רשות התחרות נגד העדפת רכש כחול-לבן: יעלה את יוקר המחיה

בחוות דעת שהעבירה הממונה על התחרות לראש הממשלה בנימין נתניהו קובעת רשות התחרות כי הרחבת החוק להעדפת רכש כחול לבן פוגעת בתחרות, תייקר את הרכש הציבורי, תעלה את יוקר המחיה וכן תרתיע משקיעים זרים מלהגיע לישראל

מיכל הלפרין,הממונה על רשות התחרות / צילום: רמי זרנגר
מיכל הלפרין,הממונה על רשות התחרות / צילום: רמי זרנגר

בארגוני המעסיקים והתעשייה זועמים על חוות הדעת שהעבירה הממונה על התחרות לראש הממשלה בנימין נתניהו נגד הרחבת העדפת תוצרת כחול-לבן במכרזים ציבוריים. על פי חוות הדעת, הרחבת החוק להעדפת רכש כחול לבן פוגעת בתחרות, תייקר את הרכש הציבורי, תעלה את יוקר המחיה וכן תרתיע משקיעים זרים מלהגיע לישראל. בכך, מצטרפת הממונה על התחרות, עו"ד מיכל הלפרין, לעמדת האוצר המתנגד להרחבת החקיקה בטענה כי היא מייקרת את עלויות המכרזים הציבוריים ומרתיעה משקיעים.

לדברי יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, שתמך בהרחבת חוק העדפת תוצרת הארץ, "מדובר בסיכול ממוקד של משרד האוצר כנגד מדיניות ראויה של ראש הממשלה בעת הזו. אנו מצויים בתקופה הכי קשה שידע המשק, עם עסקים קורסים ומיליון מובטלים ואחד הפתרונות החשובים ביותר הוא הגברת ביקושים והאצה של רכש תוצרת הארץ על מנת להחזיר עובדים רבים לתעסוקה ולהניע את גלגלי המשק".

חוות הדעת של הממונה הוגשה לקראת דיון שאמור להיערך בטיוטת הצעת מחליטים שהפיץ משרד ראש הממשלה הקובעת העדפת רכש כחול לבן. על פי ההצעה, ספק שיציע סחורה מתוצרת הארץ יוכל להשוות את מחיר הצעתו למחיר ההצעה שדורגה במקום הראשון במכרז, אם הזוכה מחו"ל. זאת, במקום המנגנון הקיים כיום לפי יש להעדיף תוצרת מקומית אם הספק המקומי יקר בעד 15% מהספק בחו"ל.

"מנגנון העדפה מסוג זה פוגע במודע בתרות במכרזים"

ההצעה נדונה חרף התנגדות האוצר, ותחת לחץ משמעותי מצד ארגוני התעשייה והעסקים, אך אל המתנגדים הצטרפה כעת גם הממונה על ההגבלים אשר כותבת במסמך התייחסות לטיוטת הצעת המחליטים שהעבירה לקראת הדיון, כי "מנגנון העדפה מסוג זה פוגע במודע בתרות במכרזים, על מנת לעודד את הייצור המקומי ולתמוך בו, כאשר עלות ההעדפה מגולמת במחיר המכרז".

עוד כותבת רשות התחרות כי "ככל שנוצרים עיוותים בהליך התחרות שנוצר כתוצאה מתקנות חובת מכרזים (העדפת תוצרת הארץ), הדבר מוביל לכך שגופי הממשלה, לרבות חברות ממשלתיות, רשויות מקומיות, חברות מים וביוב, נמלים, מוסדות להשכלה גבוהה, בתי חולים, קופות חולים, רשויות ממשלתיות, מועצות דתיות וכו' מחויבים לשלם יותר עבור מוצרים אותם ניתן לרכוש במחיר נמוך יותר בשוק החופשי. נטל העלות העודפת הזאת מתגלגל בסופו של דבר על צרכני השירותים של עורכי המכרז".

לעמדת רשות התחרות, במקרים בהם הגורם הנושא בנטל המדיניות הוא הציבור בכללותו, קיים קושי לכמת את הפגיעה ולזהות מראש את השלכות הרוחב של הפגיעה על קבוצות שונות באוכלוסייה. בהסתכלות רחבה ניתן לזהות את העדפת תוצרת הארץ במרכזי רכש כחלק ממכלול הרגולציה הפוגעת בתחרות.

עוד על פי חוות דעת רשות התחרות, הפתרון של העדפת תוצרת הארץ המחליש את התחרות, צפוי לפגוע בציבור. שכן הגנות רוחביות מפני תחרות לא רק מעלות את יוקר המחיה אלא הן חותרות תחת אחד המנועים המרכזיים של התייעלות וחדשנות ופוגעות בפיריון המקומי.

