ארמקו מוכרת אג"ח בשווי 8 מיליארד דולר על מנת לממן מתן דיבידנד

יצרנית הנפט הגדולה בעולם מתמודדת עם הנפילה במחירי הנפט הגולמי שנגרמה בעקבות מגפת הקורונה

מתקנים של ארמקו הסעודית./ צילום: רויטרס Ahmed Jadallah
מתקנים של ארמקו הסעודית./ צילום: רויטרס Ahmed Jadallah

חברת הנפט הגדולה ביותר בעולם ארמקו גייסה 8 מיליארד דולר ממכירת אג"ח דולרי ביום שלישי. הצעד נועד למלא הבטחת דיבידנד שארמקו העניקה לבעלי המניות שלה.

חברת הנפט של ערב הסעודית, ארמקו, מכרה את החוב בתשואה גבוהה יותר מהתשואה שממשלת סעודיה השיגה על נכסים אחרים שהגיעו למועד הפירעון שלהם, על פי מסמך מאחד הבנקים המרכזיים המצויים בנושא ועל פי נתונים מ־FactSet. נתון זה נותן אינדיקציה לכך שמשקיעים רואים בחברת הנפט השקעה פחות בטוחה מאשר בממשלה הסעודית. בשנה שעברה המצב היה הפוך: ארמקו גייסה 12 מיליארד דולר באג"ח לראשונה, ועלויות ההלוואה עבורה היו נמוכות משל ממשלתה.

העמדה הפיננסית של יצרנית הנפט הגדולה ביותר בעולם התקדרה, בהתמודדותה מול הנפילה במחירי הנפט הגולמי שבאה בעקבות מגפת הקורונה. ארמקו הבטיחה בשנה שעברה לשלם דיבידנד שנתי של 75 מיליארד דולר לבעלי המניות שלה, על מנת למשוך אותם להנפקה הראשונית. היא גם שילמה 69 מיליארד דולר על קניית השליטה בחברה הממשלתית לפטרוכימיקלים, בעסקה שהממשלה עודדה והרוויחה ממנה.

מוקדם יותר החודש, ארמקו הציגה הפסד של 45% ברווח הנקי על הרבעון השלישי, מה שמיתרגם לתזרים מזומנים של 12.4 מיליארד דולר בלבד, לעומת הסכום לו היא זקוקה על מנת לשלם את הדיבידנד אליו התחייבה, כ־18.75 מיליארד דולר לרבעון. השליטה ב־98% מהחברה נמצאת בידי הממשלה הסעודית.

דובר של ארמקו סירב לבקשת תגובה.

צפי להתאוששות כלכלית בעולם

באופן רגיל, משקיעים יחששו מכך שחברה מגייסת חוב על מנת לממן דיבידנדים, אמרה זיינה ריזק, מנהל בכיר בחברת ארקעם קפיטל שמושבה בדובאי. אבל ארמקו היא עדיין חברת הנפט הגדולה בעולם עם עלויות הפקת הנפט מהנמוכות בעולם. "אז משקיעים מקבלים את זה", היא אמרה.

מעבר לכך שהחברה מגייסת חוב, ארמקו מתחילה גם לפטר, לשקול מכירת נכסים ולבדוק תוכניות להתרחב בתוך ערב הסעודית ובחו"ל, על פי דיווח קודם של ה"וול סטריט ג'ורנל".

החברה מכרה חמש סדרות אג"ח שמועד הפירעון שלהן נע בין 3 ל־50 שנים, על פי מסמך מאחד הבנקים המובילים. אג"ח 30 שנה של ארמקו נמכר בתשואה של 3.30%, לעומת אג"ח ממשלתיות של ממשלת סעודיה שפרעונן בשנת 2050 וכרגע נותנות תשואה של 3.23% בשוק המשני, על פי נתונים של FactSet.

לרוב סוכנויות הדירוג לא מדרגות מניות תאגידיות כחזקות יותר מהאג"ח הממשלתיות של המדינות בהן התאגידים יושבים. אך בשנה שעברה אמרו סוכנויות הדירוג שחוב של ארמקו, אז החברה הרווחית ביותר בעולם, ידורג גבוה יותר באופן יוצא דופן לעומת האג"ח הממשלתיות של ערב הסעודית.

התמיכה של הסוכנויות עזרה לארמקו למכור את החוב שלה בעלות מופחתת ממה שבזמנו יכלה הממשלה הסעודית לעשות. אך מאז, התשואה על אג"ח של ארמקו שנסחרות בשוק המשני התכווצה והיא עתה דומה לתשואה על האג"ח הממשלתיות.

המכירה שביצעה ארמקו ביום שלישי באה בזמן מוצלח. משקיעים צופים התאוששות כלכלית כלל־עולמית אחרי שני סבבים של תוצאות מבטיחות בשבוע אחד בניסויים הרפואיים בחיסונים לקורונה. מאז, מחירי הנפט החלו לטפס.