צ'ק אין | פיצ'ר

התיירים מחכים, אבל הדרך למתווה תיירות נכנסת עוד רצופה אתגרים

בענף התיירות ממתינים זה חודשים לאישורו של מתווה שייאפשר לענף להתנהל, גם אם חלקית, תחת מגבלות הקורונה • הצעות דווקא יש, אבל אין אור ירוק • מנכ"ל לשכת התיירות הנכנסת: "הממשלה רואה אופק של עד 48 שעות קדימה. בתיירות זה לא יכול לעבוד"

צליינים בכנרת. חלק מהאתרים שלשמם הם מגיעים, סגורים / צילום: Shutterstock
צליינים בכנרת. חלק מהאתרים שלשמם הם מגיעים, סגורים / צילום: Shutterstock

אי שם בחודש אוגוסט דובר על מתווה לתיירות נכנסת. בהדרגה ובקבוצות, אבל משהו להתחיל אתו. הימים חלפו והמתווה, על אף שהוא כבר נוסח - טרם אושר סופית. המטרה היא להתחיל בתיירות מאורגנת, תוך דגש על תיירי הדת שיתנהלו בקפסולות לאורך כל השהות. המתווה דורש שיבצעו בדיקות קורונה מסוג PCR בארץ המקור, יתנהלו עם מורה דרך ונהג אחד ובנפרד מכלל הציבור בזמן האוכל ובביקור באתרי תיירות. לא משהו שנשמע בלתי ישים אבל נדמה שבדומה לתחומים אחרים בחיינו, החשש הוא בעיקר לקבל החלטה שתיתן למתווה הזה אור ירוק.

מחד נמצא החשש של משרד הבריאות לעלייה בנתוני התחלואה עם כניסת תיירים לישראל, מאידך, נמצאת הקורונה הכלכלית שטלטלה את ענף התיירות והמלונאות אמורה להאיץ ביישום של מתווה זהיר ומדורג או לפחות לתת אופק כלשהו ליישומו.

בדיון שנערך בוועדה המיוחדת לעניין נגיף הקורונה בשבוע שעבר הציג הממונה על היחסים הבינלאומיים במשרד הבריאות ד"ר אשר שלמון את נתוני יבוא התחלואה מחו"ל. בחודש אוקטובר אותרו 639 חולים שמקור הדבקתם בחו"ל (על סמך חקירות אפידמיולוגיות). 72% מהחולים נכנסו ממדינות אדומות והם מהווים כ-1% מכלל הנכנסים ממדינות אלה ו-28% ממדינות ירוקות והם מהווים 0.3% מהנכנסים ממדינות אלה.

אין אפשרות לתת צפי ליישום

באותו דיון הציג ד"ר שלמון מתווי תיירות שטרם אושרו: הראשון, כניסת קפסולות של תיירים לישראל, השני, מודל שיאפשר לאנשי עסקים ישראלים לצאת מהארץ לדיונים/פגישות ל-96 שעות ולשוב לבידוד מקוצר של 5 ימים בכפוף לביצוע בדיקת קורונה. אלה מצויים על שולחנו של שר הבריאות בשעה שענפי התעופה והתיירות נאבקים לשרוד.

ל"גלובס" הסביר ד"ר שלמון כי "משרדי הבריאות והתיירות יצרו מודל משותף לכניסת תיירים ממדינות ירוקות במסגרת מאורגנת עם בקרה הדוקה מאוד, כך שמבחינת מפעילי התיירות, לא בטוח שזה המתווה שיוכל להתניע את הענף. צריך לזכור שהמלונות בישראל סגורים ברובם וכך גם רוב האתרים שלשמם מבקשים אותם תיירים, ברובם צליינים, לבקר בישראל. הפארקים הלאומיים אמנם פתוחים אבל המוזיאונים או אתרי מורשת סגורים. למרות שאנחנו מבינים את הצורך של מפעילי התיירות לקבל התראה מראש לתחילת המתווה לצורך התארגנות, המתווה הזה לא יכול להיות מיושם מחר בבוקר, כאשר במקביל אין לנו אפשרות לתת צפי עתידי לתחילת יישומו לנוכח התחלואה המשתנה. המתווה כולל גם חובת ביצוע בדיקות קורונה ובקרה מסודרת לרבות מידע שצריך להימסר על ידי התיירים, ותיעוד בכל המקומות בהם יבקרו. בשלב הראשון אנחנו מדברים רק על תיירים ממדינות ירוקות בעיקר מהמזרח הרחוק דוגמת סין או יפן. בשלב זה אנחנו לא יכולים אפילו לחשוב על מתווה לתיירות נכנסת ממדינות אדומות שהן מקור התיירות העיקרי לישראל, דוגמת ארה"ב או מדינות מערב אירופה. לשם הדוגמה, גרמניה ואנגליה היו ירוקות לפני חודש וכעת הן אדומות; הכול דינמי וקשה לתת תחזית או צפי להתחלת התוכנית גם כאשר היא מכוונת לבאים ממדינות ירוקות בלבד".

