קשת ורשת לוועדת פולקמן: אפשרו לנו לגבות מהוט ומ-yes תשלום על התוכן

במסגרת דיוני הוועדה שעוסקת באסדרת שוק השידורים, ביקשו הערוצים להכיר בתוכן שלהם כנכס כלכלי וקניין רוחני • הוט ביקשה לאפשר לפלטפורמות לשדר פרסומות וחדשות

צפייה בטלוויזיה / צילום: Shutterstock
צפייה בטלוויזיה / צילום: Shutterstock

קשת, רשת והוט מבקשות מוועדת פולקמן הבוחנת את האסדרה בשוק התקשורת לשנות את החוק שמגדיר את "מגרש המשחקים" של התוכן על פי המודלים של דמי מנוי ופרסום. הוט מבקשת לאפשר לה לשדר פרסומות וחדשות, וקשת ורשת מבקשות לאפשר להן לגבות תשלום מהפלטפורמות עבור התוכן שהערוצים מפיקים.

נזכיר, כי למרות שתחום השידורים עבר שינוי דרמטי בשנים האחרונות בגלל ההתפתחויות הטכנולוגיות, את יחסי הכוחות בין השחקנים ואת מבנה השוק מגדירות עדיין הוראות שגובשו בשנות התשעים. על פי החוק, הערוצים חייבים להעביר ללא תמורה את השידור הלינארי שלהם לפלטפורמות הרב-ערוציות והמודל הכלכלי שלהם אמור להישען על מכירת פרסומות. הפלטפורמות מקבלות את השידור הלינארי עם הפרסום כפי שהוא מגיע מהערוצים המסחריים, ואינן רשאיות למכור פרסום, גם לא להפיק חדשות.

כבר בוועדות הקודמות שבחנו את אסדרת שוק התקשורת הבינו כי כניסת האינטרנט שינתה באופן דרמטי את האיזון בשוק, אולם הסתפקו בהמלצות לשקול שינויי, ובסופו של דבר הדברים לא הגיעו לשינוי חקיקה.

קשת ורשת: גורם משמעותי בתפריט 

בקשת ורשת טוענים כי מאז ועדת פילבר החריף המצב אף יותר, והטכנולוגיה הפכה את פני ענף השידורים. השידור הלינארי כפי שהיה קיים בעת שנקבע כי הערוצים המסחריים יתנו את התוכן שלהם בחינם לכבלים וללוויין, נפגע משמעותית כי הוא מתחרה בממירים המקליטים. כך למשל ל-82% מבתי האב יש לפחות ממיר מקליט אחד בבית, מה שמאפשר להקליט את השידור ולצפות בו באופן לא לינארי וללא פרסום. הפלטפורמות הטלוויזיוניות החדשות של פרטנר וסלקום בנויות בעיקרן על יכולת הקלטה מלאה, וכל מי שמשתמש בהם איננו תלוי בשידור הלינארי.

אבי בן טל, מנכ"ל רשת 13 / צילום: ינאי יחיאל
 אבי בן טל, מנכ"ל רשת 13 / צילום: ינאי יחיאל

במקביל, הפרסום בטלוויזיה מתחרה עם עוצמתן האימתנית של פייסבוק וגוגל שמציגה למפרסמים את יוטיוב כגורם המחליף טלוויזיה. בקשת ורשת רואים את הענקיות הבינלאומיות, בהן גם נטפליקס, כמתחרה משמעותי על זמן הצפייה (שמתורגם לנקודות רייטינג) וגם על הנתח שלהן בעוגת הפרסום. כהוכחה לקריסת המודל הכלכלי המסורתי מציינים בקשת ורשת כי מאז וועדת פילבר - הוועדה האחרונה שעסקה בנושא - נסגר ערוץ אחד כי במודלים הכלכליים הקיימים השוק לא נשא שלושה ערוצים מסחריים.

