מתוק ומלוח: הקורונה תורמת לענקית המזון שטראוס בישראל ופוגעת בפעילותה הבינלאומית

הרווח הנקי ברבעון השלישי טיפס בכ-16% לסך של 186 מיליון שקל • בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של 2020 מציגה הקבוצה גידול של 3.4% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה אשתקד

עפרה שטראוס / צילום: שלומי יוסף
עפרה שטראוס / צילום: שלומי יוסף

השפעות משבר הקורונה משתקפות בדוחות קבוצת המזון הציבורית שטראוס , אשר מסכמת היום (ד') רבעון שלישי מוצלח עם גידול של 2.5% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל אשתקד, שהסתכמו לסך של 1.5 מיליארד שקל.

הרווח הנקי של החברה ברבעון טיפס בכ-16% לסך של 186 מיליון שקל. זאת הודות לצמיחה ניכרת במרבית הפעילויות שלה, לצד חולשה בפעילות החטיפים והממתקים ובפעילות הקפה שלה, על רקע השינויים בהרגלי הצריכה עקב השפעות מגפת הקורונה בישראל ובחו"ל.

בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של 2020 מציגה הקבוצה בניהולו של גיורא בר-דעה גידול של 3.4% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, שהסתכמו לסך של כ-4.3 מיליארד שקל. הרווח הנקי טיפס ב-7.2% לסך של 503 מיליון שקל.

תוצאות שטראוס
 תוצאות שטראוס

בדומה להשפעות שנרשמו מאז פרוץ מגפת הקורונה, שטראוס נהנתה גם ברבעון השלישי מגידול במכירות של מוצרים לצריכה ביתית על רקע סגירת המסעדות והמלונות, ומנגד חוותה ירידה במכירות של מוצרים הנמכרים מחוץ לבית ומוצרי אימפלס (כאלה שנרכשים בקיוסקים או בחנויות נוחות לצריכה מיידית).

המשמעות היא בין היתר פגיעה ברווחיות, שכן בחלק ניכר מהקטגוריות שבהן הצריכה היא מחוץ לבית, הרווחיות גבוהה יותר, שכן מדובר בקניות בהן צרכנים פחות רגישים למחיר, בעוד שבקנייה לצריכה ביתית הצרכנים ערים יותר למחיר המוצר.

בנוסף חוותה הקבוצה שחיקה של מטבעות הפעילות במספר מדינות בהן היא פועלת, ובראשם הריאל הברזילאי. שחיקת מטבעות זאת משפיעה במיוחד במגזר הקפה הבינלאומי, ויש לה השפעה הן על מכירות הקבוצה והן על שיעור הרווח התפעולי, שכן עלות חומרי הגלם באותן מדינות במטבע מקומי התייקרה.

בתוך כך, קבוצת שטראוס מציינת השבוע חודש לפטירתו של מייסדה ובעל השליטה בחברה, מיכאל שטראוס, אביה של יו"רית החברה, עפרה שטראוס. בתקופה הקרובה אמורה להיחשף צוואתו של שטראוס, שתקבע כיצד יושפעו החזקותיו בקבוצה באמצעות שטראוס החזקות.

במסגרת תוצאותיה, החברה מציינת היום כי "לאחר שיינתן צו שיפוטי בקשר עם עיזבון המנוח, תעדכן החברה בדבר ההשלכות על החזקת המניות בשטראוס החזקות".

שטראוס ישראל: קצב הצמיחה נמוך מהצמיחה בשוק

הרווח הגולמי של הקבוצה ברבעון השלישי גדל ב-2.6% ביחס לרבעון המקביל אשתקד לסך של 628 מיליון שקל, ואילו הרווח התפעולי עלה ב-10.2% לסך של 259 מילון שקל.

זאת בין היתר הודות לתוצאות החיוביות שהציגה שטראוס ישראל, עם צמיחה של 6% בהכנסות לסך של 953 מיליון שקל. עם זאת, מדובר בקצב צמיחה נמוך מזה של שוק המזון והמשקאות, שרשם בתשעת החודשים הראשונים של השנה גידול של 8.8%, לפי נתוני סטורנקסט.

