למרות הגל השני: כך משאירים את בתי הספר באירופה פתוחים

במרבית מדינות אירופה מתמקדים בחסרונות של השבתת הלימודים, למרות התחלואה העולה • קובעי המדיניות רבים הגיעו למסקנה שהנזק החברתי שגורמת השבתה ממושכת גבוה מדי, בייחוד למשפחות פחות מבוססות

תלמידי בית ספר יסודי בקמבו  לה־באן בדרום מערב צרפת, בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Bob Edme
תלמידי בית ספר יסודי בקמבו לה־באן בדרום מערב צרפת, בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Bob Edme

בעוד שבתי ספר בכמה ממדינות ארה"ב חוזרים ללמידה מרחוק, מדינות אירופה משאירות את בתי הספר פתוחים למרות שיעורי התחלואה הגבוהים בקורונה. באירופה מעריכים שהמחיר שמשלמים הילדים על השבתת מערכת החינוך גבוהה יותר מסיכוני הבריאות.

חלקים מארה"ב, בתי ספר רבים שנסגרו באביב עדיין לא נפתחו מחדש, ואחרים נסגרים שוב. גם מדינת ניו יורק עומד לסגור את בתי הספר אם מקרי הקורונה ימשיכו לעלות. בניגוד לכך, מרבית בתי הספר באירופה נפתחו מחדש עד סוף ספטמבר, ורוב הממשלות מתכננות להשאיר כך את המצב - למרות שהיבשת מתמודדת עם גל שני קשה של המגפה.

פרשנות: ישראל צריכה להביט על אירופה בהחלטתה לפתוח את בתי הספר

אחת הסיבות לכך היא שלא ברור כמה אפקטיבית סגירת בתי הספר כאשר מחקרים מדעיים שונים מגיעים למסקנות שונות לגבי החלק של התלמידים והמורים בהנעת ההידבקויות בקהילה. במקביל, קובעי המדיניות הגיעו למסקנה שהנזק החברתי שגורמת השבתה ממושכת גבוה מדי, בייחוד למשפחות פחות מבוססות עם הורים עובדים.

"זכות התלמידים להתחנך"

שר החינוך הצרפתי, ז'אן־מישל בלנקה, פעל לפתיחה מחדש של בתי הספר במהירות בסוף הסגר של האביב, בנימוק שהעלות החברתית והכלכלית של החמצת לימודים גבוהה מדי. כשצרפת נכנסה לסגר ארצי בסוף אוקטובר, וכל העסקים הלא חיוניים נאלצו להיסגר, הממשלה שמרה על בתי ספר פתוחים.

בלנקה אמר לפרלמנט הצרפתי בשבוע שעבר שהוא מוכן לאכוף אמצעי בריאות חדשים בבתי הספר במידת הצורך אך הוסיף כי "המטרה שלי היא לשמור את בתי הספר פתוחים עד כמה שאפשר, מפני שלילדים שלנו יש זכות להתחנך".

זו לא רק צרפת. כשעסקים כמו ברים ומסעדות נסגרו לפני כמה שבועות בבריטניה, גרמניה ועוד מדינות, בתי הספר נשארו פתוחים.

אירופה חזרה להיות מוקד המגפה, עם יותר מ־206 אלף מקרים חדשים ביום בממוצע בשבוע שעבר באיחוד האירופי, או 460 מקרים למיליון אנשים בממוצע. בארה"ב ממוצע ההידבקויות היומי היה 135 אלף - כ־408 מקרים למיליון תושבים.

בצרפת, איטליה, ספרד, האמצעים החדשים לריסון המגפה כוללים חובת עטיית מסכות בכיתות הלימוד לילדים מעל גיל שש. השימוש במסכות מומלץ גם לתלמידים מבוגרים יותר בבריטניה ובחלקים מגרמניה עם שיעורי הידבקות גבוהים. לתלמידים נאמר לשטוף ידיים לעיתים תכופות, וחלונות הכיתה נפתחים בדרך כלל כדי לאוורר אותה.

הנורמה: הוראה פרונטלית

ג'ניפר דאוד, פרופסורית לדמוגרפיה ובריאות הציבור באוניברסיטת אוקספורד, אומרת שבתי הספר משקפים הידבקויות בקהילות יותר מאשר מגבירים אותן. סקר בבריטניה של דגימה אקראית באוכלוסייה על בסיס שבועי מצא ששיעורי ההידבקקות בין ילדים דומים לאלו של מבוגרים, לא גבוהים יותר.

גל-שני-באירופה
 גל-שני-באירופה

"יש יותר ראיות לכך שילדים קטנים, בייחוד עד גיל עשר, לא מפיצים קורונה ביעילות כמו מבוגרים. זה נותן קצת אשראי לאופן החשיבה לפיו שמירה על בתי ספר פתוחים שווה אולי את הסיכון", אמרה פרופסור דאוד. "בארה"ב יש הרבה יותר הטרוגניות. אירופה לכל הפחות מנסה לתעדף חינוך על פני דברים כמו מסעדות וברים".

