השדולה לתוצרת הארץ הוקמה בכנסת: "ראוי להגביר עידוד רכש מקומי"

השדולה הוקמה על רקע הדיונים המתקיימים בימים האחרונים בהצעת מחליטים הקובעת העדפת רכש כחול לבן • נתניהו אמור להכריע מחר האם יורחב חוק העדפת תוצרת הארץ במכרזים ציבוריים • פרופסור אשר בלס: "מתן העדפה לתוצרת ישראלית כפי שמוצע, מרע עם המשק, עם הצרכנים ועם רוב רובו של הסקטור העסקי"

חברי  השדולה לעידוד תוצרת הארץ בכנסת / צילום: דוברות התאחדות התעשיינים
חברי השדולה לעידוד תוצרת הארץ בכנסת / צילום: דוברות התאחדות התעשיינים

מחר (ה'), על פי הבטחתו לתעשיינים, אמור ראש הממשלה בנימין נתניהו להכריע האם יורחב חוק העדפת תוצרת הארץ במכרזים ציבוריים. המשמעות של ההחלטה הנה מיליארדי שקלים במכרזים ממשלתיים שיוזרמו לתעשייה המקומית, או לחברות זרות.

באוצר מתנגדים להרחבת העדפת תוצרת לאומית בטענה כי מדובר בהעדפה שתייקר את המכרזים, תבריח משקיעים זרים מישראל ותוביל בשורה התחתונה לעלייה ביוקר המחיה.

היום הוקמה בכנסת השדולה לעידוד תוצרת הארץ. זאת על רקע הדיונים המתקיימים בימים האחרונים בהצעת מחליטים, שהפיץ משרד ראש הממשלה, הקובעת העדפת רכש כחול לבן - ולפיה ספק שיציע סחורה מתוצרת הארץ יוכל להשוות את מחיר הצעתו למחיר ההצעה שדורגה במקום הראשון במכרז, אם הזוכה מחו"ל.

במהלך אירוע הקמת השדולה אמר שר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ כי "במצב הנוכחי של אמצעים מגבילים מתמשכים על המשק, קיים סיכון מוגבר לפשיטות רגל. לכן חשוב עכשיו, לתמוך בעסקים ובתעשייה המקומית על מנת לאפשר להם לצלוח את התקופה המאתגרת. עידוד רכש מקומי הינו רלוונטי בכל עת, אולם, בעת הזו, ראוי להגבירו משמעותית על מנת להבטיח המשך קיומם של העסקים ושמירת מקומות העבודה".

פרץ מנסה מזה תקופה לשכנע את שר האוצר לתמוך בהצעת המחליטים להעדפת רכש כחול לבן שתעלה לאישור הממשלה בקרוב, אך ללא הצלחה.

נשיא התאחדות התעשיינים ד"ר רון תומר אמר באירוע הקמת השדולה כי "ממשרד האוצר העבירו לנו מסר חד משמעי - שלמרות משבר הקורונה, הם יעשו הכל, רק כדי לא לתת העדפה לעסקים ישראלים. בעיני זו בושה. דווקא בתקופה קשה זו הציבור הישראלי מצפה שהממשלה תהווה דוגמה ותעזור לעסקים מקומיים שמתקשים לשרוד, ובמקום זה משרד האוצר שלנו עושה הכל רק כדי לפגוע עוד יותר בעסקים ישראלים. במקום שבמשרד האוצר יעשו הכל כדי לייצר עוד מקומות עבודה ולהגדיל את הצמיחה, הם הורסים את התעשייה המקומית, מגדילים את מעגל האבטלה, ומעבירים את כל התעשייה לתורכיה".

לדברי ד"ר תומר, "כל הקמפיין של טראמפ ב-2016 התמקד בכך שצריך לחזק את התוצרת המקומית. ביידן יישר איתו קו. גם מרקל וג'ונסון בגרמניה ואנגליה הצטרפו והם היום עושים תיעדוף ברור במדינות שלהם לתעשייה המקומית ועסקים מקומיים ומעדיפים לקנות מהם ולא ממדינות זרות. וגם אני מבקש ממדינת ישראל משהו שהוא טריוויאלי ומובן מאליו - שיעניקו העדפה לתעשייה הישראלית ועסקים ישראלים. לזכותו של ראש הממשלה ייאמר שהוא שיתף פעולה עם השר עמיר פרץ ועם משרד הכלכלה והתעשייה להעדפת תוצרת הארץ. בנוסף ראש הממשלה קרא לציבור לרכוש מתוצרת הארץ. ואני אומר 'נאה דורש - נאה מקיים'- אם אתה רוצה לקרוא לציבור לרכוש כחול-לבן, קודם כל הממשלה צריכה להעדיף תוצרת ישראלית".

באירוע השקת השדולה לעידוד תוצרת הארץ בכנסת השתתפו גם יו"ר הכנסת, יריב לוין, ויו"רי השדולה, הח"כים אסנת מארק, רם בן ברק, עודד פורר ויצחק פינדרוס.

יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין, אמר כי "זו עת קשה שהתעשייה והעסקים נלחמים על עצם היכולת שלהם לשרוד. בימים האלה מה שנכון זה התמיכה של כל אחד ואחת מאיתנו בתעשייה הישראלית. כל שקל שמשמש לקניית מוצר ישראלי חוזר בסופו של דבר לכולנו. הוא מרחיב את מעגל העבודה, הוא מאפשר לכולנו להתקיים ומניע את כל גלגלי המשק".

"התעשייה הישראלית ממשיכה להיות תחת איום מתמיד"

סגנית נשיא התאחדות התעשיינים חברת הכנסת לשעבר איילת נחמיאס ורבין אמרה בפתח הדיון כי "אנחנו ממשיכים להיאבק על היצור הישראלי וכראשי השדולה תהיו חייבים לעמוד על המשמר. למרות שהתעשייה המשיכה לעבוד כל העת - לשמור על בריאות העובדים ולשמר את שרשרת האספקה, תוך כדי החיים בצל הנגיף, אנחנו ממשיכים להידרס תחת גלגלי הבירוקרטיה שפוגעת בכושר התחרות. התעשייה הישראלית ממשיכה להיות תחת איום מתמיד למרות שהיא מוכיחה שוב ושוב את חיוניותה הכלכלית והיא זאת שתבטיח את יכולתנו לצאת מהמשבר".

עו"ד רועי כהן, נשיא להב (לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל) אמר כי "צריך להגיד את האמת: מדינת ישראל 'שכחה' שהכלכלה שלה בשפל של כל הזמנים, שיש מליון מובטלים, שבעלי עסקים עדיין בסגר ולא יודעים איך הם יביאו אוכל לילדים שלהם. יותר חשוב עכשיו לקדם מדיניות של גן עדן לחברות זרות מסין והעולם כולו באמצעות הקלה במכרזים של רכש ציבורי ואי עמידה על רכש גומלין, פטור ממע"מ ואי אכיפת חוק הפטור ממס עד 75%. הכל באמתלה של תחרות.

"בפועל נוצר פה כדור שלג שכולנו מממנים וסוחבים על הגב - מממנים ורוכשים מחברות זרות, והאבסורד הוא שהכסף נשאר אצלן - לא אצלנו, במדינה שלנו שקורסת תחת משבר הקורונה. חנויות האופנה, ההנעלה, הצעצועים, מוצרים לתינוקות - הכל קורס לנגד עינינו בחסות הממשלה. מדוע מדינת ישראל שונה ממרבית מדינות העולם שמעודדות רכש מקומי ? מה יותר נכון וראוי מלדאוג לרכש ציבורי מתוצרת הארץ שיוביל להגדלת התעסוקה והגדלת הצריכה וסיוע לעסקים הקטנים, עניי עירך קודמים".

לא כולם מסכימים עם גישת הדוברים בכנס כי יש להרחיב את העדפת תוצרת הארץ. מלבד האוצר אל המתנגדים למהלך הצטרפה רשות התחרות, שהעבירה לראש הממשלה נייר עמדה לפיו הרחבת חובת העדפת תוצרת הארץ תפגע בתחרות, תייקר את מכרזי המדינה, תבריח משקיעים זרים, תעלה את יוקר המחיה ותפגע בצרכן.

פרופסור אשר בלס, לשעבר כלכלן ראשי בבנק ישראל, מצטרף למתנגדים להעדפת תוצרת הארץ ולא מבין בכלל את החגיגות סביב הקמת השדולה. לדבריו, "מתן העדפה לתוצרת ישראלית כפי שמוצע, מרע עם המשק, עם הצרכנים ועם רוב רובו של הסקטור העסקי.
"ההעדפה פועלת לטובת קבוצה קטנה של מפעלים (ובעלים) שאין להם לרוב יתרון יחסי בייצור המוצר. או שנתמקד בייצור של דברים שאנחנו מתמחים בהם ולא חסרים כאלה או שנייצר במקומות שאיננו מתמחים בהם כשהאפשרות הזאת נתמכת בכך שהייבוא נחסם וזה כמובן רע למשק כי אנחנו נשתמש ביותר תשומות כדי לייצר תוצרת. דוגמה טובה לכך היא הניסיון המופרך של מדינת ישראל לגדל אורז בשנות ה-50".

פרופ' בלס מוסיף, כי "ההיתלות בהעדפה שניתנת בארצות הברית ליצרנים מקומיים הגם שמוצגת בצורה מטעה אינה רלוונטית כלל. במשק קטן כמו בישראל המונה 9 מיליון תושבים הצורך הכלכלי להתמחות בענפים מסוימים וכלל לא לעסוק בענפים אחרים הינו אקוטי מאשר במשק עם 350 מיליון תושבים שבו ניתן לפעול במספר רב של תחומים כלכליים. בנוסף, ייתכן כי ביכולתה של ארה"ב לפעול בצורה אסטרטגית להשיג ויתורים ממדינות אחרות יכולת שאין לישראל כלל וכלל".

"מי שמציע העדפה לתוצרת ישראלית שיחשוב לרגע מה היה קורה אם מדינות אחרות היו מפלות לטובה יצרנים מקומיים על חשבון מפעלים ישראלים בתחום ההיי טק, התרופות והכימיקלים".