הישראלי שמאחורי החיסון של מודרנה: "ישראל היתה מהראשונות שהאמינו בנו. ייצור המנות שתקבלו כבר החל"

ד"ר טל זקס, הסמנכ"ל הרפואי של חברת מודרנה, ציין כי ישראל שריינה כמות "לא זניחה" של חיסונים • אם הכול ילך כמתוכנן, שיווק המוצר יוכל להתחיל כבר בדצמבר

טל זקס / צילום: עמוד היוטיוב של Moderna
טל זקס / צילום: עמוד היוטיוב של Moderna

ד"ר טל זקס, הסמנכ"ל הרפואי של חברת מודרנה, אמר היום בשיחה עם "גלובס" כי בזכות ההסכם שנחתם מבעוד מועד עם חברת מודרנה, ישראל תהיה בשורה הראשונה של המדינות שיקבלו מנות מן החיסון של החברה, שייצורו כבר החל. "ישראל הייתה בין המדינות הראשונות שהאמינו בנו. המקדמה שהיא שילמה עזרה לבנות את קווי היצור של החברה. יחד עם מדינות נוספות ששריינו מנות מראש, היא תקבל מנות שייצורן כבר החל בשווייץ, על ידי השותפה שלנו לונזה". למודרנה יש גם מפעל עצמאי בארה"ב, וגם הוא החל כבר ביצור החיסונים, אבל מנות אלה משוריינות לשוק האמריקאי.

זקס ציין כי ישראל שריינה כמות "לא זניחה" של חיסונים. המפגש של החברה עם ה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית, צפויה להיערך בשבועות הקרובים. אז תציג מודרנה לרשות נתוני בטיחות שנאספו לאורך חודשיים מכל המתנדבים בניסוי וכבר תוכל להציג גם נתוני יעילות מ-151 חולים, לעומת נתונים מ-95 חולים שהוצגו היום. אלה נחשבות לתוצאות היעילות המלאות של הניסוי. אם הכול ילך כמתוכנן, שיווק המוצר יוכל להתחיל כבר בדצמבר.

"התוצאות הן מלהיבות מאוד, ותואמות את האופטימיות שהייתה לנו, בזכות התוצאות היפות בניסוי שלב1 שבו הראינו שאנחנו מצליחים ליצר כמות גדולה של נוגדנים מנטרלים. אחרי שראינו את התוצאות של פייזר, אז בכלל היינו אופטימיים. אני חושב שהתוצאות הללו מחזקות לא רק את האופטימיות לגבי חיוסני ה-RNA, אלא באופן כללי את הקורלציה בין נוגדנים מנטרלים לבין תוצאה אמיתית טובה בבני אדם, כלומר הן מחזקות גם את הסיכוי שיתר החיסונים שעברו בהצלחה את שלב 1 של הניסויים יצליחו, ואני מאחל הצלחה לכולם".

זקס הוסיף שבנוסף לכך שרק 5 חולים היו בקבוצת הניסוי לעומת 90 בקבוצת הביקורת, הרי שכל החולים שחלו במחלה חמורה היו בקבוצת הביקורת. כך, ייתכן שבנוסף למניעת מחלה, החיסון גם מגן מפני מחלה חמורה אצל מי שבכל זאת חלו למרות החיסון. אך זו עדיין רק הערכה על בסיס נתונים מעטים ויהיה צורך לבחון אותה שוב במדגם המלא.

אפשר כבר לדעת למשך כמה זמן החיסון יהיה יעיל?
"אנחנו חושבים, לאור רמות היעילות היפות ורמות הנוגדנים המנטרלים הגבוהות בדם, שהחיסון יהיה אפקטיבי לכל הפחות לכמה חודשים טובים. בתנאים של פנדמיה, זה מאשר את הצפי שנוכל למגר את המגיפה. האם נצטרך לקבל בוסט נוסף אחרי שנה או כמה שנים? את זה כבר קשה יותר לדעת".

מודרנה תוכל ליצר 500 מיליון מנות של החיסון על מיליארד מנות. החיסון ניתן לשינוע במקפיא של מינוס 20 מעלות, אך גם מחוץ למקפיא כזה הוא מחזיק עוד 30 יום במקרר רגיל, כך שניתן לשנעו יחסית בקלות למקומות מרוחקים.

"אבל צריך עוד קצת סבלנות", הוא מסכם, "רק עוד קצת זמן לשמור על עצמנו בשיטות הקיימות".