ג'ו ביידן | ניתוח

כשג'ו ביידן יהיה בשלטון, לא יהיו יותר פסגות ראווה עם קים ג'ונג און

הנשיא הנבחר הוא הראשון בתולדות ארה"ב שנכנס לתפקיד כאשר לצפון קוריאה יכולת לשגר טיל המגיע לאדמת ארה"ב

ג'ו ביידן / צילום: Rogelio V. Solis, AP
ג'ו ביידן / צילום: Rogelio V. Solis, AP

הנשיא הנבחר ג'ו ביידן צפוי לחזור לגישה קונבנציונלית יותר במשא ומתם מול צפון קוריאה - גישה המערבת לחץ עם מה שהוא קורא לו "דיפלומטיה בעלת עקרונות".

הבעיה העיקרית עבור ביידן תהיה לעשות שינוי בנושא מדיניות חוץ רגיש זה, אשר הותיר ממשלים אמריקאיים רבים במבוכה - כולל ברק אובמה בשמונה שנות נשיאותו ודונלד טראמפ, שנפגש עם מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און שלוש פעמים.

כיום יש בידי פיונגיאנג ארסנל נשק יותר משוכלל מאי פעם. ביידן יהיה הנשיא האמריקאי הראשון הנכנס לתפקידו מאז שהפגינה צפון קוריאה יכולת לשגר טיל שמסוגל להגיע לאדמת ארה"ב.

"פירוק מנשק גרעיני הוא היעד האסטרטגי ארוך הטווח ולשם צריך לכוון", אמר מרקוס גרלוסקס, קצין מודיעין לשעבר בצבא ארה"ב וכיום עמית בכיר בוועידה האטלנטית. "אך צריך גם מטרות ריאליות לטווח הקרוב", הוסיף.

חיבוק לבריון השכונתי

ביידן, אשר הגדיר צפון קוריאה מפורקת מנשק גרעיני בתור יעד, דוחה את גישתו של טראמפ, והודיע שישים קץ למפגשי פסגה ללא תנאים מוקדמים שהוא הגדיר אותם כמתן חיבוק לבריון השכונתי. במהלך הקמפיין אמר ביידן שיישב לשיחות עם מנהיג צפון קוריאה רק אם פיונגיאנג תגיע בגישה כנה ותבטיח לצמצם את הארסנל הגרעיני שלה.

כחלק מדגש זה על שיחות בדרג נמוך יותר, אמרו יועציו של הנשיא הנכנס שהיו רוצים לצרף מדינות אחרות לשיחות, כולל דרום קוריאה וסין. הנשיא ג'ורג' וו. בוש נקט בגישה רב-צדדית דומה בתחילת המאה.

אך צפון קוריאה, כך לפי דיווחים ברשתות התקשורת במדינה, הנשלטות על ידי המשטר, הזהירה מדינות אחרות שלא ייכנסו לקלחת היחסים בין משטר קים לארה"ב.

אין זמן לנסח אסטרטגיה

יש סיכוי שלא יהיה לביידן זמן רב לנסח אסטרטגיה. מאז שנת 2005, המשטר בצפון קוריאה קיבל ממשלים אמריקאים - או נשיאים שנכנסו לקדנציה שנייה - בניסויי נשק תוך שבועות או חודשים ספורים מרגע ההשבעה בינואר. במקרה של טראמפ, הם עשו ניסוי ירי בטיל בליסטי רק שלושה שבועות אחרי ההשבעה. במקרה של אובמה, שני ניסויי טילים קרו תוך ארבעה חודשים מרגע שנכנס לבית הלבן וניסוי נוסף כמה שבועות אל תוך הקדנציה השנייה שלו.

משטר קים לא יפעל מיד, אם כי הוא צפוי לחפש רמזים לגבי מדיניות צפון קוריאה של ביידן, אמרה ג'ין לי, ראש תוכנית קוריאה במרכז ווילסון, מכון מחקר עצמאי בוושינגטון.

