הניו יורק טיימס: טראמפ התעניין באפשרויות לתקיפת מתקנים באיראן

בכירים בממשל אמרו כי נשיא ארה"ב שאל אם ניתן לפעול נגד תוכנית הגרעין של טהראן בשבועות הקרובים, זאת בעקבות דיווח על עלייה בכמות החומר הגרעיני במדינה • שורה של דמויות מפתח בצוותו, בהן פנס ופופמאו, הזהירו כי צעד כזה יחריף את העימות בין המדינות, וטראמפ חזר בו

דונלד טראמפ / איור: Alex Brandon, Associated Press
דונלד טראמפ / איור: Alex Brandon, Associated Press

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, בחן אפשרויות לתקוף באיראן כדי לפגוע בתוכנית הגרעין שלה - כך דיווח הלילה (שלישי) עיתון הניו יורק טיימס. על פי הדיווח, במהלך פגישה עם יועציו הבכירים בחדר הסגלגל, ביום חמישי, שאל הנשיא האמריקני אם קיימות בפניו אפשרויות לפעולה נגד אתר גרעין מרכזי באיראן בשבועות הקרובים.

לפי הדיווח, בפגישה נכחו יועציו הבכירים ביותר של טראמפ בנושאי ביטחון לאומי, בהם סגן הנשיא מייק פנס, שר החוץ מייק פומפאו, ממלא מקום שר ההגנה החדש בממשל, כריסטופר מילר, והגנרל מארק מילי, ראש המטות המשולבים.

בקשתו של טראמפ הגיעה יום לאחר שדוח של פקחי הגרעין של האו"ם הראה כי איראן העבירה צנטריפוגות מתקדמות מאתר העשרת האורניום הראשי שלה אל מתחת לאדמה, בצעד שמהווה הפרה של הסכם הגרעי בינה לבין המעצמות.

בכיר בממשל סיפר ל"ניו יורק טיימס" כי היועצים שכנעו את הנשיא האמריקני שלא לנקוט בצעד שכזה, וזאת בשל הסיכון שהוא יוביל לסכסוך נרחב יותר מול טהראן.

"הוא ביקש אפשרויות, הם נתנו לו את התרחישים ובסופו של דבר הוא החליט שלא להתקדם", העיד הבכיר. לדברי בכירים בממשל שמעורים בפרטי הפגישה, אחרי שפומפאו והגנרל מילי תיארו את הסיכונים שבהסלמה צבאית, המשתתפים עזבו את הפגישה בתחושה כי האפשרות של תקיפה ירדה מהשולחן.

מלאי האורניום המועשר של איראן - 2.4 טון - הוא יותר מפי עשר מהמגבלה שנקבעה בהסכם הגרעין - 202.8 ק"ג. טהראן העשירה 337.5 ק"ג של אורנים ברבעון האחרון - קצת פחות מ-500 הק"ג שייצרה בשני הרבעונים שקדמו לו, כך לפי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.

הבית הלבן סירב להתייחס לדיווח.