הסיבה לכך היא בין היתר החולשה של שטראוס במגזר תענוג והנאה (פעילות הממתקים והחטיפים בישראל), שרשם ירידה של 3% בהכנסות לסך של 277 מיליון שקל, כשהרווח התפעולי הצטמק ב-29% לסך של 20 מיליון שקל, זאת על רקע השינוי האמור בהרגלי הצריכה בתקופת הקורונה, כשהציבור צורך פחות חטיפים, ממתקים ומסטיקים מחוץ לבית.

לעומתו, מגזר בריאות ואיכות חיים (אשר כולל את הפעילות של מחלבות שטראוס ושל מוצרי הירקות שלה בישראל) צמח בשיעור משמעותי של 10% לסך שלך 676 מיליון שקל, כשגם הרווח התפעולי צמח בשיעור ניכר של 23% לסך של 86 מיליון שקל.

פעילות הקפה רשמה ירידה של 14% 

השפעות משבר הקורונה פגעו בפעילות הקפה של שטראוס, שרשמה ירידה רבעונית של 14% במכירות לסך של 676 מיליון שקל.

הירידה בהכנסות באה לידי ביטוי גם במכירות של שטראוס בישראל, שבה המכירות קטנו בשל הקיטון במכירות לשוק המוסדי וסגירתן של נקודות מכירת הקפה של רשת קפה עלית, וגם בפעילות הבינלאומית שלה - מכירות הקפה ברבעון השלישי של שנת 2020 הושפעו לרעה בשל התחזקותו של השקל למול מטבעות הפעילות בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

בסך-הכול מציג מגזר הקפה שחיקה של 19% ברווח התפעולי, לסך של 103 מיליון שקל, וזאת בין היתר על רקע קיטון ברווחיות הגולמית בשל עלייה במחירי הקפה הירוק בברזיל ועלייה בהוצאות הייצור שקוזז בחלקו על-ידי עלייה בכמות הנמכרת.

ירידה בפעילות בארה"ב ובאירופה

בניגוד לפעילות בישראל, שבה השפעות הקורונה על תמהיל המוצרים שהיא מוכרת הביאו לעלייה במכירות, בפעילות של שטראוס בארה"ב ובאירופה באמצעות חברות המטבלים והממרחים בהן היא שותפה עם פפסיקו העולמית, המגמה הייתה הפוכה.

שטראוס רשמה ירידה של 4% בהכנסות ביחס לרבעון המקביל, שהסתכמו בכ-186 מיליון שקל, בין היתר בשל ירידה בצריכה במארזי החומוס האישיים שלה לנשנוש על הדרך, שקוזזה במידת מה על-ידי עלייה ניכרת במכירת אריזות משפחתיות. עם זאת, הרווח התפעולי שלה צמח ב-70% לסך של 17 מיליון שקל.

מגזר המים של שטראוס דווקא נהנה ממשבר הקורונה ומכך שהציבור מבלה יותר שעות בבית, ובו היא רשמה ברבעון השלישי גידול של 12% לעומת הרבעון אשתקד לסך של 184 מיליון שקל, כשהרווח התפעולי עלה ב-25% לסך של 25 מיליון שקל.

מנכ"ל הקבוצה שנסחרת בבורסה בתל אביב לפי שווי שוק של קרוב ל-12 מיליארד שקל, גיורא בר-דעה, אמר היום כי "יציבותה הפיננסית של החברה מאפשרת לה במיוחד בעת הזו לחפש הזדמנויות עסקיות בארץ ובעולם במגוון רחב של פעילויות, במטרה להרחיב את פעילותיה ככל שתמצא לנכון".

שטראוס מציינת כי הקבוצה ממשיכה להשקיע בהקמת מפעלים חדשים, בהם מפעל הייצור של חברת המים בסין, מחסן ומרכז הפצה חדשני באוקראינה ומפעל חדש לירקות שהועבר ביולי לקיבוץ ברור חייל.

במבט צופה פני עתיד מציינים בשטראוס כי "עם היציאה מסגרים במדינות הפעילות תיתכן ירידה בביקושים למוצרי החברה, וזאת עקב אגירת מלאים על-ידי הצרכנים ערב סגרים. 

"מנגד, קיימות הערכות כי לאורך התפתחות המשבר ובמהלכו יישמרו רמות מכירה גבוהות מהרגיל בשל צריכה מוגברת בבתים, חוסר רצון להיחשף לנגיף במקומות ציבוריים ומגבלות החלות על צריכת מזון מחוץ לבית, לרבות מסעדות, בתי קפה, בתי מלון וענף התיירות בכלל והסעדה במקומות העבודה".