החברים של מנכ"ל פייזר: "לא היינו מהמרים שדווקא הוא יצליח בגדול"

חברים שהכירו את מנכ"ל פייזר אלברט בורלא בקהילה היהודית בסלוניקי מספרים על איש צנוע שלא חשדו בו שיוביל את אחד התאגידים הגדולים בעולם • "מדהים שגם לאחר שהפתיע והצליח הוא נותר בדיוק אותו אדם"

אלברט בורלא, מנכ"ל פייזר / צילום: Associated Press, Pablo Martinez Monsivais
אלברט בורלא, מנכ"ל פייזר / צילום: Associated Press, Pablo Martinez Monsivais

כפי שציין ראש הממשלה בנימין נתניהו בימים האחרונים של המו"מ עם פייזר, אלברט ("אקיס", בפי חבריו היוונים) בורלא הוא יהודי, יליד סלוניקי, ומחובר מאוד לשתי הזהויות האלה. הוא נשוי למרים, יהודייה שהכיר בסלוניקי, ולזוג שני ילדים, בן ובת תאומים בני 22. למשפחה יש בית קיץ בעיירת הנופש חלקידיקי הסמוכה לסלוניקי, ובימים שלפני המגפה נהגו לבלות שם בכל קיץ.

"ההישג לא עלה לו לראש"

חברים שהכירו אותו בקהילה היהודית בסלוניקי מספרים על איש צנוע שלא חשדו בו שיוביל את אחד התאגידים הגדולים בעולם. "אלברט בעיניי הוא 'הכוח השקט'", אמר חבר ילדות שהעדיף לא להתראיין בשמו. "הוא היה מכוון מטרה, והצליח בכל מה שעשה, אבל התקדם בצנעה, בלי רעש וצלצולים. הוא איש של עבודה. לא שמתי לב לשאפתנות גבוהה במיוחד אצלו בילדות, וכנראה לא היינו מהמרים עליו שדווקא הוא יצליח בגדול. מדהים שגם לאחר שהפתיע והצליח הוא נותר בדיוק אותו אדם. אנחנו נפגשים מדי קיץ בסלוניקי, ובלבו הוא 100% יווני ו-100% יהודי, ומאוד גאה בכך.

"הוא לא למד באחת האוניברסיטאות הנוצצות בארה"ב, הרווארד, פרינסטון או MIT. לא היו לו קשרים. הוא התחיל את העבודה יחסית מלמטה, מהסניף היווני של פייזר, וטיפס בהדרגה למעלה. קראתי בעיתון שאמר על עצמו שתמיד ניסה לעשות את העבודה שלו הכי טוב שהוא יכול וכך התקדם".

קרובת משפחה, שהעדיפה גם היא לא להזדהות בשמה, מספרת כי הוריו שנפטרו זה מכבר, היו ניצולי שואה, אך הוא גדל בבית שמח. אביו היה בעל חנות משקאות. "ההורים דחפו אותו ועודדו אותו לרכוש השכלה, ואמו הייתה חוזרת מאסיפות ההורים בדמעות של גאווה כי המורים אמרו עליו דברים טובים מאוד. הוא היה תלמיד מצטיין בלי להיות 'חנון' או ללמוד המון. הוא אדם חיובי שתמיד היו לו גם תחביבים רבים. הוא אהב מוזיקה, ולימד את עצמו לנגן בגיטרה ובבוזוקי, ותמיד עסק גם בפעילות חברתית".

גם קרובת המשפחה אומרת שבורלא נותר אדם צנוע. "החברים מתפלאים איך ההישג הזה לא עלה לו לראש ולו בקצת", היא אומרת.

אנגלית ללא קלישאות

העובדה שלא נולד בארה"ב ולא צמח במוסדות ההשכלה הגבוהה שלה משפיעה גם על אופן התקשורת שלו. הוא מתבטא באנגלית מצוינת, אך ללא הקישוטים והקלישאות האופייניות למנהלי תאגידים אמריקאיים.

מאז הגעתו לפייזר ארה"ב, ביקש להזיז את השולחנות המאורכים במשרדים ולהחליף אותם בשולחנות מעוגלים. כמו כן הוא ביקש לתלות על הקירות תמונות של אנשים שהחלימו בזכות תרופות של פייזר.

עד לאחרונה לא היה מוכר במיוחד בציבור הרחב ביוון. "כיום כולם מתגאים בו", אומר חבר הילדות. "והוא מדבר על כך שהוא רוצה לחזור לגור ביוון בבוא העת".