הסכם הסחר ההיסטורי שמסבך את ביידן ומעצים את כוחה של סין

ההסכם בין 15 מדינות כולל אוסטרליה, יפן, סינגפור, תאילנד ואחרות, מכסה כשליש מהתפוקה הכלכלית העולמית ומסמן את השפעתה המתחזקת של סין באזור • ההסכם, שמקרב בין הכלכלות מגביר את הלחץ על ביידן להעמיק את קשרי הסחר של ארה"ב באזור דרום מזרח אסיה ודרום האוקיינוס השקט

מנהיגי המדינות ושרים שחתמו  על ההסכם ביום ראשון, התקבצו יחד לתמונה "משותפת". המו"מ וטקס החתימה נערך בווידאו / צילום: Associated Press
מנהיגי המדינות ושרים שחתמו על ההסכם ביום ראשון, התקבצו יחד לתמונה "משותפת". המו"מ וטקס החתימה נערך בווידאו / צילום: Associated Press

חמש עשרה מדינות וביניהן סין חתמו על הסכם סחר גדול אחרי שנים של משא ומתן סבוך. ההסכם מהווה אתגר מוקדם לנשיא ארה"ב הנבחר, ג'ו ביידן, בבואו לקדם מדיניות סחר חדשה.

ההסכם, שנחתם ביום ראשון ומכונה השותפות האזורית הכלכלית המקיפה (RCEP) יוצר בלוק אזורי הכולל בערך שליש מהתפוקה הכלכלית העולמית.

השותפות מציבה מבחן מוקדם לממשל ג'ו ביידן הנכנס, כשזה האחרון מתחיל במלאכה של ניסוח מדיניות סחר מול סין. הנשיא-הנבחר ג'ו ביידן, כבר אמר בעבר שהוא מעדיף להמתין לפני שיחתום על הסכמי סחר חדשים ויבקש קודם לכן לאגד בנות ברית כלכליות מאחורי גישה יותר נוקשה וחזקה מול סין. אך ההסכם החדש מסמן שמדינות אחרות - כולל בנות ברית של ארה"ב כמו יפן ודרום קוריאה - לא מחכות לביידן.

סכסוכים גיאופוליטיים הוסטו הצידה

הבלוק החדש כולל הרבה מהכלכלות החזקות והתוססות ביותר בדרום מזרח אסיה. חלקן הסיטו הצידה סכסוכים גיאופוליטיים על מנת להזניק את הסחר והצמיחה בזמן מגפת הקורונה. חוץ מסין, הבלוק כולל את יפן, דרום קוריאה, אוסטרליה, ניו זילנד ועשר מדינות נוספות מדרום מזרח אסיה, מוויטנאם ואינדונזיה ועד תאילנד וסינגפור.

"עידוד הסחר החופשי חשוב עכשיו אפילו יותר, כאשר הכלכלה העולמית בנסיגה וישנם סימנים שמדינות פונות פנימה", אמר ראש ממשלת יפן יושיהידה סוגה בפגישה של מנהיגי מדינות ה-RCEP, על פי בכיר בממשלה היפנית.

הכלכלה הגדולה בעולם, ארה"ב, אינה חלק מההסכם. ההסכם נוסח ברוח הסכם אחר, שנקרא השותפות הטרנס-פסיפית. בלוק זה אינו כולל את בייג'ינג ומלכתחילה נחתם על מנת להוות כוח נגד להשפעתה הגוברת של סין באזור ובעולם כולו. אך וושינגטון, שנמנעה מלחתום על הסכמי סחר גדולים בתקופת נשיאותו של טראמפ, יצאה מתוך השותפות הטרנס-פסיפית וגרסה שלו, שלא כוללת את השתתפותה של ארה"ב, נחתמה על ידי אחת עשרה המדינות האחרות בהסכם.

הלחץ על ביידן גובר

ההסכם האסיאתי שנחתם ביום ראשון מצומצם יותר מהשותפות הטרנס-פסיפית, אך הוא מגביר את הלחץ על ביידן להעמיק את קשרי הסחר של ארה"ב באזור דרום מזרח אסיה ודרום האוקיינוס השקט. ביידן הזהיר בשנה שעברה שאם ארה"ב לא תקבע את חוקי המשחק תעשה זאת סין, והוא הודיע שינסה לדון מחדש על כניסה לשותפות הטרנס-פסיפית אך לא נקט בעמדה החלטית בנושא לכאן או לכאן. צוות המעבר של הנשיא הנבחר סירב ביום ראשון לענות לשאלות "וול סטריט ג'ורנל" בנושא ה-RCEP.