לגבי המתווה שיאפשר לישראלים לצאת לגיחה קצרה לחו"ל (לצורך עסקי, אקדמי וכד') אמר "זה מתווה שעדיין נמצא בדיונים והוא מונח על שולחנו של השר".

מנכ"ל לשכת תיירות נכנסת, יוסי פתאל, ממתין חודשים לקבל את האישור המיוחל למתווה תיירות מאורגנת: "אנחנו מבינים שהשאלה מתי הוא ייכנס לתוקף תיקח זמן אבל אנחנו מחכים לקבל אור ירוק למתווה שכבר מנוסח. אנחנו חייבים לתת תשובות ללקוחות שלנו בחו"ל על איך יתנהל המתווה. אם רוצים שנכניס תיירים בינואר אנחנו צריכים היום לקבל אישור למתווה. לנו הודיעו שהמתווה יופעל רק כאשר בתי המלון יקבלו אישור לפתוח, בשלב הרביעי של תוכנית משרד הבריאות. אומרים לנו גם שהכול פוליטי וששר הבריאות כמו כל הממשלה רואה אופק של עד 48 שעות קדימה. בתיירות זה לא יכול לעבוד. לא ביקשנו מועד ביקשנו אישור וביקשנו היגיון - אם לישראלים מותר לצאת למדינות ירוקות ולשוב בלי בידוד, למה אי אפשר להכניס תיירים ממדינות ירוקות לישראל? אנחנו מבקשים זמן התארגנות.

"יש לנו הזמנות לרבעון הראשון של 2021 בהיקף של 25% מהרבעון הראשון של 2020, יש מקדמות ששולמו לבתי מלון והספקים מבקשים תשובות, הלחץ הוא שהם יבטלו ויעבירו את הטיולים למדינות אחרות. אלו קבוצות בעיקר מהתחום הדתי שיש להן מה לעשות פה. לא נכון שהאתרים סגורים נוכל לקחת אותם לבקר בתנאי התו הסגול בכל המקומות. כמה זמן יוכלו להחזיק ערי הפריפריה כמו עכו, טבריה וצפת בלי תיירות שהיא מקור פרנסה עיקרי עבורן? אנחנו מציעים למשרד הבריאות להתמקד בנושאים רפואיים ולא תיירותיים. אנחנו רק מבקשים שיתנו לנו להתחיל להיערך. זו דרישה הגיונית".

צריך מדריך טוב ותיירים ממושמעים

הצעד הראשון יכול להיות עם פיילוט ואפילו כזה שיכלול מטיילים ישראלים שיתנהלו כתיירים "אנחנו מאוד רוצים לראות מתווה תיירות נכנסת שיתחיל באופן מדורג ומבוקר", אומרת פרופ' אילנה בלמקר, מומחית לבריאות הציבור, פרופ' חבר בדימוס בפקולטה למדעי בריאות באונ' בן גוריון ולשעבר רופאת מחוז הדרום במשרד הבריאות. "מתווה תיירות הקפסולות מקובל עלינו, עדיין לא הוגדרה כמות התיירים בכל קפסולה אבל נראה סביר לעשות קבוצות של כ-20 תיירים עם מורה דרך ונהג, ועם ביצוע של בדיקות PCR תכופות והקפדה על הכללים למניעת הדבקה ותיעוד לאורך כל השהות".