אם פיונגיאנג לא תאהב את מה שהיא רואה, אמרה לי, "נראה אותם פונים לפרובוקציות על מנת לחזור לרדאר של הממשל האמריקאי".

את שנת 2020 פתח מנהיג צפון קוריאה בהכרזה שיחשוף נשק אסטרטגי חדש, וכמו כן הודיע שאינו מכבד יותר את ההפסקה ארוכת-השנים בניסויים בטילים ארוכי-טווח או גרעיניים. בלי ניסויים כאלה אמנם יש לצפון אפשרות - אך לא הוודאות - שיפגע בקרקע אמריקאית, מפני שהמשטר עוד לא הדגים את כל השלבים בדרך למתקפה גרעינית שתצליח.

פיונגיאנג משוויצה בנשק חדש

לעת עתה, פיונגיאנג משוויצה בנשק חדש ומתקדם אך עוד לא הדגימה אותו. בתהלוכה צבאית בחודש שעבר, חשף קים נשק ארוך-טווח חדש. מדובר בטיל בליסטי בין-יבשתי שהוא ככל הנראה הראשון בעולם שיכול גם להתנייד וגם לשאת מספר ראשי נפץ במקביל.

לקראת הבחירות בנובמבר, לא היו לקים סיבות מספקות ליצור פרובוקציה שתרגיז את טראמפ, אשר הבטיח להגיע להסכם עם פיונגיאנג מהר אם ייבחר בשנית. אך חישוביה של צפון קוריאה השתנו עם בחירתו של ממשל ביידן, אומרים מומחי ביטחון.

בצפון קוריאה עוד לא הגיבו לתוצאות הבחירות בארה"ב. אך ג'ו ביידן הוזכר כבר בדיווחים בתקשורת המדינתית בשנה שעברה, כאשר תואר כ"אוויל בעל מנת משכל מוגבלת". באזכור אחר בעיתונות הצפון קוריאנית תואר ביידן כ"כלב מוכה כלבת אשר יש להכותו למוות".

כמה מיועציו של ביידן טוענים שמאוחר מדי לשכנע את קים לוותר על הארסנל הגרעיני שלו, כך אמר אוונס רביר, דיפלומט אמריקאי לשעבר ששוחח עם כמה מיועציו של הנשיא הנבחר על צפון קוריאה. "יש כאלה במחנה ביידן שהיו שמחים להתחיל בשיחות 'הגבלת הנשק' עם פיונגיאנג על מנת 'להכיל' את הבעיה", אמר רביר. מדיניות כזו אמורה להגביל את כמות הנשק שלהם.

מי שמטילים ספק בגישה כזו, רביר ביניהם, מאמינים שבטקטיקה כזו צפויה ארה"ב לבסוף להכיר בצפון קוריאה כמדינה גרעינית. דבר זה ייתן דחיפה למדינות כמו אירן לרוץ קדימה עם השאיפות הגרעיניות שלה. זה עשוי גם להתחיל מרוץ חימוש מיותר בין בנות בריתה של ארה"ב, אמר ראלף קוסה, נשיא לשם כבוד של הפורום הפסיפי, מכון מחקר שמושבו בהוואי.

"החיסרון האמיתי הוא שזה יעודד את סיאול, אם לא את טוקיו וטאיפיי, לחפש את האופציה הגרעינית ולחתור תחת השאיפה לפירוק מנשק גרעיני", אמר קוסה.

אך להקפאה או הגבלה גרעינית יהיו יתרונות ביטחון מידיים, כמו חתירה לעצור את ניסיונותיה של צפון קוריאה לייצר עוד חומרים גרעיניים או טילים, אמר אדם מאונט, עמית בכיר בפדרציה של מדענים אמריקאים, מכון מחקר מוושינגטון.

"המטרה האולטימטיבית נשארת בעינה - צפון קוריאה שאינה גרעינית", אמר מאונט.