בחלקים רחבים מאירופה, הוראה פרוטנלית היא עדיין הנורמה, כשהתלמידים, הכיתות ולעיתים כל בית הספר מבודדים את עצמם רק במקרה של מקרים מאומתים. יש יוצאים מהכלל. איטליה ויוון הורו מוקדם יותר החודש לכל בתי הספר התיכונים לעבור ללמידה מרחוק. בחלקים מאיטליה שנחשבים ל"אדומים", גם תלמידים צעירים נשארים כעת בבית.

המעבר ללמידה מרחוק באזור נאפולי, היכן שבתי הספר סגורים כבר חודש, ספג ביקורת של הורים ומומחי בריאות רבים. "סגירת בתי ספר פוגעת בהתפתחות החינוכית והחברתית של ילדים, וגורמת לפערים תרבותיים גדולים בייחוד של ילדים מרקע חברתי-כלכלי נמוך יותר", כתבו רופאי ילדים מאזור נאפולי במכתב גלוי.

לחצים לעבור ללמידה מרחוק

הלחצים להפחית את תפוסת בתי הספר מתרבים בכל מקום. בצרפת, שבה ההתפרצות החדשה של המגפה היא הגדולה באירופה, הממשלה מסרה בשבוע שעבר שתלמידי תיכון יכולים ללמוד 50% מהזמן בצורה מקוונת.

מכון רוברט קוך בגרמניה, סוכנות מניעת המחלות הראשית במדינה, ממליץ שהוראה רגילה צריכה להצטמצם במחצית אם ההידבקויות המקומיות עולות מעל לרמה של 500 מקרים למיליון תושבים.

בארה"ב, ערים כמו פילדלפיה ובוסטון החזיקו את בתי הספר סגורים אחרי חופשת הקיץ בעוד שדטרויט וסינסינטי הן בין אלה שחזרו ללמידה מרחוק, וניו יורק צפויה ללכת בעקבותיהן.

תלמידים איטלקים בבלוסקו צועדים לבית הספר בקבוצות שבהן הריחוק החברתי נשמר באמצעות חבלים / צילום: Associated Press, Luca Bruno
 תלמידים איטלקים בבלוסקו צועדים לבית הספר בקבוצות שבהן הריחוק החברתי נשמר באמצעות חבלים / צילום: Associated Press, Luca Bruno

ראש העיר של ניו יורק, ביל דה בלאזיו, קרא להורים להיערך לסגירת בתי הספר הציבוריים מחר, כאשר ממוצע הנבדקים היומי בשבעה ימים מתקרב ל־3%, סף שמאותת שמקרים רבים לא מתגלים. בתחילת השבוע הוא עמד על 2.83%.

מדינות אירופה מגיעות לשיעורי הדבקה גבוהים בהרבה: 7.5% בבריטניה, 13% בספרד ו־20% בצרפת. הידבקויות במשקי בית ומשפחות הן המניעים הגדולים ביותר של הגל השני, אם כי קשה יותר לרשויות הבריאות להתחקות ולבדוק נשאי קורונה מפני שההפצה הייתה מהירה מאד בשבועות האחרונים.

עלייה בהתפרצויות בבתי הספר

עם העלייה במספר המקרים ברחבי אירופה, עלו גם ההתפרצויות בבתי הספר. יותר מחמישית מ־874 מקרי הקורונה היומיים החדשים שנמצאו בבריטניה בשבוע עד ה־8 בנובמבר באו ממוסדות חינוך.

בצרפת, אלפי מורים ברחבי המדינה שבתו ביום שלישי שעבר, באומרם שבלתי אפשרי לאכוף כללי ריחוק חברתי בין תלמידים. מספר התלמידים בכיתות גדול מדי, ולבתי הספר חסר כוח־אדם וציוד כמו שולחן לכל תלמיד. "השאירו אותנו עם הציוד הישן שלנו", אמר פרדריק אלגרה, מורה בתיכוון בסואסון, עיירה במרחק של כ־100 ק"מ מצפון־מזרח לפריז.

מחקר שפורסם באחרונה בירחון הרפואי "לאנסט", שהתבסס על נתונים מיותר מ־130 מדינות, העריך שסגירת בתי ספר עשויה להוריד את את ההידבקויות בקהילה ב־15% בחודש. אך המחקר לא בדק אמצעי זהירות כמו ריחוק חברתי בכיתות לימוד, שיכולים להוריד הידבקויות בלי לסגור את בתי הספר.

מצד שני, מחקר של האוניברסיטה הפוליטכנית בקטלוניה, שבחן את האפקט של פתיחת בתי ספר מחדש במחוזות שונים בספרד, לא מצא דפוס מיוחד. בשום אזור, פתיחת בתי הספר לא היתה קשורה לעלייה במקרי הקורונה, אמר סרגיו אלונסו מונייז, אחד מעורכי המחקר שפורסם בחודש שעבר.

"צפינו שנמצא הרבה מקרים בבתי הספר, אך לא מצאנו הרבה כפי שחשבנו", הוא אמר. "עם הפתיחה מחדש של בתי הספר לא הייתה עלייה גדולה בתחלואה באוכלוסייה".