פעילותה החברה פיתחה מחולל חנקן חמצני ומערכת הובלה ,LungFit ,שעושה שימוש בחנקן חמצני המיוצר מאוויר החדר במטרה להעביר כמויות מדויקות של חנקן חמצני אל הריאות של מטופלים מונשמים ולא מונשמים, לטיפול פוטנציאלי במגוון מחלות ריאתיות. המערכת היא ללא מיכל ומתאימה לשימוש עם מכונת הנשמה ומסוגלת לייצר חנקן חמצני מאוויר חדר לפי דרישה, ותוכל בעתיד להחליף מיכלי גז גדולים בלחץ גבוה, ובכך להוות יתרון משמעותי בהתנהלות בתי חולים - כגון צמצום צורך במלאי, מקום אחסון, שיפור ניכר של בטיחות בבתי החולים ויתרונות נוספים. המערכת הוגדרה כמכשיר רפואי לפי ה-FDA (רשות המזון והתרופות של ארה"ב) ואינה מאושרת לשימוש מסחרי אלא למטרות מחקר בלבד.

ביונד אייר עוסקת בפיתוח טיפולים ובמחקרים קליניים לטיפול במחלות ריאה זיהומיות כגון נגיף הקורונה, מה שמהווה עבורה מומנטום חיובי והופך אותה לאטרקטיבית יותר בעת הזו. לפי מחלקת המחקר של פרומתאוס, מניית החברה זינקה לשיא בתחילת מרץ עם פרוץ נגיף הקורונה ומחירה היה גבוה פי 2 ממחירה כיום, אך מאז מחיר המניה התמתן. החברה הוציאה לפועל מחקר קורונה בארה"ב ביוני האחרון שממצאיו צפויים להתקבל עד תום השנה. בפרומתאוס מוסיפים כי לאחרונה הודיעה החברה שתתחיל במחקר קליני בישראל, לצורך הערכת הבטיחות והיעילות של חנקן חמצני למבוגרים המאושפזים עם דלקת ריאות חריפה הנגרמת בין היתר מנגיף הקורונה.

המחקר הקליני שייערך בישראל, הינו רב-מרכזי וגלוי אליו יגויסו כ-90 חולים מבוגרים. כחלק ממטרות המחקר יוערכו פרמטרים הקשורים לבטיחות, סטורציה, חום, עומס נגיפי ואשפוז במחלקת טיפול נמרץ.

באוגוסט האחרון פרסמה ביונד אייר את תוצאות הרבעון הראשון הפיסקלי שהסתיים ביוני 2020 ובין היתר גם דיווחה לגבי סטטוס המחקר והפיתוח וכן על אבני הדרך העתידיות שלה. לחברה מספר פיתוחים המצויים בשלבים שונים המבוססים על המערכת שפיתחה.

השנה הפיסקלית של החברה מתחילה בחודש מרץ. הכנסותיה ברבעון הראשון (מרץ-יוני) הסתכמו בכ-229 אלף דולר -  קיטון בהשוואה להכנסות של כ-627 אלף דולר ברבעון המקביל אשתקד.
כאמור לחברה אין עדיין מוצרים בשוק, וההכנסות שהיא רושמת הן מרישיונות, כתוצאה מהסכם זכויות למכירה והפצה של המערכת שלה בארה"ב ובסין עם חברת Circassia. ההכנסות שרשמה החברה עד כה הן בגין השלמת אבני דרך. עם זאת, הקיטון בהכנסות נובע מביטול ההסכם עם המפיצה Circassia בדצמבר 2019, כך שההכנסות צפויות להתאפס עד למציאת מפיץ חלופי.

בשורת הרווח התפעולי החברה רשמה הפסד של כ-6.6 מיליון דולר, גידול של כ-70% ביחס לרבעון המקביל. עם זאת, בפרומתאוס מציינים כי ההפסד הנקי של החברה גדל ב-9% בלבד לכ-6.7 מיליון דולר. 

ביונד אייר סיימה את הרבעון הראשון עם מזומנים בסך כ-24 מיליון דולר בהשוואה לכ-20 מיליון דולר בתום השנה 2019 (שהסתיימה במרץ 2020). החברה מעריכה כי המזומן שבידה יאפשר לה לממן את הפעילות התפעולית לפחות שנה ממועד פרסום הדוח לרבעון הראשון. לחברה התחייבות פיננסית בסך כ-4.5 מיליון דולר בלבד.

לדברי אייל שבח, שותף מייסד וראש תחום טכנולוגיה בפרומתאוס, "על אף שהחברה נמצאת עדיין בשלבי פיתוח, נראה שהמומנטום של התפרצות נגיף הקורונה בשילוב עם המערכת שפיתחה, ההשקעה בפיתוח ומחקר ומצבה הפיננסי, מהווים עבור החברה הזדמנות וחוזקה להמשיך לשלבים ניסויים מתקדמים ולהתקדם למסחור מוצרים. כמובן שיש להביא בחשבון תלות גבוהה ברגולציה, וכי הפיתוחים עלולים להימשך זמן רב וייתכן שלא יניבו פרי. נראה שהחברה עובדת לפי אבני דרך ממוקדות מה שייתכן ויסייע לה להבטיח את צעדיה". 

המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות