Airbnb פרסמה תשקיף לקראת הנפקה: התאוששות מרשימה ברבעון השלישי ורווח מפתיע

החברה הושפעה לרעה ממשבר הקורונה והמגבלות על נסיעות, אך הצליחה להתאושש מרבעון שני חלש במיוחד בזכות שינויים בדפוסי התיירות • הכנסות החברה ירדו בינואר-ספטמבר 2020 ב-32% והסתכמו ב-2.5 מיליארד דולר

airbnb / צילום: Shutterstock
airbnb / צילום: Shutterstock

חברת Airbnb פרסמה תשקיף פומבי לקראת הנפקה בוול סטריט, שבו חשפה ירידה של 32% בהכנסות במהלך תשעת החודשים הראשונים של 2020, כתוצאה ממשבר הקורונה שפגע בעסקי התיירות.

עם זאת, בחברה החליטו לגשת להנפקה בעקבות שיפור משמעותי ברבעון השלישי, לאחר רבעון שני חלש. למעשה, ההכנסות ברבעון השלישי היו השניות בגובהן אי פעם של החברה ו-Airbnb אף הצליחה להציג ברבעון הזה רווח.

במכתב למשקיעים שפורסם כחלק מהתשקיף סיפרו המייסדים בריאן צ'סקי, ג'ו גביה ונייט בלצ'רסקי כי הם התחילו לכתוב את המכתב במרץ. "אז המגפה הכתה. כשהגבולות נסגרו והנסיעות נעצרו, הביזנס שלנו צנח בקרוב ל-80%. נאלצו להקפיא את תהליך ההנפקה, ואנחנו לא חושבים שהרבה אנשים ציפו שנבצע הנפקה עוד השנה. יש אנשים שהטילו ספק בכך שזה יקרה אי פעם", כתבו השלושה, שהקימו את החברה ב-2008.

Airbnb היא חברה שיצרה מרקטפלייס שמחבר בין בעלי דירות שרוצים להשכיר אותן לטווח קצר לבין שוכרים. החברה עצמה לא מחזיקה בבעלותה נכסים. בשנים האחרונות הוסיפה החברה גם אפשרות להציע "חוויות" כמו השתתפות בסדנאות, סיורים וכו'.

דיווחים: הנפקה לפי שווי של 30 מיליארד דולר

במהלך חודש אפריל גייסה החברה שני מיליארד דולר במניות ובחוב כדי להתמודד עם הפגיעה בפעילותה. השווי לפיו בוצע הגיוס, 18 מיליארד דולר, היה נמוך משווי החברה בסבב הגיוס הקודם.

לפי דיווחים מהשבועות האחרונים, Airbnb שואפת לבצע את ההנפקה לפי שווי של 30 מיליארד דולר. סבב הגיוס לא מנע מהחברה לבצע קיצוץ של 25% מכוח האדם כדי לצמצם בעלויות.

באותם ימים ראתה החברה את היקף פעילותה צונח, וברבעון השני הכנסותיה עמדו על 335 מיליון דולר בלבד, ירידה של 72% לעומת הרבעון המקביל. ההפסד באותו רבעון הגיע ל-575 מיליון דולר, יותר מאשר בכל שלושת הרבעונים שלפניו - ביחד. בסך הכל החברה הפסידה השנה 697 מיליון דולר, לעומת 674 מיליון דולר ב-2019 כולה.

Airbnb מציגה שני נתונים מרכזיים: היקף ההזמנות דרכה (Gross Booking Value), כלומר סך כל העלות ששילמו האורחים; וההכנסות, החלק של Airbnb מהעוגה. ב-2019 עמד היקף ההזמנות על 38 מיליארד דולר לעומת 29 מיליארד דולר בשנה שלפני כן - עלייה של 29%.

ההכנסות עלו מ-3.7 מיליארד דולר ב-2018 ל-4.8 מיליארד דולר בשנה שעברה. אולם בתשעת החודשים הראשונים של 2020 נרשמה ירידה חדה - היקף ההזמנות צנח ב-39% ל-18 מיליארד דולר וההכנסות הסתכמו ב-2.5 מיליארד דולר, ירידה של 32% (לעומת ינואר-ספטמבר 2019).

