עסק ביום | פיצ'ר

"הפסקנו שיעורים פרטיים לילדים בחשבון ובאנגלית, צמצמנו מותרות"

מיה פינקלשטיין הקימה לפני שבע שנים עסק קטן ליצירת תכשיטים בשם תכשיטי MFcollection • "אנחנו לא במצב עוני, אבל אחרי שההכנסות ירדו, היינו צריכים לצמצם בהתאם את מה שאפשר" • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

מיה פינקלשטיין / צילום: גלי דוב
מיה פינקלשטיין / צילום: גלי דוב

מיה פינקלשטיין עזבה לפני שבע שנים עבודה מובטחת כמנהלת חשבונות בהייטק. היא החליטה להגשים חלום, והקימה עסק קטן ליצירת תכשיטים בשם תכשיטי MFcollection. שנה אחרי שנה השקיעה מאמץ רב כדי לצבור קהל לקוחות ולרומם את העסק, והצליחה. אבל הקורונה הנחיתה מהלומה קשה על מקור הרווח העיקרי שלה, והותירה אותה לחשב מסלול מחדש.

"כל האירועים של פסח, יום האישה וראש השנה בוטלו. אני משתתפת בהרבה אירועים במהלך השנה, ואלו הימים הכי חזקים שלי. ההכנסות נפגעו מאוד. מאז מרץ, אין שום אירוע", היא מספרת. "מדובר ב-50% מההכנסות, וכל זה נמחק. הייתי עושה אצלי גם מכירות ביתיות ושיתופי פעולה עם מעצבות אופנה ונעליים, והיום זה לא אפשרי".

פינקלשטיין הקימה אתר ומוכרת באונליין, אבל לדבריה, "זה לא משהו שיכול להחזיק הכנסה חודשית. אני מצמצמת הוצאות, משתדלת לצמצם בכמויות שאני קונה ולא מכינה כמות גדולה של תכשיטים חדשים. אני עושה כל דבר בכמויות קטנות ובהרבה מחשבה, מנסה לעבוד עם מה שיש לי. זה לא פשוט. בעלי עובד, צמצמנו מה שהיינו יכולים לצמצם. הפסקנו שיעורים פרטיים לילדים בחשבון ובאנגלית, צמצמנו מותרות. אנחנו לא במצב עוני, אבל אחרי שההכנסות ירדו, היינו צריכים לצמצם בהתאם את מה שאפשר".

פינקלשטיין קיבלה מהמדינה שני מענקים בהיקף של כ-3,500 שקל. "אני עסק קטן, ומראש הסכומים נמוכים. המענקים שקיבלתי מכסים לי חצי חודש", היא אומרת. "את בונה עסק בשתי ידיים, ואני עושה הכול בעסק. אני מייצרת הכול כאן בארץ, אני עסק של אדם אחד, ופתאום בגלל הקורונה, חזרתי ארבע שנים אחורה. אני מרגישה את הפספוס הזה בין הידיים, וזה הכי כואב לי. זה לחזור אחורה לא רק מבחינת ההכנסות, אלא הצמיחה. העסק דועך וחוזר אחורה. אם זה ימשיך ככה שנה קדימה, אני לא בטוחה שאצליח לשרוד. הלכתי אחרי הלב שלי והגשמתי חלום כשהקמתי את העסק, אבל אם זה לא יהיה אפשרי בשנה הקרובה לעשות אירועים וירידים, אני אצטרך לחזור להיות שכירה".

בזמן שעסקים קטנים רבים נסגרו בצו מדינה, פינקלשטיין ישבה בביתה וניסתה לעשות מה שאפשר כדי להותיר את העסק חי. התנהלות המדינה, הותירה אותה חסרת אונים מול מגבלות שהיא התקשתה למצוא את ההיגיון מאחוריהן. "משהו פה מתפספס ובגדול. לא הגיוני שפותחים מרכזי ביג וכיתות ה' עדיין בבית. מקסטוק היה פתוח כל התקופה הזו בלי שום בעיה, ואני עסק קטן שמקבל לקוחה לקוחה בבית בתיאום, לא יכולתי לעבוד, גם אם אני שומרת על כל הנחיות התו הסגול", היא אומרת. "יכלו לתת לעסקים קטנים שמקבלים לקוחות בתיאום ויכולים לשמור על כל הכללים, לעבוד רוב התקופה. אם מקסטוק קיבל לקוחות, אני חושבת שאצלי היה הרבה יותר בטוח לקבל לקוחות. אם נגיע לגל שלישי באותה צורת התנהלות, זה ימוטט את כל העסקים ששרדו עד עכשיו".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il