למרות שלרוב המדינות, שהן חלק מההסכם שנחתם ביום ראשון, כבר יש קשרי מסחר ענפים - הן מסתמכות זו על רעותה לקבלת סחורות החל מאורז וכלה בטרנזיסטורים - ההסכם החדש הוא בעל משמעות מפני שהוא יוביל למערכת מסחר יותר אחידה. על פי מומחי סחר המכירים את פרטי ההסכם, הוא אמור להקל על יצרנים במדינות האזור לייבא חומרי גלם מבלי להצטרך לשלם מיסים גבוהים, ולייצא סחורה מוכנה מבלי להיתקל בחסמים כמו מיסים ומכסים.

ג'ו ביידן / צילום: Rogelio V. Solis, AP
 ג'ו ביידן / צילום: Rogelio V. Solis, AP

טקס חתימת ההסכם נערך בזום

בטקס החתימה ביום ראשון, ששודר בוועידת וידאו בגלל המגפה, שרים מחמש עשרה המדינות חתמו על ההסכם והראו את חתימתם למצלמה. השלמת ההסכם מגיעה אחרי שנים של מתחים גוברים במסחר, בייחוד בין ארה"ב לסין, אשר העמידו בספק את עתידה של הגלובליזציה.

ראש ממשלת סין, לי קצ'יאנג, אמר שהחתימה מראה שרב-צדדיות וסחר חופשי "הם עדיין הכיוון הנכון לכלכלה העולמית ולאנושות". הוא הוסיף שההסכם הוא "נקודת ציון בשיתוף הפעולה בין מדינות מזרח אסיה", אשר ייתן דחיפה לכלכלה העולמית.

על פי ממשלת יפן, הסכם ה-RCEP יבטל את המיסים על 91% מהסחורות בין המדינות החברות. הוא יוריד חסמי סחר עם הרבה משותפות המסחר הגדולות ביותר של יפן ויעלה את כמות המוצרים שנשלחים לדרום קוריאה ללא מיסוי מ-19% ל-92% ולסין מ-8% ל-86%.

תעשיית הרכב של יפן, מנוע מרכזי של הכלכלה המקומית, אמורה להרוויח מהשותפות. העסקה תחסל את המיסים על כמעט 50 מיליארד דולר בחלקי רכב שנשלחים לסין כל שנה - כמות הכוללת כ-87% מכל חלקי הרכב הנשלחים מיפן לשכנה המערבית שלה, כך אמרו בכירים בממשלה.

בכירים מכל מדינות האזור אמרו שהם מצפים שההסכם יעזור למדינות להילחם טוב יותר בנזק הכלכלי שנגרם עקב המגפה. מוחמד אזמין עלי, השר למסחר בינלאומי של מלזיה, הגדיר את השותפות כ"כלי לשיקום כלכלי" שיעזור לפתוח שווקים ולחזק שרשראות אספקה. ממשלות לאומיות צריכות לאשרר את ההסכם לפני שהוא נכנס לתוקף.

איזון האינטרסים בין המדינות

לאחר שמונה שנים של משא ומתן, השותפות עומדת מול אתגרים גדולים בבואה לאזן בין האינטרסים של מדינות שנמצאות בנקודות אחרות בהתפתחות הכלכלית שלהן. הודו, שהייתה חלק מהשותפות המוצעת, יצאה ממנה בשנה שעברה, מתוך חשש שההסכם יביא להצפה במוצרי יבוא. ראש ממשלת יפן סוגה אמר שהוא מצר על החלטתה של הודו ומקווה שהיא תשתכנע להצטרף לשותפות בהמשך.

אפילו בלי הודו, אוכלוסיית המדינות שהן חלק מההסכם גודלה בערך כשליש מכלל האנושות.

"העובדה שאתה יכול להגיע להסכם עם כל המדינות האלה כולל סין היא הישג משמעותי", אמר וויליאם ריינש, מומחה מסחר במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים, מכון מחקר שמושבו בוושינגטון. ריינש אמר עוד כי היעדרותה של ארה"ב מההסכם שולחת מסר לממשל ביידן הנכנס, ש"הם יצטרכו להקדיש יותר מחשבה לאיזו מדיניות הם הולכים לנקוט מול מדינות האוקיינוס השקט".