נתונים נוספים שמראים את עומק המשבר: ב-2019 הוזמנו 327 מיליון לילות וחוויות, לעומת 250 מיליון ב-2018 ו-186 מיליון ב-2017. בתשעת החודשים הראשונים של 2020 נרשמו 147 מיליון לילות וחוויות בלבד, ירידה של 41% לעומת התקופה המקבילה ב-2019.

חודשים מרץ ואפריל (ובמידה מסוימת גם חודש מאי) היו ממש חודשים אבודים, שבהם מספר הלילות והחוויות שהוזמנו היו שליליים. איך יכול להיות שהמספר שלילי? מספר הביטולים, שכוללים גם הזמנות עתידיות לחודשים הבאים, היה גבוה ממספר ההזמנות. עוד לפני הביטולים, מספר ההזמנות גם ככה היה נמוך בהשוואה לרבעון המקביל - באפריל נרשמה צניחה של 72% ואילו במאי של 50%.

ההתאוששות: תיירות מקומית והזמנות לטווח ארוך

מהשפל הזה הצליחה Airbnb להתאושש, באופן חלקי לפחות, ברבעון השלישי, שבו הציגה הכנסות של 1.34 מיליארד דולר, ירידה של 18% לעומת הרבעון המקביל. ההכנסות ברבעון היו גבוהות מאלו שהשיגה החברה במחצית השנה הראשונה של השנה (1.18 מיליארד דולר).

מאחורי ההתאוששות עומדים שינויים במאפייני התיירות - יותר תיירות מקומית, לטווח קצר, מחוץ ל-20 הערים הגדולות, וגם גידול בהזמנות לזמן ממושך. זאת לצד יצירת חוויות אונליין, במקום להסתפק רק בחוויות בעולם האמיתי, שחלקן לא ניתן לבצע בגלל המגבלות שיצרה הקורונה.

בתשקיף החברה הם הציגו זאת כך: "אנשים רצו לצאת מהבית שלהם ולטייל, אבל הם לא רצו לנסוע רחוק או להיות במלונות המוניים. תיירות מקומית התאוששה במהירות כשמיליוני אנשים ברחבי העולם יצאו לטיולים קרוב לבית. שהיות של יותר מכמה ימים החלו לצמוח, כשעבודה מהבית הפכה לעבודה-מכל-בית באמצעות Airbnb.
"אנחנו מאמינים כי הגבול בין נסיעה למגורים מטשטש, והמגפה העולמית האיצה את היכולת לגור בכל מקום. הפלטפורמה שלנו הוכיחה שהיא מסוגלת להתאים את עצמה כדי לשרת דרכים חדשות של נסיעות".

השילוב בין ההתאוששות בהכנסות לתהליך ההתייעלות הובילו את החברה לרשום רווח של 219 מיליון דולר ברבעון השלישי. ההוצאות התפעוליות ברבעון השלישי של 2020 עמדו על 673 מיליון דולר, לעומת 1.1 מיליארד דולר ברבעון המקביל ב-2019.

החלק המשמעותי ביותר הוא ירידה של יותר מ-300 מיליון דולר בהוצאות השיווק והמכירות, מ-26% מההכנסות ל-9% בלבד מההכנסות. זאת ירידה דרמטית. התוצאה היא ש-91% מהטראפיק לאתר שלה הגיע באופן ישיר או מערוצים חינמיים, לעומת 77% בשנה שעברה.

ב"וול סטריט ג'ורנל" נכתב כי החברה לחוצה לבצע הנפקה עוד השנה מכיוון שחלק מעובדי החברה יאבדו בשנה הבאה את הזכות לממש את האופציות שלהם. החברה הודיעה כי תאפשר לעובדי החברה למכור עד 15% מהמניות שלהם. לאחר ההנפקה צפויים להיות לחברה כמה סוגי מניות, שלהם זכויות הצבעה שונות.