לשיטתן, התוכן שהן מייצרות הוא גורם משמעותי בתפריט הצפייה של הוט ו-yes וכהוכחה לכך נטען בוועדה כי נתח הצפייה של הערוצים המסחריים בכבלים ובלוויין מידי ערב עומד על 54.2%. בקשת ורשת מתייחסים לתוכן שהן מייצרות כנכס כלכלי וכקניין רוחני והן מבקשות מהועדה כאמור לשנות את החוק באופן כזה שעל השימוש בו יצטרכו לשלם ללא קשר לסוג הפלטפורמה שעושה בו שימוש. בנוסף, מבקשים הערוצים את ביטול דמי הרישיון וחיוב ספקים בינלאומיים להשקיע בתוכן מקומי באמצעות קרן שתוקם לצורך זה.

אבי ניר / צילום: רונן אקרמן
 אבי ניר / צילום: רונן אקרמן

נציגי הוט הופיעו בפני הוועדה בתחילת השבוע וטענו כי יש לאפשר להם לשנות את החוק ולאפשר להם לשדר פרסומות וחדשות. לטענתם, שינוי חקיקה יגדיל באופן משמעותי את ההכנסות, והחברה מתחייבת שכל ההכנסות הנוספות שיגיעו מפרסום יחושבו להם לצורך חובת הפקות המקור, כלומר יותר כסף יחזור לשוק בהשקעה בתוכן מקומי. נזכיר כי על פי החוק הוט ו-yes מחויבות להשקיע 8% מכלל הכנסותיהן בתוכן מקורי.

בחברת הכבלים טוענים כי כיום אין הצדקה לשמור על מודל הבלעדיות לגורם אחד בתחומי הפרסום והחדשות, כי קיימת אנומליה בשוק הנובעת מהיעדר רגולציה על שחקני OTT. לטענתם, כל גוף ללא מגבלה יכול להקים פלטפורמת מנוי, ולכן לערוצים המסחריים יש כוונה להיכנס לעולם התוכן בדמי מנוי. נזכיר, כי לאחרונה פעלה קשת לחבור לאקספון לצורך הקמת פלטפורמת OTT. בהוט טוענים כי אין כיום בחוק אפשרות רגולטורית למנוע מהם לעשות זאת, למרות שלכאורה הערוצים אינם אמורים לשחק בשוק המינויים.

הוט: כבולים בכבלי הרגולציה

מעבר לדרישה לשדר חדשות ופרסומות, נציגי הוט טענו שהתקנות שנקבעו ממילא אינן עומדות במבחן המציאות, והשחקניות שינו את כללי המשחק דה-פקטו, ושהם היחידים שנותרו כבולים בכבלי הרגולציה. לכן, לדבריהם, אין סיבה להשאיר אותם כלואים בעולם דמי המנוי בלבד, בעוד שהגופים שאמורים לחיות מפרסום יכולים להקים או לקחת חלק בפלטפורמות שמתקיימות מדמי מנוי, להשקיע באתרי אינטרנט ולפתח מודלים כלכליים נוספים.

עוד טענו בהוט שיש לאפשר לכל הגורמים לייצר תוכן כראות עיניהם מבלי להגדיר אותו מראש, ולתת לכוחות השוק לפעול בתחרות על העיניים הצופות. אך אם הרגולטור ימצא לנכון להתערב בחוק באזורי תוכן שבהם יחשוב שיש להגדיר אסדרה, כמו למשל הפקות מקור, יש להחיל את אותה אסדרה על כל השחקנים בשוק, וללא קשר לסוג הפלטפורמה.

כאמור, החוק לא מאפשר כיום לחברות הכבלים והלוויין להפיק חדשות. בהוט מבקשים לשנות את החקיקה ולאפשר זאת, אם כי לא בהכרח למדובר בכוונה להקים ערוץ חדשות. החברה מבקשת את האישור העקרוני כדי שתהיה בידיהם האפשרות להחליט האם להקים ערוץ שלם, מהדורות בלבד, או כל פורמט אחר שימצא לדעתם ככלכלי. לטענתם, ביצירת גוף נוסף שמפיק חדשות יש ערך רב עבור הציבור, וגם עבור החברה עצמה מבחינה כלכלית.