עוד קובעת רשות התחרות כי הרחבת העדפת תוצרת הארץ עלולה ליצור גם נזקים לטווח הארוך בכל הנוגע לפעילות של ספקים זרים בישראל. "ככל שההעדפה תצלח במטרתה, קרי הדרת הספקים הזרים והעלאת היקפי האספקה של ספקים מקומיים, כך יישלח מסר מרתיע לספקים זרים, היוצר אי ודאות בכל הנוגע לכדאיות בהשקעות הנדרשות לפעילות בישראל".

על כך כותבת הממונה כי "הרתעת גורמים זרים מפעילות במשק הישראלי צפויה להחזיר את המשק אחורה מבחינת יוקר המחיר, איכות המוצרים והגיוון שלהם כאשר כל אלו יתורגמו בפועל לצמצום הצריכה והצמיחה במשק".

השר עמיר פרץ: "להעמיד את העדפת תוצרת המקומית בראש"

שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ, דחה את ממצאי הממונה ואמר כי "אני מתכוון להמשיך וליצור את התנאים המקסימליים להעדפת תוצרת מקומית. אסור לשפוט את המציאות הנוכחית שבה מאות אלפי עסקים בסכנת סגירה וכמיליון מובטלים ללא אופק תעסוקתי. לכן, צריך לפעול בהתאם למציאות הכלכלית בימי קורונה ולהעמיד את העדפת תוצרת המקומית בראש סדר העדיפויות.

"בכוונתי להמשיך ולפעול לקידום הצעת המחליטים להעדפת תוצרת מקומית כחול לבן, בתיאום עם משרד רה"מ שתחול על המכרזים הממשלתיים ועל גופים המתמודדים במכרזים ע"י הממשלה לרבות הרשויות המקומיות וקופות החולים. ככול שנצליח לשמור על עסקים ולמנוע את סגירתם, כך נגדיל את התחרות. לכן, אינני מקבל את עמדת רשות התחרות. מדיניות משרד הכלכלה והתעשייה תמשיך לתמוך בהעדפת תוצרת מקומית".

לדברי נשיא להב עו"ד רועי כהן, "שוב הרגולטור מתייחס לסוגיית רכש כחול לבן לפי החור שבגרוש ולא רואה את התמונה הכוללת של הגדלת הביקושים ורכש כחול לבן שיביא להגדלת התעסוקה. מדינה עם מליון מובטלים זקוקה בעת הזו יותר מכל לתעסוקה והגדלת הצריכה הפרטית בכסף שלנו שיישאר במדינה שלנו ויש באלמנטים האלה לא פחות אם לא יותר מפער של 10-15% במחיר. כל מדינות העולם מעודדות צריכה ורכש מקומי כי הן מבינות שצריך לדאוג לאזרחי המדינה לתעסוקה.

"הנסיון לצבוע את זה בנתון שייפגעו העסקים הקטנים זה זריעת חול בעיניים, בין אם העסקים הקטנים יזכו על פי הקריטריונים של העדפה הקיימת עבורם כיום בחוק חובת מכרזים, ובין אם יהיו קבלני משנה של זוכים עסקים גדולים מרכש כחול לבן. בכל מקרה מצבם רק ייטב. חוות הדעת הזו מנותקת מהמציאות של תחרות לא הוגנת בין חברות כחול לבן לחברות מחו"ל, מתבססת על נתונים ועובדות שלא נבדקו, ונעשו בצורה חובבנית ובלתי אחראית שיש בה פגיעה בחוסן של המשק הישראלי".

גם נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, הגיב בחריפות על עמדת הממונה על התחרות ואמר: "נייר חובבני שכדאי היה לגנוז. הרשות לא בדקה מי החברות שזוכות במכרזי המדינה על חשבון התעשייה הישראלית- החברות החזקות בעולם או חברות שנתמכות על ידי ממשלות כמו טורקיה וסין. הרשות לא טרחה לבדוק את עלות הייצור בישראל בהשוואה לעולם ולא שוחחה כלל עם התעשייה הישראלית. כדאי שכל יחידות הממשלה, כולל הרשות, יבינו שהמטרה המרכזית בשנים הקרובות תהיה לייצר פעילות כלכלית ומקומות תעסוקה, כמו שקורה בכל המדינות בעולם כרגע. מקומם שרשות ממשלתית קוראת להגדיל את הרכש הזר מכספי המסים של תושבי ישראל, שקרוב למיליון מהם כרגע מחוסרי תעסוקה".