פרופ’ אילנה בלמקר / צילום: תמונה פרטית
 פרופ’ אילנה בלמקר / צילום: תמונה פרטית

לפי פרופ' בלמקר, "רצוי מוקדם ככל האפשר לעשות פיילוט בבקרה עם קבוצה של ישראלים שתסכים להיות חלק מפיילוט. כל אחד יעבור בדיקת PCR כל כמה ימים כדי שניתן לאתר נקודות תורפה אפשריות במודל של תיירות בקפסולות. פיילוט מבוקר יכול לאפשר קבלת בסיס מידע באם המודל של תיירות בקפסולות ישים. אם יש מדריך טוב ותיירים ממושמעים לא צריכה להיות בעיה. המטרה היא למצוא את דרך האיזון בין שמירה על התחלואה והכלכלה".

המעגל הראשון של התיירות שאמור כבר להשתחרר הוא של אנשי עסקים, לאחרונה נכנס לתוקף מודל הכולל הגבלות מכבידות לאנשי עסקים המבקשים לבקר בישראל. לפי המודל, איש העסקים אינו רשאי למשל ללון בבית מלון, ועליו להתנייד ברכב ייעודי מטעם החברה המארחת בקפסולה קבועה. "המתווה המהודק של כניסת תיירים עסקיים מחייב הזמנה מנומקת מחברה ישראלית לצורך הכלכלי בביקור. אנחנו מעריכים שמדובר בעשרות בודדות של אנשי עסקים בשבוע", אמר שלמון. כך שבמילים אחרות - לא זה מה שיניע את כלכלת התיירות הגוועת.

בנוסף, בשונה ממדינות רבות בעולם, בישראל עדיין אין דרישה מהנכנסים לארץ להציג בדיקת קורונה עדכניות. גם ביצוע בדיקות מהירות לנוחתים במעבדות שנחנכו בנתב"ג עדיין לא אושרו. שילוב של בדיקות לנכנסים לארץ יכול לשנות את הנהלים כיום ואף לקצר את ימי הבידוד. לפי בלמקר אי אפשר להסתפק בבדיקה אחת לנכנסים לישראל: "תוצאת בדיקת PCR יכולה להיות שלילית בימים הראשונים להדבקה, כך שתייר שמבצע בדיקה בארץ המוצא יכול לקבל תשובה שלילית למרות שהוא עשוי להיות נשא. בשלב הדבקה, אחרי כמה ימים הוא יכול להדביק את כל מי שסביבו, ולכן יש לבצע בדיקה ראשונה כ-72 שעות לפני טיסה ובדיקת PCR שנייה ביום הטיסה כך שיהיו שתי בדיקות לכל נוסע. כל מי שחוזר יכול להתחיל שרשרת הדבקה ולכן חשוב שגם ישראלים יעברו בדיקות PCR, גם לפני שהם ממריאים מהמדינה ממנה טסו בדרכם לארץ וגם לאחר הנחיתה בישראל". 

בלמקר מוסיפה כי הבקרה צריכה להיעשות לא רק לאורך השהות של התיירים בישראל אלא גם בשטחי נמל התעופה שפועלים במסגרת תו כחול. "היינו רוצים לראות דוח שיפרט על תפעול התו, האם הפרטים שהנוסעים ממלאים בטופס נכנסים למאגר מידע ממוחשב של משרד הבריאות, האם יש את פרטי כל הנוסעים במידה וצריך לאתר אותם אם אותר חולה בסביבתם, הייתי רוצה לראות שמי שעובר בדיקות בנתב"ג ממתין בחדר המתנה מיוחד לתשובה ואם הוא מקבל תשובה חיובית, יעבור לחדר המתנה ייחודי לאלה עם תשובות חיוביות. שם ילווה אותו איש מקצוע ממשרד הבריאות בכדי להתחיל חקירה אפידמיולוגית ולתת לו הכוונה איך להגיע לביתו להתחיל את הבידוד. בנוסף יש לשקול בדיקות מהירות ותדירות לעובדי נתב"ג שבאים במגע עם הנוסעים".

עיקרי המתווה:
● על המגיעים לישראל לבצע בדיקת קורונה במדינת המוצא
● עליהם לרכוש פוליסות ביטוח רפואי
● ליווי של מורה דרך אחד ונהג, שלא יורשו להיפרד מהקבוצה
● הפרדת הקבוצה מכלל האוכלוסייה לכל אורך השהות
● משרד התיירות יפעיל חמ"ל 24/7